Wydawnictwo Pascal podsumowuje sezon przewodników turystycznych

Wydawnictwo Pascal podsumowuje sezon przewodników turystycznych
Rozmawiamy z Panią Magdą Kaczyńską z wydawnictwa Pascal.
 
WirtualnyWydawca: Ile tytułów znalazło się w ofercie Państwa wydawnictwa w sezonie wakacyjnym 2005?
Ile nowości ukazało się w tym roku, które klienci mogli już zakupić w czasie wakacji 2005?
 
Magda Kaczyńska: Oferta przewodnikowa  Pascala  w  sezonie letnim 2005 obejmowała niemal 240 tytułów pogrupowanych w kilku seriach (131  nowości), w tym 79 przewodników z  najbardziej znanej serii wydawnictwa – „Przewodniki Pascala”, konsekwentnie aktualizowanej i rozbudowywanej o nowe destynacje. Wyjątkową pozycją z tej  serii  była choćby nowość „Europa”.
W serii weekendowej (16 tytułów) absolutnym bestsellerem po raz kolejny okazała się „Polska na weekend”, której łączny nakład osiągnął w tym roku ponad 250 000 egzemplarzy.  Wzbogaciliśmy  nowoczesną serię  „Dookoła świata” o modne kierunki, jak  „Irlandia” czy „Malta i Gozo”  (liczy ona obecnie 21 tytułów), jak również serię dla osób zainteresowanych aktywną formą wypoczynku  (obecnie 49 tytułów). Dołączyły do niej nowe przewodniki dla rowerzystów, np. „Bieszczady na rowerze”  czy „Słowacja na rowerze”, oraz  niezwykłe „Fotografowanie  w podróży”  i przewodniki w nowej formule: „Wspinaczka skalna”, „Jazda konna”, „Wademekum turysty”.
Na sezon 2005 przygotowaliśmy również nową serię – przewodniki kieszonkowe w języku polskim i angielskim, skierowane do osób  wyjeżdżających na krótko do ciekawych miast i regionów  Polski,  Kraków, Warszawa, Gdańsk, Tatry. Seria ta jest polskim odpowiednikiem serii Marco Polo (49 tytułów).  Poza przewodnikami sprzedajemy oczywiście również kartografię, atlasy, wydawnictwa albumowe.

WW: Ile tytułów sprzedaliście Państwo w sezonie wakacyjnym 2005? Jakie obroty wygenerowała ta sprzedaż? (tylko w ciągu sezonu). Jak wyglądała ta sprzedaż w zeszłym roku? (liczba sprzedanych tytułów i wygenerowane obroty w sezonie 2004)

MK: Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży w okresie wakacyjnym   2005 w stosunku do 2004. Wyniósł on ponad 25% wartościowo i podobnie  ilościowo.

WW: Jak Państwo oceniacie sezon wakacyjny 2005? Czy był on udany dla Waszego wydawnictwa?

MK: Jak najbardziej był on dla nas udany:)

WW: Czy przewodniki Państwa wydawnictwa można kupić w internecie? Jeżeli tak to jaki % obrotów stanowiła ta sprzedaż w sezonie wakacyjnym?
MK: Cała nasz oferta jest dostępna  w naszym serwisie www.pascal.pl,  służącym do prezentacji, sprzedaży i komunikacji przede wszystkim z klientem indywidualnym. Przewodniki Pascala znajdują się również w największych sklepach internetowych, jak    merlin.pl, vivid.pl, traffic.pl,   w pasażu handlowym www.onet.pl czy www.inteligo.pl  oraz w portalach turystycznych największych touroperatorów (np. www.travelplanet.pl, www.wakacje.pl, www.easygo.pl) i mniejszych serwisach poświęconych turystyce.  To nie jest nasz główny kanał sprzedaży, ale istotny, gdyż umożliwiający dotarcie do grupy zainteresowanej świadomą turystyką.  
 
WW: Czy w trakcie sezonu wprowadziliście Państwo jakieś specjalne promocje dla klientów?
MK: W sezonie  letnim 2005 realizowaliśmy wiele akcji promocyjnych w punktach sprzedaży, które dotyczyły specjalnej oferty cenowej, dołączenia prezentu, łączenia dwóch tytułów, konkursu z wartościowymi nagrodami. Największą akcją medialną w historii Pascala i jednocześnie  roku 2005 na rynku wydawniczym była niewątpliwie akcja „Wygraj wakacje marzeń”. 
WW: Jakie przewodniki sprzedawały się najlepiej? Który kraj/region okazał się najpopularniejszy?
MK:Po raz kolejny rekordzistą okazała się „Polska na weekend – 52 trasy”. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się też popularne kraje turystyczne, jak ”Egipt”, „Turcja”,  „Chorwacja i Czarnogóra”,  „Hiszpania w 1 tomie”, jak również „Rzym”, „Irlandia”, „Gdańsk” oraz  „Tanie noclegi Polska 2005”.
 
