Czy nowi gracze mają szanse? Wirtualny rynek książki – Vivid.pl, Merlin.pl, Empik.com.

Czy nowi gracze mają szanse? Wirtualny rynek książki – Vivid.pl, Merlin.pl, Empik.com.

Wartość sprzedaży za pośrednictwem Internetu w Polsce w 2000 r. wyniosła 150 mln zł. Do produktów najczęściej kupowanych w sieci należą książki. Księgarnie internetowe stanowią około 30% wszystkich sklepów internetowych. Ich przychód wyniósł 30 mln zł., co stanowi 20% wartości całego handlu elektronicznego. 

Z opinii osób zajmujących się sprzedażą książek poprzez Internet wynika, że ostatnie miesiące trudno podsumować pod kątem jakichkolwiek reguł – jest to nadal rynek trudno przewidywalny. Zazwyczaj najlepszą sprzedaż książek odnotowywano w maju, wrześniu czy grudniu, w tym roku jednak nie były to wcale miesiące o wiele lepsze od pozostałych. Trudno więc, zdaniem sprzedawców o długoterminowe oceny trendów. Jednak według Ernst and Young, w 2005 roku za pośrednictwem sieci będzie sprzedawane około 20-25 proc. książek.  

Vivid.pl, Merlin.pl, Empik.com

Na polskim rynku o palmę pierwszeństwa w sprzedaży książek poprzez Internet rywalizują Merlin.pl i Empik.com. Ciekawie zarysowuje się przyszłość, starającej się dołączyć do grupy witryny Vivid.pl, która zapowiada znaczne poszerzenie swojej oferty książkowej.

Vivid.pl to sklep internetowy oferujący muzykę, multimedia i DVD. Od maja tego roku w jego ramach działa również witryna "Książnica" czyli księgarnia internetowa. W chwili obecnej księgarnia oferuje 10 tys. tytułów, a z zapowiedzi Jarosława Rdzanka, kierownika działu, wynika że do końca roku będzie ich 30 tys. Jest to poważny skok jakościowy, ale taka jest właśnie filozofia rozwoju firmy – w momencie uruchomienia ofertę stanowiło 1,5 tys. książek, następne etapy to 10 tys., 30 tys., i docelowo do maja 2002 roku – 50 tys.

Witryna umożliwia zamówienie książek 550 wydawców, z czego około 100 wydawców współpracuje z księgarnią bezpośrednio. Są to głównie wydawcy mający szeroką ofertę i chętnie podejmujący działania reklamowo-promocyjne. 
Drugim ważnym źródłem zaopatrzenia jest hurtownia FK Jacka Olesiejuka, która zaopatruje księgarnie w nowości i tzw. tytuły masowe.
Docelowo struktura zaopatrzenia ma wyglądać następująco: 35-40% wydawcy, 60% hurtownie. 
Obecnie najlepsza jest sprzedaż w działach: fantastyka i fantasy, komiksy oraz tytułów dla masowego czytelnika, takich wydawców jak np. Zysk i S-ka czy Rebis. W mniejszym stopniu zainteresowaniem cieszy się literatura piękna dla dorosłych. Kolejnymi ważnymi działami są informatyka i książki popularnonaukowe oraz poradniki. 
W księgarni można nabyć również podręczniki, ale plany dotyczące rozbudowy tej części oferty są bardzo ostrożne. J. Rdzanek przyznaje, że sprzedaż podręczników wymaga bardzo dobrego rozeznania mechanizmów panujących na rynku edukacyjnym i firma na pewno nie będzie na razie podejmowała żadnych pochopnych kroków. Dotychczas oferuje książki szkolne takich wydawców jak np. Skrypt, Znak, Europa, Demart, Penta, WN PWN, Bellona. 

