Grupa Wydawnicza Publicat – wyniki za rok 2005

Grupa Wydawnicza Publicat – wyniki za rok 2005
Grupa Wydawnicza Publicat istnieje od września 2004 roku, kiedy to PUBLICAT kupił 100% udziałów w wydawnictwie DOLNOŚLĄSKIM. Rok później, w sierpniu 2005 roku, na tej samej zasadzie do grupy dołączyła KSIĄŻNICA. Powstała w ten sposób grupa jest jednym z największych wydawców oferty rynkowej w Polsce i posiada w ofercie blisko 3 000 tytułów. Katalog publikacji grupy obejmuje pełną ofertę rynkową: od książek dla dzieci przez publikacje popularnonaukowe, słowniki i encyklopedie, albumy krajoznawcze i poradniki po książki z zakresu literatury faktu i literatury pięknej.
 
Należące do grupy wydawnictwa: PUBLICAT, DOLNOŚLĄSKIE i KSIĄŻNICA działają – z sukcesem – w oparciu o jednolitą koncepcję biznesową, opierającą się na założeniu, że każde wydawnictwo jest odrębną spółką w ramach grupy, a jego portfel produktowy jest – w ramach grupy – unikalny, inny niż portfele pozostałych podmiotów.
 
Podział portfela produktowego w ramach poszczególnych oficyn kształtuje się następująco:

  • PUBLICAT S.A.

–    poradniki
–    książki popularnonaukowe
–    słowniki i encyklopedie
–    książki dla dzieci i młodzieży

  • WYDAWNICTWO DOLNOŚLĄSKIE

–    powieści
–    literatura faktu

  • KSIĄŻNICA

–    książki w formacie pocketowym

 
Grupa gwarantuje szeroki dostęp do rynku, różne kanały dystrybucji (markety, księgarnie, kolportaż, sprzedaż bezpośrednia, sprzedaż internetowa, kluby książki, eksport). Kontrahentom oferuje wsparcie marketingowe w postaci akcji promocyjnych oraz materiałów wspomagających ekspozycję książek w miejscu sprzedaży.
 
Najważniejsze dane dotyczące grupy za rok 2005 (dane wstępne, przed audytem)
 
W 2005 roku Grupa Wydawnicza Publicat osiągnęła przychód ze sprzedaży książek wynoszacy 43,03 mln zł., co daje 24% wzrost w stosunku do roku 2004.
 
 
 
W roku ubiegłym wydano 599 tytułów, w tym aż 246 nowości.  Łączna ilość wydrukowanych egzemplarzy książek wyniosła 4 788 971.
 
Charakterystyka wydawnictw wchodzących w skład Grupy Publicat:

PUBLICAT S.A.
Wydawnictwo PUBLICAT S.A. istnieje od 1990 roku – przez 14 lat funkcjonowało pod nazwą Podsiedlik-Raniowski i Spółka. Od początku swojej działalności specjalizuje się w ilustrowanych książkach dla dzieci i młodzieży. Pierwszym w historii oficyny tytułem był „Stefek Burczymucha” Marii Konopnickiej. To właśnie książki polskich autorów stanowią znaczną część oferty firmy. Pierwsze publikacje licencyjne pojawiły się w katalogu produktów w 1991 roku. Od kilku lat oficyna z powodzeniem publikuje także książki poradnikowe, popularnonaukowe, albumy i leksykony, adresowane do dorosłych czytelników.

 
 
Wydawnictwo PUBLICAT dba o jakość edytorską swoich tytułów i ich zawartość merytoryczną. Potwierdzają to liczne nagrody, m.in.: Medal Młodej Sztuki; wielokrotne nominacje i przyznanie nagród „Edukacja” oraz „Duży Dong” za edukację patriotyczną młodych Polaków, a także Sienkiewiczowski Medal i Dyplom Uznania przyznawany przez Fundację Sienkiewiczowską w Warszawie. Dzięki dbałości o wysoki poziom tytułów i starannemu przygotowaniu redakcyjnemu wybrane książki dla najmłodszych uzyskały oficjalną rekomendację ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, a serie „Wycinanki” i „Groszek. Puzzle” tytuł Superproduktu 2005.
 
