Paragraf – księgarnia z gastronomicznymi korzeniami

Paragraf – księgarnia z gastronomicznymi korzeniami

Wrocławska firma Paragraf istnieje od 10 lat. Początkowo prowadziła działalność gospodarczą w zakresie gastronomii, w Sądzie Wojewódzkim we Wrocławiu. W 1993 roku rozszerzyła działalność i w tymże Sądzie Paragraf otworzył księgarnię. W 1995 przeniesiono ją do domu handlowego przy ul. Krupniczej 6/8, gdzie wydzierżawiono dla tych celów całe piętro. Obecnie Paragraf dzierżawi wszystkie powierzchnie handlowe tego domu. Na I piętrze można nabyć wszelkie druki akcydensowe, instrukcje BHP, artykuły biurowe i materiały eksploatacyjne do drukarek komputerowych. Na II piętrze na 350m2 znajduje się księgarnia.

Jak wskazuje nazwa jest to księgarnia głównie prawnicza (ok.60-70% oferty księgarni), znaczący udział mają także tytuły z zakresu ekonomii i informatyki. Można tam znaleźć wszystko co dotychczas zostało wydane z zakresu publikacji fachowych. Asortyment nie będzie poszerzany o tytuły z innych dziedzin, obecnie księgarnia wyprzedaje się z niewielkiej oferty beletrystyki. Czytelnik może wybierać w ponad 23000 tytułów.

 

Księgarnia prowadzi także sprzedaż internetową. W tym roku złożono w ten sposób już ponad 9 tys. zamówień. Klienci internetowi mogą liczyć na 10% rabat liczony od ceny katalogowej. Taka forma promocji potrwa przynajmniej do czasu przystąpienia przez Polskę do Unii Europejskiej, gdzie ustawowo zabroniona jest sprzedaż poniżej cen katalogowych sugerowanych przez wydawców.

Mimo, że księgarnia nie znajduje się na parterze, tylko aż na drugim piętrze, to nie narzeka na brak klientów. Przychodzą tam najczęściej osoby, które wiedzą czego szukają, a nie przypadkowe. W systemie komputerowym zarejestrowanych jest ponad 12 200 Stałych Klientów.

Księgarnia bezpośrednio współpracuje z wydawcami, okazjonalnie zaopatruje się w hurtowniach.

Roczne obroty wynoszą 2 mln zł. Piotr Rydzoń, właściciel Paragrafu, powiedział, że w tym roku nie będzie raczej wzrostu sprzedaży. Na rynku jest mało nowości i będzie dobrze jeżeli obroty utrzymają się na poziomie ubiegłorocznym.

Zdaniem Piotra Rydzonia forsowane przez specjalistów od marketingu zmiany nie zawsze przynoszą oczekiwany skutek. „W księgarniach np. słabo sprzedają się publikacje wymiennokartkowe i na nośnikach elektronicznych. W  C.H. Beck każdy nowy dyrektor handlowy wprowadza zmiany, które jednak nie zwiększają sprzedaży, a tylko uszczuplają budżet wydawnictwa.”

Publikacje fachowe zaliczane są do jednych z droższych publikacji na rynku. Jednak od pewnego czasu ceny już nie rosną, ustabilizowały się. Piotr Rydzoń uważa, że ceny te muszą być wysokie. „Klienci kupują takie tytuły z konkretnych powodów – mają one im pomóc coś w życiu osiągnąć, dokształcić się. Klienci przyzwyczaili się, że za taką cenę dostają wartościowy produkt i już nie pytają dlaczego tak drogo. Średnia cena to ok. 100zł. Kolejna podwyżka cen nastąpi prawdopodobnie wraz z wejściem od UE, wyrówna się z cenami takich publikacji w krajach Zachodnich.”

AK

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.