Więcej tytułów, więcej informacji. Rynek książki katolickiej.

Więcej tytułów, więcej informacji. Rynek książki katolickiej.

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej wyraźnie następuje powrót do literatury religijnej. 

W 2000 roku w Wielkiej Brytanii opublikowana została zawrotna liczba 4,400 tytułów religijnych. Dane te uwzględniają książki naukowe, biblie i książki o różnych religiach świata. Obecnie 1 tytuł na 25 jest książką religijną, a wzrost produkcji w tym sektorze w latach 1992-1996 wyniósł 84% – o takich trendach nie można mówić w przypadku żadnej innej kategorii książek. W oddziale Waterstone`a sekcja książki religijnej jest wyraźnie oddzielona od działu poświęconego publikacjom na temat umysłu, duszy, medytacji, astrologii i stanowi około 40% wszystkich tytułów (wśród nich około 60% dotyczy innych religii niż chrześcijańska).

Nie inaczej jest w Stanach Zjednoczonych. Według Amerykańskiego Stowarzyszenia Wydawców Katolickich sprzedaż dewocjonaliów stanowi 4 mld dolarów rocznie, w tym 1,7 mld dolarów stanowi sprzedaż książek i Biblii. Podczas gdy coraz mniej osób uczęszcza w USA do kościoła, książki dotykające spraw duchowych znajdują się na górze list bestsellerów. Księgarnie oferują szeroki wybór książek religijnych pozwalających Amerykanom na przeżywanie duchowości na własny sposób. 

W 20001 roku sprzedaż książek religijnych w USA wzrosła o 4,7% do 1,3 mld dolarów. Spadła sprzedaż Biblii o 2,6%, ale spadek ten został zrekompensowany przez 7,2% wzrost sprzedaży pozostałych tytułów religijnych. Niewątpliwie jest to wynikiem wydarzeń z 11 września.

W Polsce poza bestsellerem wszechczasów czyli Pismem Św. w ostatnim czasie największą popularnością wśród książek religijnych cieszą się pozycje z dziedziny duchowości i świadectwa. 

Na rok bieżący większość wydawców planuje poszerzenie ofert wydawniczych – średnio liczba opublikowanych tytułów wzroście o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2001. Pojawią się nowe serie, i to nie tylko związane z duchowością czy teologią, ale także psychologią, socjologią czy  edukacją (więcej o nowościach 2002 roku będzie można znaleźć na stronach w dniu jutrzejszym).

Jak widać w zestawieniu przychodów wybranych wydawnictw katolickich praktycznie wszystkie odnotowały w 2001 roku przynajmniej kilkuprocentowy wzrost sprzedaży. Ważną sprawą jest pojawienie się tendencji do coraz chętniejszego dzielenia się informacjami o planach i osiągnięciach. Wydaje się, że idzie to w parze ze zmianą ogólnego nastawienia do marketingu i promocji własnych książek.  

Dowodem na to jest m.in. wzbogacana z roku na rok formuła Targów Wydawców Katolickich. W tym roku zaplanowanych zostało ponad 60 imprez promocyjnych, spotkań z autorami i dyskusji panelowych.

Cennym źródłem informacji dla wszystkich zainteresowanych książką katolicką i wydarzeniami z życia Kościoła, jest powstały kilka tygodni temu z inicjatywy Stowarzyszenia Wydawców Katolickich, serwis SWK: www.swk.pl. Wystarczy zajrzeć na strony, aby od razu się zorientować w aktualnych wydarzeniach. 

Mimo że dla większości wydawców katolickich motywacją jest misja ewangelizacji czyli wydawanie książek, które pomagają czytelnikowi dotrzeć do Boga, coraz częściej mamy do czynienia z profesjonalną organizacją działów marketingu: promocji i dystrybucji. Bo zasada jest taka: aby książka pomogła czytelnikowi dotrzeć do Boga, najpierw książka musi dotrzeć do czytelnika.

( Ankieta przeprowadzona na stronach serwisu katolik.pl na grupie 1177 osób)

 

KG

> Sektor książka katolicka

     info z BA, badania czytelników
handel elektroniczny, Rynki zagraniczne , Rynek polski

 

 

Kategorie: Rynek w liczbach

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.