Perspektywy rynku beletrystyki w Polsce

Perspektywy rynku beletrystyki w Polsce

Jestem zdania, iż rynek książki beletrystycznej w Polsce porządkuje się, choć nie oznacza to zwiększonych nakładów sprzedanych. Generalnie ukazuje się większa liczba tytułów w mniejszych nakładach, co daje czytelnikowi zdecydowanie bogatszy wybór. Owo porządkowanie według mnie polega na tym, iż książki beletrystyczne ukazują się coraz częściej jako określone, odmienne grupy produktów w różnych cenach, w różnych oprawach, o różnorodnej tematyce, przeznaczonych dla różnego odbiorcy, zawsze jednak odbiorcy literatury lżejszej.

Z każdym rokiem wzrasta konkurencja na rynku, a tym samym konieczność wydatnego inwestowania w nowe produkty. Sami wydawcy działają bardziej profesjonalnie niż przed laty, uczą się na błędach własnych i konkurentów, staranniej i trafniej oceniają możliwości rynku i swoje własne.

Być może wyrażam raczej swoje nadzieje, ale sądzę, że beletrystyka powinna oprzeć się nowym technologiom np. internetowi, a także zagrożeniom ze strony angażującej czas telewizji. Myślę, że przyjemności z lektury interesującej i odprężającej książki nie da się zastąpić inną rozrywką, ale dotyczy to w szczególności osób, które w ogóle czytają chętnie. Dlatego trzeba promować tę przyjemność już u dzieci.

Natomiast duża konkurencja na rynku, bogaty wybór i niewątpliwie coraz szerszy dostęp do książki dzięki różnego rodzaju promocjom, ofertom klubowym może zachęcić nie czytających dotąd, do czytania. Każda, wydana na promocję książki złotówka poszczególnych wydawców przynosi, moim zdaniem, korzyści całej branży wydawniczej – promuje nie tylko konkretny tytuł, ale czytanie w ogóle. Dlatego z zainteresowaniem obserwuję wszelkie kampanie promocyjne na naszym rynku.

Dostępność książki to także jej umiarkowana cena, która w przypadku beletrystyki jest szczególnie „czuła” – im tańsza książka, tym do szerszej grupy czytelników ma szanse dotrzeć. Cena bywa często barierą dla czytelników, ale wolę mieć nadzieję, że z czasem zasobność portfeli Polaków wzrośnie, a nie zmaleje i pozwoli na dodatkową przyjemność w postaci zakupów książkowych.

Magdalena Kwiatek, Pol-Nordica

 

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.