Rekomendacja potrzebna była wydawcom – hurtownia Nova

Rekomendacja potrzebna była wydawcom – hurtownia Nova

Agencja Handlowo-Promocyjna „NOVA” działa od 1990 roku. W ich ofercie znajduje się 20 tys. tytułów ( szkolno-pedagogiczne, naukowe i popularno-naukowe; fachowe; beletrystyka; literatura dla dzieci i młodzieży). Mają 11 księgarń patronackich, w tym dwie własne księgarnie firmowe.
Hurtownia współpracuje z około 400 wydawcami. Obroty z grupą głównych partnerów (50 wydawnictw) stanowią ponad 70% całości sprzedaży.
Przychód w roku 2001 to 22,7 mln zł. Na rok 2002 planują 25,0 mln zł.                        

Zapytaliśmy Aleksandra Prokopa, właściciela hurtowni Nova, co oznacza dla niego i jego hurtowni rekomendacja udzielona przez wydawców na początku lipca? A także jakie, jego zdaniem,  inne kroki powinni podjąć wydawcy i hurtownicy, aby poprawić sytuację na rynku dystrybucji.?

Aleksander Prokop: „Nie byliśmy i nie jesteśmy zwolennikami listów, rekomendacji itp. Nas i myślę wielu zarówno wydawców jak też hurtowników i księgarzy interesuje normalność, stabilność i równość reguł. To one są podstawą planowania wszelkich działań, inwestycji etc. Zadajemy sobie od dawna następujące pytania;
 – Czy możliwe jest na polskim rynku książki ustalenie zasad, kryteriów obowiązujących poszczególne segmenty rynku z poszanowaniem norm prawa, 
– Czy możliwym jest aby w obrocie książką obowiązywały: 
a) ceny detaliczne drukowane przez Wydawcę na okładce, 
b) ceny zbytu – dla hurtowni, 
c) ceny hurtowe – dla księgarzy, 
d) ceny półhurtowe.

Jeżeli znajdziemy odpowiedź choćby na powyższe pytania to wówczas rozwiążemy wiele problemów. Uczestnicy rynku nie będą mieli wzajemnych pretensji np. o to, że Wydawca sprzedaje do biblioteki, szkoły stosując ceny detaliczne z określonym rabatem, który to rabat z powodzeniem może udzielić księgarz. Poważny dystrybutor bądź hurtownik zrobi to samo dobrowolnie bądź zostanie zmuszony w sposób formalny. (Na rynku papierniczym – obowiązuje od lat np. zasada, że dla przetargów do określonych instytucji producent stosuje ustalone ceny i rabaty wyłącznie za pośrednictwem istniejącej sieci. W naszej branży Wydawcy konkurują z hurtowniami, te z kolei z księgarzami. Tak zatomizowany rynek, udając zatroskanie i przyjaźń wyniszcza się wzajemnie. Gdyby humorystycznie spojrzeć z boku to przypomina to znaną przypowieść o „wilku i zającu”. Nie chcę podnosić tutaj także problemu szarej strefy. Wszyscy doskonale wiedzą o co tutaj chodzi. Ja ciągle zadaję sobie pytanie co będzie jak pewnego pięknego dnia dorabianiem przez nauczycieli zajmą się media, a później stosowne urzędy. 

Jeżeli chodzi o moje stanowisko odnośnie rekomendacji to myślę, że się nie pomylę jeżeli powiem, iż rekomendacja potrzebna była wydawcom. Wydawcy chcą pokazać dominującym na naszym rynku dystrybutorom i hurtownikom, że mają dla nich alternatywę. Są przecież na obrzeżach rynku małe, rodzinne firmy. Ja odpowiadam tak – że istotnie są, nasza się do nich zalicza – jest bowiem od lat solidnym i wiarygodnym partnerem, ale to nie my rozwiążemy problemy rynku. Na polskim rynku potrzebni są i dystrybutorzy o zasięgu krajowym i regionalnym. Niezbędne są także hurtownie specjalistyczne, księgarnie itp., itp. ”

 

Na mój komentarz do wypowiedzi Pana Aleksandra Prokopa niech wystarczą  tylko te słowa ” nic dodać nic ująć”.

Za pozwoleniem Pana Aleksandra, podpiszę się pod jego wypowiedzią. 

Mam tylko nadzieję że to coś da i spowoduje niezbędne zmiany w naszej branży,

 

Józef Niewdana 

Główna księgarnia Szkolna 

J.Niewdana i Wspólnicy Spółka Jawna

Kraków Al. Daszyńskiego 16  

 

 

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.