Czy nowi gracze mają szanse? Wirtualny rynek książki – Vivid.pl, Merlin.pl, Empik.com.
Wartość sprzedaży za pośrednictwem Internetu w Polsce w 2000 r. wyniosła 150 mln zł. Do produktów najczęściej kupowanych w sieci należą książki. Księgarnie internetowe stanowią około 30% wszystkich sklepów internetowych. Ich przychód wyniósł 30 mln zł., co stanowi 20% wartości całego handlu elektronicznego.
Z opinii osób zajmujących się sprzedażą książek poprzez Internet wynika, że ostatnie miesiące trudno podsumować pod kątem jakichkolwiek reguł – jest to nadal rynek trudno przewidywalny. Zazwyczaj najlepszą sprzedaż książek odnotowywano w maju, wrześniu czy grudniu, w tym roku jednak nie były to wcale miesiące o wiele lepsze od pozostałych. Trudno więc, zdaniem sprzedawców o długoterminowe oceny trendów. Jednak według Ernst and Young, w 2005 roku za pośrednictwem sieci będzie sprzedawane około 20-25 proc. książek.
Vivid.pl, Merlin.pl, Empik.com
Na polskim rynku o palmę pierwszeństwa w sprzedaży książek poprzez Internet rywalizują Merlin.pl i Empik.com. Ciekawie zarysowuje się przyszłość, starającej się dołączyć do grupy witryny Vivid.pl, która zapowiada znaczne poszerzenie swojej oferty książkowej.
Vivid.pl to sklep internetowy oferujący muzykę, multimedia i DVD. Od maja tego roku w jego ramach działa również witryna "Książnica" czyli księgarnia internetowa. W chwili obecnej księgarnia oferuje 10 tys. tytułów, a z zapowiedzi Jarosława Rdzanka, kierownika działu, wynika że do końca roku będzie ich 30 tys. Jest to poważny skok jakościowy, ale taka jest właśnie filozofia rozwoju firmy – w momencie uruchomienia ofertę stanowiło 1,5 tys. książek, następne etapy to 10 tys., 30 tys., i docelowo do maja 2002 roku – 50 tys.
Witryna umożliwia zamówienie książek 550 wydawców, z czego około 100 wydawców współpracuje z księgarnią bezpośrednio. Są to głównie wydawcy mający szeroką ofertę i chętnie podejmujący działania reklamowo-promocyjne.
Drugim ważnym źródłem zaopatrzenia jest hurtownia FK Jacka Olesiejuka, która zaopatruje księgarnie w nowości i tzw. tytuły masowe.
Docelowo struktura zaopatrzenia ma wyglądać następująco: 35-40% wydawcy, 60% hurtownie.
Obecnie najlepsza jest sprzedaż w działach: fantastyka i fantasy, komiksy oraz tytułów dla masowego czytelnika, takich wydawców jak np. Zysk i S-ka czy Rebis. W mniejszym stopniu zainteresowaniem cieszy się literatura piękna dla dorosłych. Kolejnymi ważnymi działami są informatyka i książki popularnonaukowe oraz poradniki.
W księgarni można nabyć również podręczniki, ale plany dotyczące rozbudowy tej części oferty są bardzo ostrożne. J. Rdzanek przyznaje, że sprzedaż podręczników wymaga bardzo dobrego rozeznania mechanizmów panujących na rynku edukacyjnym i firma na pewno nie będzie na razie podejmowała żadnych pochopnych kroków. Dotychczas oferuje książki szkolne takich wydawców jak np. Skrypt, Znak, Europa, Demart, Penta, WN PWN, Bellona.
W najbliższych miesiącach ma zostać zrealizowany plan uruchomienia w księgarni działu książki importowanej. Oferta będzie głównie obejmowała beletrystykę w jęz. angielskim i niemieckim. Być może powstanie też dział medycyny, prawa, informatyki. Vivid.pl początkowo był intensywnie reklamowany zwłaszcza w mediach adresowanych do młodego odbiorcy, jak np. Machina czy portale internetowe, ale od pół roku wszelkie nakłady na akcje promocyjne zostały wyhamowane. Sklep posiada około 40 tys. klientów i statystycznie każdy klient dokonał w nim zakupu dwukrotnie.
Przychody firmy objęte są tajemnicą. Co prawda w Bibliotece Analiz nr 14(40) w artykule "Tysiąc tytułów w ofercie. 2,5 mln USD obrotu" podano, iż sprzedaż w sklepie Vivid. pl w 2000 roku wyniosła ponad 10 mln zł, jednak liczb tych nie potwierdził Tomasz Mosiek, dyrektor ds. finansowych i określił je jako zawyżone i realne w przyszłej perspektywie.
Merlin.pl ma w swojej ofercie ponad 100 000 różnych produktów z czego około 40 000 to książki. W sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności księgarnia zainwestowała 2 mln dolarów.
Sklep współpracuje z większością działających w Polsce wydawców i dąży do objęcia sprzedażą wszystkich obecnych na rynku książek, płyt CD, kaset magnetofonowych i filmów na kasetach wideo i DVD.
W dziale elektroniki znaleźć można między innymi kamery cyfrowe, odtwarzacze osobiste cd, walkmanay, odtwarzacze DVD, a w niedalekiej przyszłości także aparaty fotograficzne.
Rok 1999 w Merlinie został zakończony przychodami w wysokości 600 tys. zł, rok 2000 – 4 mln zł., rok 2001, planowany jest zakończeniem obrotów na poziomie 10 mln zł. Według planów w 2002 roku firma merlin.com.pl zacznie generować zyski. Prognozy są oparte (more…)
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4