Książki i wydawnictwa – aż 30% sklepów internetowych ma je w swojej ofercie
Obecnie w Polsce działa 800 sklepów internetowych. W porównaniu z sierpniem ubiegłego roku ich liczba zmalała o 50. W Internecie pojawiło się 20 nowych sklepów, a 70 istniejących zakończyło swoją działalność. Ujemny przyrost eSklepów wiąże się, zdaniem twórców raportu, z chłodniejszymi skłonnościami do inwestycji w wirtualną sprzedaż. Według analityków I-Metrii, selekcja wśród eSklepów z lat 2000-2001 zaczyna przynosić stopniową stabilizację sektora detalicznego handlu elektronicznego. Podstawą sukcesu przedsięwzięcia staje się racjonalny biznes plan, odpowiednia polityka cenowa oraz wysoka jakość obsługi klienta, a nie "magia słowa Internet". Mimo, iż tempo wzrostu zmalało w porównaniu z rokiem 1999, to większa część eSklepów przynosi zyski, co zdaniem analityków pozwala sądzić, że sprzedaż elektroniczna ma przyszłość.
Wykres nr 1. Liczba sklepów internetowych w Polsce (źródło: i-metria.pl)
Asortyment nie zmienił się znacząco w przeciągu ostatnich miesięcy. Na pierwszym miejscu znajdują się książki i wydawnictwa – aż 30% sklepów oferuje ten typ produktu. Na drugim miejscu znajdują się multimedia (wzrost z 12,2% do 18,2% sklepów, które w swojej ofercie proponują multimedia), zaraz za nimi uplasowało się oprogramowanie (spadek z 16,3% do 15,5%) oraz elektronika (wzrost z 10,6% do 13,6%). Odsetek sklepów oferujących elektronikę zwiększył się od ostatniego badania o 3 punkty procentowe, co spowodowało przesunięcie się tego typu produktów nad sprzęt komputerowy, który obecnie jest oferowany przez 12,7% sklepów, co daje mu 5 pozycję w rankingu najczęściej oferowanych produktów.
Asortyment
Nadal większość polskich eSklepów oferuje tylko jedną grupę asortymentową – 56,4%. Na sprzedaży jednego produktu koncentrują się przede wszystkim wirtualne księgarnie, które w większości przypadków są sklepami online wydawnictw. Jak podkreślają twórcy raportu, poszerzenie oferty sklepu wiąże się ze skoordynowaną współpracą z dostawcami, brak której powoduje, że sklep nie jest w stanie terminowo realizować zamówień klientów. Tak jak w poprzednich edycjach badania, tak i tym razem zdecydowana większość sklepów twierdzi, że posiada stałych klientów. Liczba sklepów zwiększyła się od ostatniego badania prawie o 20 punktów procentowych. Zwiększyła się też liczba sklepów, które premiują stałych klientów – 70,9%. Do najczęściej spotykanych form premiowania stałych klientów sklepy zaliczyły upusty cenowe (53,6%), następnie upominki, które są dodawane do zamówień stałych klientów (32,7%) oraz darmową dostawę (32,7%).
Czy w sieci jest taniej?
W porównaniu z sytuacją sprzed sześciu miesięcy w sieci zaczyna być powoli taniej. W sierpniu 2001 roku liczba sklepów, w których ceny były niższe niż w ich oddziałach prawie połowa wynosiła 35,7%. Obecnie jest ich 46,1%. Z drugiej strony liczba sklepów oferujących towary po cenach wyższych wzrosła w porównaniu w sierpniem ubiegłego roku z 3,6% do 6,6%.
handel elektroniczny, Rynki zagraniczne , Rynek polski
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4