Ciężki rok dla niemieckiego rynku książki

Ciężki rok dla niemieckiego rynku książki

Przychody 100 największych wydawnictw z Niemiec, Austrii i Szwajcarii spadły w 2001 roku po raz pierwszy od 13 lat.

Sprzedaż zmniejszyła się o 0,6% do wysokości 11,75 mld marek, w porównaniu z 3,2% wzrostem odnotowanym rok wcześniej.

W lepszej sytuacji byli księgarze – wzrost sprzedaży wyniósł 4,4% do wysokości 4,9 mld marek. Ale również w tym segmencie można mówić, że byli daleko od rekordowego – 12,2 % wzrostu w roku 2000.

W przypadku obu sektorów można mówić, że był to rok pod znakiem konsolidacji. Na rynek księgarski ogromny wpływ wywarła niewypłacalność austriackiej  sieci Libro i fuzja lidera niemieckiego rynku księgarskiego, grupy Phonix z Thalią.

Pierwsze miejsce wśród wydawców zajął BertelsmannSpringer S+B Media ze sprzedażą w wysokości 1,1 mld marek (wzrost o 3,7%). Największy wzrost, aż o 68,4% (do kwoty 348 mln marek) odnotowało jednak Econ Ullstein List dzięki nabyciu w grudniu 2000 roku wydawnictwa Heyne. Dzięki temu przesunęło się z miejsca 15 na pozycję 8.

Brak nowego tytuły z serii przygód Harrego Pottera znacznie pogorszył sytuację wydawnictwa Carlsen, które spadło z 22 pozycji na 49 (spadek sprzedaży o 56,1%). Konemann, który w roku 2000 plasował się na 12 pozycji w tegorocznym rankingu nie został uwzględniony.

KG

 

     info z BA, badania czytelników
handel elektroniczny, Rynki zagraniczne , Rynek polski

 

 

Kategorie: Rynek w liczbach

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.