Polska to ważny rynek.   Jak funkcjonuje jedna z największych grup wydawniczych we Francji – Hachette Livre?

Polska to ważny rynek.   Jak funkcjonuje jedna z największych grup wydawniczych we Francji – Hachette Livre?

Na tegorocznych Targach Książki w Krakowie w roli gości honorowych występują wydawcy z Francji. Są wśród nich m.in. Albin Michel z Paryża, Editions de l’Atelier, Belin, Electre, Fayard, Flammarion, France Edition, Gallimard, Grancher, Groupe Hatier International, Larousse-Bordas / Dessain & Tolra. 
Niektórzy z nich są częścią jednej z największych grup wydawniczych we Francji – Hachette Livre. 

Polska to dla nich trzeci – po Wielkiej Brytanii i Hiszpanii – najważniejszy rynek inwestycyjny.

Hachette Livre należy do grupy Lagardere. W Polsce działa kilka firm należących do niej. Oprócz Hachette Livre S.A. są jeszcze obecne: Hachette Filipacchi Magazines Sp. z o.o., która jest w Polsce wydawcą takich czasopism jak "Elle", "Film", "Samo Zdrowie"; HDS Sp. z o.o., która zajmuje się dystrybucją prasy i książek poprzez sieci In-Medio, Relay, a także EuroZet, który jest współwłaścicielem Radia Zet i Legion Polska. Współpraca pomiędzy tymi spółkami zależy wyłącznie od lokalnych dyrektorów zarządzających, nie ma między nimi żadnej zależności służbowej.

W skład Hachette Livre wchodzą m.in.: Harlequin , Editions 1 , Fayard , Hatier , Disney Hachette Édition , The Watts Group , Le Livre de Poche , Bruńo , Marabout .

Dystrybucja to jedna z najmocniejszych stron firmy we Francji – są tam największym dystrybutorem książek.

We Francji Grupa skupia około 30 wydawnictw. Zasadą jest, że na rynkach lokalnych rozwijana jest działalność w tych sektorach w których firma odnosi sukcesy we Francji. Są to więc poradniki, przewodniki, książki dla dzieci, encyklopedie.

Literatura piękna jest jednym z głównych działów. Dzięki wcześniej już wymienionym domom wydawniczym, a także: Grasset, Stock, Jean-Claude Lattes, Calmann-Lévy, Le Chene, przypada na ten dział 25 proc. obrotów Hachette Livre.

W 1998 roku Hachette Livre zakupiło 70 proc. brytyjskiej grupy Orion w ramach podwójnej strategii umacniania się w dziale literatury i otwierania na zagranicę. Dzięki tej transakcji, Hachette Livre stało się dużą firmą wydawnictw literackich w Europie.

Rolą biura przedstawicielskiego Hachette Livre S.A. w Polsce było od początku wprowadzenie grupy na nasz rynek. Obecnie HL S.A. ma 100% akcji wydawnictwa Wiedza i Życie.

W 2000 roku (kalendarzowym) w Wiedzy i Życiu pojawiły się już tytuły z oferty Hachette – pierwsze dwa – "Psy" i "Koty", które spotkały się z dużym zainteresowaniem na rynku. W planach wydawniczych na rok 2001 są 134 tytuły, w tym 73 nowe. Średni nakład jednego tytułu wynosi 4560 egz. Wiedza i Życie w dalszym ciągu przygotowuje przewodniki dla Dorling Kindersley. Na rok 2001 zaplanowanych zostało wiele nowych tytułów tego wydawcy. Przyszłość współpracy zależy jednak  w dużym stopniu od planów Penguina w tej części Europy.

Oferta HL w Polsce właściwe jest złożona z dwóch segmentów: przewodników turystycznych i poradników, pozostałe książki stanowią mniejszą część oferty. Zysk ze sprzedaży poradników ma znaczący udział w przychodzie wydawnictwa.

Hachette Livre Polska ma w planach kontynuowanie i rozwijanie dotychczasowych serii, ale też wprowadzi nowe z zakresu np. kulinariów, zdrowia. Pojawią się również poradniki w wydaniach albumowych z dziedzin, którymi dotychczas zajmowało się wydawnictwo. Wszystkie książki wydawane są i będą z logo Wiedzy i Życia.

Najpopularniejsze serie poradnikowe to: „Winoteka”, „Nauka w weekend”, „101 praktycznych porad”, „Porady Domowe”, „Poradnik Smakosza”, „Poradnik Menedżera”, a także praktyczne poradniki w wydaniach albumowych, np. "Nowoczesne projektowanie wnętrz",   " Kulinarne fascynacje pana Balzaka", "Antyki", "Wielka księga ogrodów", "Dekorowanie świecami". Spośród tytułów planowanych na ten rok 23 to książki Agathy Christie.

Hachette Livre S.A. jest zainteresowana zbudowaniem większej struktury w Polsce, dlatego spotyka się i prowadzi rozmowy z wieloma wydawcami z różnych segmentów wydawniczych.

Publikacje elektroniczne są w centrum zainteresowania Grupy Lagardere i to na tym szczeblu powstaje właśnie szczegółowa strategia obejmująca poszczególne kraje. Hachette Livre z racji ogromnego doświadczenia w tworzeniu jakościowej zawartości merytorycznej będzie odgrywało jedną z głównych ról w "elektronicznej" przyszłości całej grupy.

> We Francji jest zarejestrowanych 7000 wydawnictw, z czego 800 można nazwać aktywnymi. Przychody francuskich wydawców wzrosły w 2000 r. o 4,3 % do 15 mld franków (14,4 mld w 1999 r.)>>

> Trzydzieści lat temu sytuacja na rynku francuskim przypominała aktualną sytuację w Polsce. Wydawcy, współpracując z dużą ilością pośredników hurtowych tracili kontrolę nad swoimi książkami. Nie wiedzieli co, gdzie i kiedy się sprzedaje. Inicjatywę przejęły wtedy wydawnictwa o największym potencjale, czyli wydawnictwa edukacyjne. Z jednej strony Hachette z drugiej zaś Larousse, utworzyli dwie duże firmy dystrybucyjne. Firmy te zdolne były dystrybuować również tytuły obcych wydawnictw. 
Mniejsze, ale liczące się wydawnictwa, takie jak Gallimard, Edition du Seuil czy Hatier utworzyły firmy dystrybucyjne do spółki z większa liczbą wydawnictw. Tak więc system dystrybucji książek jest w pełni kontrolowany przez producentów, ponieważ wszystkie firmy zajmujące się dystrybucją książek są własnością wydawców.>>

KG

Kategorie: Rynek w liczbach

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.