Bestsellerami ostatnich lat okazały się m.in. książki: „Wielka księga polskiej poezji dla dzieci”, „Najpiękniejsze baśnie”, „Kuchnia polska. 1001 przepisów” oraz hit już pierwszych dniach sprzedaży, nieustannie plasujący się w czołówkach rankingów, „Moje sekrety kulinarne” autorstwa Bożeny Dykiel.
 
Ciekawą propozycją firmy są poradniki: „Rośliny pokojowe. Encyklopedia pielęgnacji”, „Święta w polskim domu. Praktyczny poradnik” a także książki kulinarne, wśród których na uwagę zasługują, oprócz wcześniej wspomnianych bestsellerów, „Zdrowa kuchnia domowa” oraz „Domowe wypieki. Ciasta i ciasteczka” i „365 obiadów na polskim stole”. Dużym zainteresowaniem cieszy się beletrystyka dla dzieci i młodzieży, która w 2005 roku poszerzona została m.in. o serie: „Upiorna rodzinka”, „O mnie, o Tobie, o nas” oraz kontynuację „Bezsennika”.
 
Wydawnictwo publikuje również światowe bestsellery, jak choćby serię o Martynce, przyjaciółce dzieci na całym świecie. Niedawno wydana została bijąca rekordy popularności na świecie (ponad milion sprzedanych egzemplarzy) „Czarownica Czesia” (Winnie the Witch), książka dla dzieci w niekonwencjonalny sposób zachęcająca do nauki języka angielskiego.
 
Warto także wspomnieć o najnowszym przedsięwzięciu Publicatu – serii „Małgorzata Kożuchowska poleca”, w której znana i lubiana aktorka na okładkach baśni oraz wierszy zachęca najmłodszych do czytania książek. Jest to tożsame z misją wydawnictwa, które stawia sobie za cel wychowanie dzieci w duchu przywiązania do tradycji, jednocześnie robiąc to w sposób nowoczesny. Dzięki temu stare lektury (Konopnicka, Brzechwa, Tuwim) są na nowo odkrywane i przyciągają kolejne pokolenia czytelników.

WYDAWNICTWO DOLNOŚLĄSKIE Sp. z o.o.
WYDAWNICTWO DOLNOŚLĄSKIE powstało w 1987 roku wyodrębniwszy się z wrocławskiego oddziału Wydawnictwa Literackiego. W tym czasie na rynku ukazała się pierwsza książka „Tamten wrocławski rok” Joanny Konopińskiej, która od razu została doceniona nagrodą „Magazynu Razem”.  W 1991 roku jako pierwsza w Polsce oficyna wydawnicza firma została sprywatyzowana.
Wydawnictwo Dolnośląskie specjalizuje się w publikacjach z zakresu klasyki, prozy współczesnej, literatury kobiecej, fantastyki, kryminału, literatury młodzieżowej, literatury dokumentalnej i edukacyjnej. Publikuje również encyklopedie, biografie oraz poradniki.

 
 
 
Do najlepiej sprzedających się książek firmy należą: „Kresy” Jacka Kolbuszewskiego, „Tysiącletnie dzieje” Henryka Samsonowicza i Janusza Tazbira, „Żydzi” Andrzeja Żbikowskiego, „Matka odchodzi” Tadeusza Różewicza i „Encyklopedia Wrocławia”. Dużym prestiżem cieszy się seria „A to Polska Właśnie..”. Sukcesem edytorskim okazały się dwa tomy aktualnej biografii papieża – Polaka: „Wojtyła” i „Jan Paweł II”.
 
Wydawnictwo i związani z nim autorzy mają na swoim koncie liczne nagrody. W 2000 roku Nike uhonorowany został Tadeusz Różewicz za książkę „Matka odchodzi”, a rok później nominację do tej nagrody otrzymał  inny tomik poety, również opublikowany w Wydawnictwie Dolnośląskim – „Nożyk profesora”.
 
