Wydawnictwo Pascal – podsumowanie roku 2005

Wydawnictwo Pascal – podsumowanie roku 2005
Wydawnictwo Pascal powstało w 1991 roku w Bielsku-Białej, jako niewielkie, zatrudniające pięć osób, wydawnictwo z całkowicie polskim kapitałem. Szybko zwiększało zatrudnienie, poszerzało swoją ofertę wydawniczą i pozycję na rynku oraz zbudowało jedną z najmocniejszych i najlepiej rozpoznawanych marek na polskim rynku książki.
 
W 1996 roku wydawnictwo zaczęło gromadzić zasoby informacyjne dotyczące polskiej infrastruktury turystycznej. Na podstawie tej ogromnej bazy danych, stale uzupełnianej i aktualizowanej, od lat powstają przewodniki i informatory. Dzięki posiadanym zasobom informacyjnym Pascal jest dostawcą treści turystycznych dla instytucji rządowych i pozarządowych. W latach 2001-2003 wydawnictwo zrealizowało między innymi kontrakt z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, polegający na opracowywaniu tekstów i przygotowaniu folderów mających promować Polskę na arenie międzynarodowej w przeddzień akcesji do Unii Europejskiej.
 
Dziś Pascal jest liderem wśród wydawnictw turystycznych – posiada ponad 50% rynku przewodników turystycznych, a dzięki rozpoczętej w 2000 roku współpracy z niemiecką firmą Mairs Geographischer Verlag, jest również czołowym dostawcą map i atlasów samochodowych.
 
Od 4 listopada 2004 roku wydawnictwo funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.  Właścicielem Wydawnictwa Pascal sp. z o.o. jest Grupa Onet.pl SA, notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, wchodząca w skład jednego z największych holdingów medialnych – Grupy ITI.
 
Sieć dystrybucyjną Pascala tworzą przedstawiciele handlowi działający na wyznaczonym obszarze, zajmujący się prezentacją  nowości, uzupełnieniem oferty, zbieraniem zamówień, marketingiem itp. Pascal dystrybuuje  do hurtowni oraz  bezpośrednio do sieci detalicznych, jak np.  Empik,  oraz sieci handlowych. 
 
Internet jest dla wydawnictwa uzupełnieniem sprzedaży
tradycyjnymi kanałami – stanowi 2% całości obrotów, ale stopniowo
rośnie. Jest formą promocji wydawnictwa i jego produktów, narzędziem
współpracy promocyjnej. Cała oferta Pascala jest dostępna w księgarni
na www.pascal.pl oraz w największych sklepach internetowych, jak
merlin.pl, vivid.pl, traffic.pl, w pasażu handlowym www.onet.pl czy
www.inteligo.pl oraz w portalach turystycznych największych
touroperatorów (np. www.travelplanet.pl, www.wakacje.pl, www.easygo.pl)
i mniejszych serwisach poświęconych turystyce.
 
 
 
Do najlepiej sprzedających się tytułów przewodnikowych w 2005 roku należały następujące publikacje: 
  • Polska na weekend,
  • Chorwacja i Czarnogóra,
  • Anglia,
  • Zimowe podróże po Europie,
  • Polska na zimę,
  • Hiszpania w 1 tomie,
  • Najpiękniejsze zabytki Polski,
  • Polskie Góry,
  • Najpiękniejsze miasta Polski,
  • Polska na rowerze.

 
Do najlepiej sprzedających się tytułów kartograficznych i atlasów geograficznych w tym okresie należały: 
  • Wielki Ilustrowany Atlas Świata,
  • Marco Polo Atlas Samochodowy Europa 1:750 000; 1:4 500 000,
  • Marco Polo Polska – atlas drogowy  1:200 000,
  • Wielki Atlas Świata,
  • Marco Polo Atlas Drogowy – Europa 1: 800 000,
  • Polska 1:300 000,
  • Atlas Narciarski (Czechy, Polska i Słowacja),
  • Atlas Świata,
  • Geograficzny Atlas Świata,
  • EuroCart Niemcy  – atlas drogowy 1:800 000; 1:4 500 000,
  • Marco Polo Atlas – Europa 1:800 000.
 
Wydawnictwo Pascal zanotowało w 2005 roku przychody ze sprzedaży książek wynoszące 22,28 mln zł., czyli o 21,5% wyższe niż w 2004 roku. W 2005 r. zanotowano wzrost ilościowy sprzedaży, w zakresie podstawowej działalności wydawniczej (tj. własne przewodniki turystyczne i albumy) o 36%. Szczególnie korzystny dla obrotów jest sezon letni, który generuje istotną część obrotów rocznych. 
 
 
 
Oferta Pascala w sezonie 2005 obejmowała ponad 240 przewodników pogrupowanych w kilku seriach, w tym 123 nowych wydań (w tym 67 nowości) oraz około 230 map i atlasów samochodowych.
 
W 2005 r. Pascal realizował wiele akcji promocyjnych w punktach sprzedaży, które dotyczyły specjalnej oferty cenowej, dołączenia prezentu, łączenia dwóch tytułów, konkursu z wartościowymi nagrodami, również interesującej ekspozycji, ja np. Największą akcją medialną w historii Pascala i jednocześnie roku 2005 na rynku wydawniczym była  akcja „Wygraj wakacje marzeń”, obejmująca ponad 250 000 przewodników. Zainteresowanie wzbudziła też zabawa z ,,Polską na weekend”, zainicjowana z powodu ukazania się piątej edycji tego przewodnika.
 
 
W 2006 roku Wydawnictwo Pascal planuje rozszerzanie istniejących serii o nowe tytuły oraz dostosowywanie do zmieniających się potrzeb odbiorców zawartości przewodników w ramach istniejących serii i ich formy edytorskiej. W sezonie 2006 w ofercie Pascala będzie ponad 300 przewodników, książek ilustrowanych i atlasów kartograficznych, w tym ponad 100 nowości i wznowień.  Ilość map i atlasów samochodowych przekroczy 250 tytułów.
 
Wydawnictwo Pascal zatrudnia 62 osoby. W roku 2006 planuje utrzymanie liczby etatów na tym samym poziomie. 

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.