Poważnych zmian nie będzie – Grzegorz Bartosiewicz, dyrektor handlowy WSiP

Poważnych zmian nie będzie – Grzegorz Bartosiewicz, dyrektor handlowy WSiP

Przegląd

WWW: Jakie Pan wprowadził i wprowadza zmiany w dystrybucji WSiP?

G.B.: Jesteśmy w trakcie sezonu sprzedaży, obowiązują nas podpisane na ten rok umowy handlowe i trudno wyobrazić sobie w tym czasie poważne zmiany w polityce handlowej WSiP – chcemy dążyć do stabilizowania sytuacji istotnych partnerów handlowych naszej firmy, zarówno działających w kanale hurtowo-księgarskim, jak i w sprzedaży bezpośredniej. Będziemy tym samym starali się stopniowo kreować model równowagi i koegzystencji rynkowej między kanałami sprzedaży, eliminujący patologie w postaci chociażby wyniszczających wojen rabatowych. Jest to dla WSiP-u bardzo ważne. Wolelibyśmy, aby w nieodległej przyszłości zabezpieczały nas perspektywicznie zdrowe bilanse naszych partnerów zamiast kosztownych i kłopotliwych konstrukcji prawnych.

Z nowinek – realizujemy nowy projekt hurtowni agencyjnych WSiP prowadzonych przez naszych partnerów handlowych oraz korzystną dla detalu formułę kurierskich dostaw publikacji WSiP z naszego Centrum Dystrybucji w Kopytowie do księgarń w całym kraju. Służy to zapewnieniu lepszej drożności naszych kanałów w nadchodzącym szczycie sezonu. Jest to formuła oparta na lokalizacjach naszych partnerów handlowych, dająca nam i im – nawet w sytuacji ograniczeń możliwości zakupowych – bezpieczną ciągłość obrotu towarem WSiP.

Zyskujemy też potencjalny wskaźnik oraz narzędzie aktywnego reagowania na ustalaną przez rynek hurtową cenę równowagi.

WWW: Jaki w tym roku powinien być udział poszczególnych kanałów dystrybucji w sprzedaży podręczników WSiP. Jak zmieni się udział sprzedaży bezpośredniej?

G.B.: Przepraszam, że nie podam żadnych liczb określających te udziały – są one po prostu tajemnicą handlową firmy. Można natomiast jednoznacznie stwierdzić, że nadal kanałem dominującym w systemie sprzedaży WSiP jest kanał hurtowo-księgarski.
Pomimo trudnych dla rynku czasów i różnych opinii na temat sposobów sprzedaży model hurtowy jako jedna z metod dystrybucji podręczników obronił się i nadal odgrywa kluczową rolę. Bardzo nam zależy na stabilizacji tej formuły. Nie znaczy jednak wcale, że dla WSiP-u mniej istotny jest rozwój dystrybucji bezpośredniej. Wręcz przeciwnie. Ze względu na możliwość oddziaływania na ostatecznego klienta i znaczący udział w obrocie WSiP, kanał ten będzie nadal wzmacnianym filarem dystrybucji Wydawnictw.

Ostatnio miałem przyjemność odbyć wiele spotkań z osobami i firmami reprezentującymi WSiP w terenie, zajmującymi się handlem bądź promocją – i jestem pod ogromnym wrażeniem ich potencjału, możliwości i doświadczenia. Na miejscu konkurencji nie spałbym spokojnie… Nie sposób nie wspomnieć też o istotnym i stale rosnącym udziale sieci księgarń agencyjnych, zarządzanych przez WSiP. Ponad 60 księgarń to jedna z największych sieci w kraju.

WWW: Jak ocenia Pan funkcjonowanie hurtowni patronackich?

G.B.: Zdecydowanie za wcześnie na oceny. Jest to struktura mająca na celu udrożnienie i wygenerowanie wysokiej jakości oferty WSiP w kanale hurtowym w szczycie sezonu, czyli na przełomie sierpnia i września. Poczekajmy.

WWW: Można już wyciągnąć pierwsze wnioski na temat  czerwcowej sprzedaży?

G.B.: Również nie będzie liczb, ale mamy wyraźne powody do zadowolenia. Jesteśmy na tyle spokojni, że nie musimy nawet reagować na pojawiające się czasami próby przemycania niekorzystnych dla nas prognoz, bardziej z gatunku samospełniających się przepowiedni. Cieszymy się zwłaszcza, że „Wesoła Szkoła” – niezmienny super hit sezonu – ma się nad wyraz dobrze i zdobywa dalsze rzesze zwolenników, którym przy okazji dziękujemy za zaufanie. Wierzymy również, że handel takim „gigantem” to wspaniały interes, wzmacniający naszych partnerów.

Agnieszka Kubica

 

Kategorie: Rynek Polski, Wywiady

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.