W 2001 roku w serii „A to Polska Właśnie…” ukazał się „Herbert” autorstwa prof. Jacka Łukasiewicza, książka nominowana do nagrody Nike 2002. Cała seria natomiast została nagrodzona w XII edycji konkursu Teraz Polska. W 1995 roku firmę uhonorowano prestiżową Nagrodą Sezonu Wydawniczo – Księgarskiego Ikar ’95 za „wszechstronną ofertę wydawniczą, oryginalne inicjatywy edytorskie i umiejętność podejmowania ryzyka”.
 
Firma doceniona została również złotym medalem na Targach Poznańskich (wspólnie z Vulcan Media) w 1999 roku za multimedialne wydanie przewodnika „Mickiewicz”. W tym samym roku Wydawnictwo Dolnośląskie zaliczone zostało do 15 najlepszych firm w kraju przez Polską Radę Biznesu i „Przekrój”, co wiązało się z przyznaniem jej „Złotego Grosza”.
 
Książki wydawnictwa zostały zauważone i nagrodzone również poza granicami kraju. „Szara strefa” Tadeusza Różewicza otrzymała włoskie wyróżnienie Premio Librex Montale za najlepszy europejski tom poezji spoza obszaru języka włoskiego. Francuzi natomiast uznali „My z Napoleonem” Andrzeja Nieuważnego za  najlepszą obcojęzyczną książkę roku 1999 o Napoleonie.W 2006 roku firma wprowadzi na rynek nowe serie wydawnicze: „Behemot”  z literaturą fantastyczną,  książki kobiece w serii „Do torebki”, współczesną powieść kryminalną – seria z odciskiem, „ProzaQ” – współczesną prozę polską i światową,  „Wojny i konflikty” – seria historyczno-dokumentalna  oraz  pozycje z literatury poradnikowej.

KSIĄŻNICA Sp. z o.
WYDAWNICTWO KSIĄŻNICA powstało w 1990 roku po odłączeniu się działu wydawniczego od Drukarni Bibliotecznej Książnica Sp. z o.o. (założonej przez Katowickie Zakłady Graficzne i wydawnictwo Śląsk w Katowicach). Wydawnictwo odkupiło znak firmowy od Drukarni Bibliotecznej, która z czasem uległa likwidacji.

 
 
 
Od samego początku KSIĄŻNICA publikuje głównie beletrystykę – od romansów (w tym powieści Rosamunde Pilcher i Danielle Steel), poprzez książki „do poduszki” (jak powieści Irwina Shawa czy Joy Fielding), sagi rodzinne (Patricia Shaw) po oryginalne powieści autorów młodszego pokolenia („Ulica marzycieli” i „Zaułek łgarza” Roberta McLiama Wilsona, „Jubel” Larsa Saabye Christensena). Osobną kategorią są powieści historyczne, zarówno należące już do współczesnej klasyki (Mika Waltari, Elisabeth Dored), jak i te, których autorzy niewątpliwie klasykami się staną (Noah Gordon). Ważne miejsce w historii firmy zajmuje seria Słowniki Encyklopedyczne nagrodzona Piórem Fredry w kategorii literatury popularnonaukowej.
 
Hitem wydawniczym 2005 roku były „Myśli i anegdoty” Salvadora Dali oraz książki Daniele Steel m.in. „Pokochać znowu”, „Miłość silniejsza niż śmierć”, „Chata”, „Przeprawy”.
 
Oficyna wypromowała popularnych dzisiaj w Polsce autorów, m.in. Joy Fielding i Irlandczyka Roberta McLiama Wilsona. Od kilku lat wydawnictwo publikuje również poradniki psychologiczne dr Barbary de Angelis.
 
W ostatnich latach Książnica zainicjowała wydawanie serii książek w formacie kieszonkowym (pocketowym) – na początek głównie beletrystyki. Dotąd wydano ok. 250 tytułów. Od roku 2006 oferta w serii jest poszerzana o szeroko rozumianą humanistykę.
.
Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.