Polska to ważny rynek. Jak funkcjonuje jedna z największych grup wydawniczych we Francji – Hachette Livre?
Na tegorocznych Targach Książki w Krakowie w roli gości honorowych występują wydawcy z Francji. Są wśród nich m.in. Albin Michel z Paryża, Editions de l’Atelier, Belin, Electre, Fayard, Flammarion, France Edition, Gallimard, Grancher, Groupe Hatier International, Larousse-Bordas / Dessain & Tolra.
Niektórzy z nich są częścią jednej z największych grup wydawniczych we Francji – Hachette Livre.
Polska to dla nich trzeci – po Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – najważniejszy rynek inwestycyjny.
Hachette Livre należy do grupy Lagardere. W Polsce działa kilka firm należących do niej. Oprócz Hachette Livre S.A. są jeszcze obecne: Hachette Filipacchi Magazines Sp. z o.o., która jest w Polsce wydawcą takich czasopism jak "Elle", "Film", "Samo Zdrowie"; HDS Sp. z o.o., która zajmuje się dystrybucją prasy i książek poprzez sieci In-Medio, Relay, a także EuroZet, który jest współwłaścicielem Radia Zet i Legion Polska. Współpraca pomiędzy tymi spółkami zależy wyłącznie od lokalnych dyrektorów zarządzających, nie ma między nimi żadnej zależności służbowej.
W skład Hachette Livre wchodzą m.in.: Harlequin , Editions 1 , Fayard , Hatier , Disney Hachette Édition , The Watts Group , Le Livre de Poche , Bruńo , Marabout .
Dystrybucja to jedna z najmocniejszych stron firmy we Francji – są tam największym dystrybutorem książek.
We Francji Grupa skupia około 30 wydawnictw. Zasadą jest, że na rynkach lokalnych rozwijana jest działalność w tych sektorach w których firma odnosi sukcesy we Francji. Są to więc poradniki, przewodniki, książki dla dzieci, encyklopedie.
Literatura piękna jest jednym z głównych działów. Dzięki wcześniej już wymienionym domom wydawniczym, a także: Grasset, Stock, Jean-Claude Lattes, Calmann-Lévy, Le Chene, przypada na ten dział 25 proc. obrotów Hachette Livre.
W 1998 roku Hachette Livre zakupiło 70 proc. brytyjskiej grupy Orion w ramach podwójnej strategii umacniania się w dziale literatury i otwierania na zagranicę. Dzięki tej transakcji, Hachette Livre stało się dużą firmą wydawnictw literackich w Europie.
Rolą biura przedstawicielskiego Hachette Livre S.A. w Polsce było od początku wprowadzenie grupy na nasz rynek. Obecnie HL S.A. ma 100% akcji wydawnictwa Wiedza i Życie.
W 2000 roku (kalendarzowym) w Wiedzy i Życiu pojawiły się już tytuły z oferty Hachette – pierwsze dwa – "Psy" i "Koty", które spotkały się z dużym zainteresowaniem na rynku. W planach wydawniczych na rok 2001 są 134 tytuły, w tym 73 nowe. Średni nakład jednego tytułu wynosi 4560 egz. Wiedza i Życie w dalszym ciągu przygotowuje przewodniki dla Dorling Kindersley. Na rok 2001 zaplanowanych zostało wiele nowych tytułów tego wydawcy. Przyszłość współpracy zależy jednak w dużym stopniu od planów Penguina w tej części Europy.
Oferta HL w Polsce właściwe jest złożona z dwóch segmentów: przewodników turystycznych i poradników, pozostałe książki stanowią mniejszą część oferty. Zysk ze sprzedaży poradników ma znaczący udział w przychodzie wydawnictwa.
Hachette Livre Polska ma w planach kontynuowanie i rozwijanie dotychczasowych serii, ale też wprowadzi nowe z zakresu np. kulinariów, zdrowia. Pojawią się również poradniki w wydaniach albumowych z dziedzin, którymi dotychczas zajmowało się wydawnictwo. Wszystkie książki wydawane są i będą z logo Wiedzy i Życia.
Najpopularniejsze serie poradnikowe to: Winoteka, Nauka w weekend, 101 praktycznych porad, Porady Domowe, Poradnik Smakosza, Poradnik Menedżera, a także praktyczne poradniki w wydaniach albumowych, np. "Nowoczesne projektowanie wnętrz", " Kulinarne fascynacje pana Balzaka", "Antyki", "Wielka księga ogrodów", "Dekorowanie świecami".
Hachette Livre S.A. jest zainteresowana zbudowaniem większej struktury w Polsce, dlatego spotyka się i prowadzi rozmowy z wieloma wydawcami z różnych segmentów wydawniczych.
Publikacje elektroniczne są w centrum zainteresowania Grupy Lagardere i to na tym szczeblu powstaje właśnie szczegółowa strategia obejmująca poszczególne kraje. Hachette Livre z racji ogromnego doświadczenia w tworzeniu jakościowej zawartości merytorycznej (more…)
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4