TOP 20 polskiego rynku wydawniczego w 2003 roku.

TOP 20 polskiego rynku wydawniczego w 2003 roku.

Przegląd

  TOP 20 polskiego rynku wydawniczego w 2003 roku. Ogólnie wzrost o 4%, największy w Young Digital Poland

Miejsce w rankingu 2002

 

 

Wydawca

 

 

Obroty 2003

 

 

Miejsce

 

 

Zmiana w %

 

 

Wydawca

 

 

Obroty 2002

 

 

1

 

 

WSiP*

 

 

202,00

 

 

1

 

 

2,42%

 

 

WSiP

 

 

197,22

 

 

3

 

 

Reader’s Digest

 

 

147,86

 

 

2

 

 

12,26%

 

 

Świat Książki

 

 

141,10

 

 

2

 

 

Świat Książki

 

 

134,18

 

 

3

 

 

-4,90%

 

 

Reader’s Digest

 

 

131,71

 

 

4

 

 

PWP

 

 

94,54

 

 

4

 

 

4,40%

 

 

PWP

 

 

90,63

 

 

5

 

 

Nowa Era

 

 

82,20

 

 

5

 

 

12,00%

 

 

Nowa Era

 

 

73,40

 

 

8

 

 

Wiedza i Praktyka

 

 

58,40

 

 

6

 

 

32,10%

 

 

WN PWN

 

 

70,28

 

 

6

 

 

WN PWN

 

 

54,48

 

 

7

 

 

-22,40%

 

 

Mac Edukacja

 

 

46,50

 

 

7

 

 

Mac Edukacja

 

 

49,30

 

 

8

 

 

6,00%

 

 

Wiedza i Praktyka

 

 

44,20

 

 

9

 

 

WSz PWN

 

 

45,20

 

 

9

 

 

5,80%

 

 

WSz PWN

 

 

42,70

 

 

10

 

 

Pearson Education*

 

 

42,10

 

 

10

 

 

8,56%

 

 

Pearson Education

 

 

38,78

 

 

11

 

 

GWO

 

 

37,53

 

 

11

 

 

4,30%

 

 

GWO

 

 

36,00

 

 

13

 

 

LexisNexis

 

 

31,20

 

 

12

 

 

7,70%

 

 

Prószyński i Ska

 

 

30,30

 

 

24

 

 

Young Digital Poland

 

 

31,00

 

 

13

 

 

40,90%

 

 

LexisNexis

 

 

28,97

 

 

12

 

 

Prószyński i Ska

 

 

29,10

 

 

14

 

 

-4,00%

 

 

Juka-91

 

 

28,60

 

 

21

 

 

CH Beck

 

 

28,70

 

 

15

 

 

18,60%

 

 

Żak

 

 

28,40

 

 

14

 

 

Juka-91

 

 

28,10

 

 

16

 

 

-1,70%

 

 

Amber

 

 

27,20

 

 

18

 

 

Publicat

 

 

28,00

 

 

17

 

 

8,90%

 

 

Rożak

 

 

26,89

 

 

23

 

 

Egmont

 

 

27,11

 

 

18

 

 

18,90%

 

 

Podsiedlik (Publicat)

 

 

25,70

 

 

17

 

 

Rożak

 

 

26,97

 

 

19

 

 

0,30%

 

 

Bellona

 

 

25,30

 

 

16

 

 

Amber

 

 

26,60

 

 

20

 

 

-2,21%

 

 

Znak

 

 

24,50

 

 

RAZEM

 

 

1204,57

 

 

3,99%

 

 

RAZEM

 

 

1158,38

 

 

* Dane nieoficjalne do potwierdzenia przez Wydawców po zakończeniu sprawozdań finansowych

Aby się znaleźć w dwudziestce największych wydawnictw w Polsce w 2003 roku, potrzeba było o 2 miliony złotych obrotów więcej niż w 2002 roku. Wszystko wskazuje na to, że 2003 rok zakończy się ogólnym wzrostem obrotów. Nikogo nie dziwi już fakt, że największy wzrost notują wydawnictwa kierujące swoje publikacje do profesjonalistów (Forum, Wiedza i Praktyka, CH Beck, LexisNexis, Helion, PWP). Wielu zdziwi natomiast fakt, że pomimo narzekań wydawców edukacyjnych, większość z nich notuje niewielki, ale jednak wzrost. Nie wiemy co się dzieje w Wydawnictwie Żak. Jak co roku wydawca ten odmówił nam podania danych o obrotach. Jeżeli Żak w 2003 roku miał większe obroty niż 26,60 mln złotych to z Top 20 „wypadnie” Amber.
Z wielką niecierpliwością oczekiwaliśmy danych o obrotach Reader’s Digest. W trakcie 2003 roku informowaliśmy na łamach Wirtualnego Wydawcy o kłopotach Reader’s Digest Associations na rynkach Europejskich. Wszystko wskazuje na to, że kłopoty te ominęły polski oddział tej firmy.
Największym wygranym w 2003 roku jest jak do tej pory Wydawnictwo Forum (58% wzrostu jednak z obrotami 21 mln poza pierwszą dwudziestką). Największą gwiazdą TOP 20 jest Young Digital Poland (wzrost aż o 40,90 %). Cieszy sukces Wydawnictwa CH Beck i Egmontu, które obok YDP zasiliły listę największych wydawnictw roku 2003.
Zachęcamy do śledzenia zmian w TOP 100, codziennie ukazują się dane o nowych wydawnictwach a brakuje już niewielu.
Jacek Włodarczyk

 

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.