W najbliższych miesiącach ma zostać zrealizowany plan uruchomienia w księgarni działu książki importowanej. Oferta będzie głównie obejmowała beletrystykę w jęz. angielskim i niemieckim. Być może powstanie też dział medycyny, prawa, informatyki. Vivid.pl początkowo był intensywnie reklamowany zwłaszcza w mediach adresowanych do młodego odbiorcy, jak np. Machina czy portale internetowe, ale od pół roku wszelkie nakłady na akcje promocyjne zostały wyhamowane. Sklep posiada około 40 tys. klientów i statystycznie każdy klient dokonał w nim zakupu dwukrotnie.

Przychody firmy objęte są tajemnicą. Co prawda w Bibliotece Analiz nr 14(40) w artykule "Tysiąc tytułów w ofercie. 2,5 mln USD obrotu" podano, iż sprzedaż w sklepie Vivid. pl w 2000 roku wyniosła ponad 10 mln zł, jednak liczb tych  nie potwierdził Tomasz Mosiek, dyrektor ds. finansowych i określił je jako zawyżone i realne w przyszłej perspektywie.

Merlin.pl ma w swojej ofercie ponad 100 000 różnych produktów z czego około 40 000 to książki. W sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności księgarnia zainwestowała 2 mln dolarów. 
Sklep współpracuje z większością działających w Polsce wydawców i dąży do objęcia sprzedażą wszystkich obecnych na rynku książek, płyt CD, kaset magnetofonowych i filmów na kasetach wideo i DVD.

W dziale elektroniki znaleźć można między innymi kamery cyfrowe, odtwarzacze osobiste cd, walkmanay, odtwarzacze DVD, a w niedalekiej przyszłości także aparaty fotograficzne. 
Rok 1999 w Merlinie został zakończony przychodami w wysokości 600 tys. zł, rok 2000 – 4 mln zł., rok 2001, planowany jest zakończeniem obrotów na poziomie 10 mln zł. Według planów w 2002 roku firma merlin.com.pl zacznie generować zyski. Prognozy są oparte na realnych obrotach sklepu. Średnio strony Merlina dziennie odwiedza około 10 tysięcy różnych klientów, z czego z zakupami wychodzi 5 % – wartość zamawianych towarów systematycznie rośnie. Obecnie w Merlinie sprzedaż rośnie 10-20 % miesięcznie i spodziewane jest zwiększenie tej dynamiki.

* prognoza

Wszystkie sprzedawane w Merlinie produkty są średnio o 10% tańsze od ofert tradycyjnych księgarni. Od 1 grudnia 2001 r. zostały obniżone w Merlinie wszystkie ceny za dostawę towaru. Przesyłka pocztą kurierską na terenie Polski jest o 50% tańsza i jej koszt to tylko 7,50 zł. Opłata za pocztę zwykłą na terenie Polski również została zmniejszona i wynosi 6,50 zł. 

Podobnie jak w Vivid.pl przychody sklepu Empik.com również objęte są tajemnicą handlową. Wiadomo jednak, że w ofercie znajduje się 128 tys. produktów z czego 50 tys. stanowią książki.

Największym powodzeniem wśród klientów cieszy się oferta z kategorii muzyka (34% sprzedaży) i książki (30 % sprzedaży) w dalszej kolejności multimedia (19%), DVD (11%) i inne. Jest to obecnie największa w Polsce oferta artykułów związanych z kulturą – ponad 117 000 produktów.

Wzrost obrotów odnotowało w ub. r. ponad 78,6% badanych ksiegarni. Jednak dalej sklepy internetowe są postrzegane jako uzupełnienie dla tradycyjnych form handlu. Tylko około 30% sklepów elektronicznych realizuje w miesiącu więcej niż 100 przesyłek. Oznacza to, że mają od 3 do 10 klientów dziennie.

Biorąc jednak pod uwagę, że w Polsce tylko 5 % internautów robiło zakupy w sieci, a ich liczbę szacuje się na blisko 4 mln wyobraźmy sobie jakie to daje możliwości na przyszłość?

Katarzyna Głódkowska

Kategorie: Rynek w liczbach

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.