WW:Jak wygląda struktura wydawnicza Państwa oferty? Czy tytuły podzielone są na serie, czy też może wprowadziliście Państwo inny system segregacji?
MK:Nasza oferta przewodnikowa podzielona jest na charakterystyczne serie, skierowane do różnych grup odbiorców.
 
WW: Zima zawitała do Polski na dobre. Czy Państwa wydawnictwo przygotowało specjalną ofertę na sezon zimowy/narciarski? Czy w trakcie sezonu zimowego, sprzedają się przewodniki miejsc mniej popularnych w zimę, lub też krajów w których właśnie zaczyna się lato, lub słońce świeci cały rok?
 
MK: W tym roku po raz pierwszy przygotowaliśmy specjalną ofertę na sezon zimowy 2005. Do tradycyjnych zimowych tytułów Pascala, jak  „Narty i snowboard” oraz  uznawanych za całoroczne „Austria”, Szwajcaria”, Słowacja”  dołączyliśmy „Atlas narciarski. Polska, Czechy, Słowacja” . Opracowaliśmy również nowy typ przewodnika turystycznego – „Polska na zimę”, oraz nowy typ albumu –  „Zimowe podróże po Europie”. Równocześnie w sezonie zimowym oferujemy przewodniki po destynacjach egzotycznych, coraz bardziej popularnych w okresie grudzień-luty. Myślę, że szczególnie warto zwrócić uwagę na  pięknie wydaną „Polskę na zimę”, jako że prezentuje nowy sposób myślenia o turystyce zimowej.
WW:Czy wraz z końcem września, gdy ludzie na dobre wracają do pracy/szkoły drastycznie spada sprzedaż? Jeżeli tak to o ile % względem sezonu wakacyjnego?
 
MK: Przede wszystkim zmienia się struktura sprzedaży. Większe zainteresowanie budzą tytuły weekendowe, albumy, atlasy, poradniki.
 
WW: Od kiedy działa na rynku wydawnictwo Pascal?
MK: Wydawnictwo Pascal powstało w 1991 roku w Bielsku-Białej, jako niewielkie, zatrudniające pięć osób, wydawnictwo z całkowicie polskim kapitałem. Szybko zwiększało zatrudnienie, poszerzało swoją ofertę wydawniczą i pozycję na rynku oraz zbudowało jedną z najmocniejszych i najlepiej rozpoznawanych marek na polskim rynku książki.

W 1996 roku wydawnictwo zaczęło gromadzić zasoby informacyjne dotyczące polskiej infrastruktury turystycznej. Na podstawie tej ogromnej bazy danych, stale uzupełnianej i aktualizowanej, od lat powstają przewodniki i informatory. Dzięki posiadanym zasobom informacyjnym Pascal jest dostawcą treści turystycznych dla instytucji rządowych i pozarządowych. W latach 2001-2003 wydawnictwo zrealizowało między innymi kontrakt z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, polegający na opracowywaniu tekstów i przygotowaniu folderów mających promować Polskę na arenie międzynarodowej w przeddzień akcesji do Unii Europejskiej.

Dziś Pascal jest liderem wśród wydawnictw turystycznych – posiada ponad 50% rynku przewodników turystycznych, a dzięki rozpoczętej w 2000 roku współpracy z niemiecką firmą Mairs Geographischer Verlag, jest również czołowym dostawcą map i atlasów samochodowych.

Od 4 listopada 2004 roku wydawnictwo funkcjonuje jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.  Właścicielem Wydawnictwa Pascal sp. z o.o. jest Grupa Onet.pl, notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, wchodząca w skład jednego z największych holdingów medialnych – Grupy ITI.

WW: Ile nowości wydacie Państwo w tym roku?
MK:Przewidujemy ponad 100 nowości.
 
WW: Jak wygląda system dystrybucji w Państwa wydawnictwie?
MK: Siec dystrybucyjną Pascala tworzą przedstawiciele handlowi działający na wyznaczonym obszarze, zajmujący się prezentacją  nowości, uzupełnieniem oferty, zbieraniem zamówień, marketingiem itp. Pascal dystrybuuje  do hurtowni oraz  bezpośrednio do sieci detalicznych, jak np.  Empik,  oraz sieci handlowych.  
 
WW: Czy sprzedaż za pośrednictwem internetu jest dla Państwa kluczowym elementem sprzedaży, czy może jedynie dodatkową formą, gdyż nadal najważniejszy jest bezpośredni kontakt z klientem w księgarniach, megastorach itp. Jaki % obrotów w skali roku stanowi sprzedaż internetowa         

MK: Ok. 2%, ale stopniowo rośnie. Serwis  internetowy jest   uzupełnieniem sprzedaży tradycyjnymi kanałami oraz formą promocji wydawnictwa i jego produktów, narzędziem współpracy promocyjnej

WW: Jakie macie Państwo plany na przyszłość (tą najbliższą i tą trochę dalszą)
MK: Planujemy rozszerzanie   istniejących serii o nowe tytuły  oraz  dostosowywanie  do zmieniających się potrzeb odbiorców zawartości   przewodników w ramach istniejących serii i ich formy edytorskiej. 
 

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.