WWW: Jakie Pan wprowadził i wprowadza zmiany w dystrybucji WSiP?
G.B.: Jesteśmy w trakcie sezonu sprzedaży, obowiązują nas podpisane na ten rok umowy handlowe i trudno wyobrazić sobie w tym czasie poważne zmiany w polityce handlowej WSiP – chcemy dążyć do stabilizowania sytuacji istotnych partnerów handlowych naszej firmy, zarówno działających w kanale hurtowo-księgarskim, jak i w sprzedaży bezpośredniej. Będziemy tym samym starali się stopniowo kreować model równowagi i koegzystencji rynkowej między kanałami sprzedaży, eliminujący patologie w postaci chociażby wyniszczających wojen rabatowych. Jest to dla WSiP-u bardzo ważne. Wolelibyśmy, aby w nieodległej przyszłości zabezpieczały nas perspektywicznie zdrowe bilanse naszych partnerów zamiast kosztownych i kłopotliwych konstrukcji prawnych.
Z nowinek – realizujemy nowy projekt hurtowni agencyjnych WSiP prowadzonych przez naszych partnerów handlowych oraz korzystną dla detalu formułę kurierskich dostaw publikacji WSiP z naszego Centrum Dystrybucji w Kopytowie do księgarń w całym kraju. Służy to zapewnieniu lepszej drożności naszych kanałów w nadchodzącym szczycie sezonu. Jest to formuła oparta na lokalizacjach naszych partnerów handlowych, dająca nam i im – nawet w sytuacji ograniczeń możliwości zakupowych – bezpieczną ciągłość obrotu towarem WSiP.
Zyskujemy też potencjalny wskaźnik oraz narzędzie aktywnego reagowania na ustalaną przez rynek hurtową cenę równowagi.
WWW: Jaki w tym roku powinien być udział poszczególnych kanałów dystrybucji w sprzedaży podręczników WSiP. Jak zmieni się udział sprzedaży bezpośredniej?
G.B.: Przepraszam, że nie podam żadnych liczb określających te udziały – są one po prostu tajemnicą handlową firmy. Można natomiast jednoznacznie stwierdzić, że nadal kanałem dominującym w systemie sprzedaży WSiP jest kanał hurtowo-księgarski.
Pomimo trudnych dla rynku czasów i różnych opinii na temat sposobów sprzedaży model hurtowy jako jedna z metod dystrybucji podręczników obronił się i nadal odgrywa kluczową rolę. Bardzo nam zależy na stabilizacji tej formuły. Nie znaczy jednak wcale, że dla WSiP-u mniej istotny jest rozwój dystrybucji bezpośredniej. Wręcz przeciwnie. Ze względu na możliwość oddziaływania na ostatecznego klienta i znaczący udział w obrocie WSiP, kanał ten będzie nadal wzmacnianym filarem dystrybucji Wydawnictw.
Ostatnio miałem przyjemność odbyć wiele spotkań z osobami i firmami reprezentującymi WSiP w terenie, zajmującymi się handlem bądź promocją – i jestem pod ogromnym wrażeniem ich potencjału, możliwości i doświadczenia. Na miejscu konkurencji nie spałbym spokojnie… Nie sposób nie wspomnieć też o istotnym i stale rosnącym udziale sieci księgarń agencyjnych, zarządzanych przez WSiP. Ponad 60 księgarń to jedna z największych sieci w kraju.
WWW: Jak ocenia Pan funkcjonowanie hurtowni patronackich?
G.B.: Zdecydowanie za wcześnie na oceny. Jest to struktura mająca na celu udrożnienie i wygenerowanie wysokiej jakości oferty WSiP w kanale hurtowym w szczycie sezonu, czyli na przełomie sierpnia i września. Poczekajmy.
WWW: Można już wyciągnąć pierwsze wnioski na temat czerwcowej sprzedaży?
G.B.: Również nie będzie liczb, ale mamy wyraźne powody do zadowolenia. Jesteśmy na tyle spokojni, że nie musimy nawet reagować na pojawiające się czasami próby przemycania niekorzystnych dla nas prognoz, bardziej z gatunku samospełniających się przepowiedni. Cieszymy się zwłaszcza, że “Wesoła Szkoła” – niezmienny super hit sezonu – ma się nad wyraz dobrze i zdobywa dalsze rzesze zwolenników, którym przy okazji dziękujemy za zaufanie. Wierzymy również, że handel takim “gigantem” to wspaniały interes, wzmacniający naszych partnerów.
Agnieszka Kubica
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Ten wpis jest zabezpieczony hasłem. Wpisz hasło by zobaczyć komentarze.