Nawet milion książek pod choinką. Nielsen sprawdził, jakich autorów podarujemy na Święta
Przegląd
- Typ: Rynek Polski
- Marka: Nielsen Bookscan Polska
„Księgi Jakubowe” Olgi Tokarczuk, „Powrót do Jedwabnego” Tomasza Budzyńskiego, Ewy Kurek i Wojciecha Sumlińskiego oraz „Nela w krainie orek” Neli Małej Reporterki, to według Nielsen BookScan Polska najczęściej kupowane książki w okresie przedświątecznym (tydz. 48., 49., 50.) odpowiednio w kategoriach: fiction, non-fiction, dla dzieci i młodzieży.
Jak wynika z panelu księgarskiego Nielsen BookScan Polska sprzedaż tytułów na liście top 20 w tym czasie wyniosła: „Księgi Jakubowe” 11 333 egz., „Powrót do Jedwabnego” 6 722 egz., „Nela w krainie orek” 3 073 egz. Łącznie BookScan Polska zarejestrował w badanych księgarniach sprzedaż 1 075 072 egz. książek, średnia cena detaliczna brutto książki wyniosła 24,68 zł.
– Nielsen BookScan Polska zarejestrował sprzedaż ponad miliona egzemplarzy książek w trzy tygodnie i jest to rekordowy wynik w naszym młodym panelu – mówi Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan Polska
Przedświąteczne szaleństwo zakupów książek trwa około miesiąca, kiedy łączna wartość sprzedaży oznacza dla branży „piąty kwartał”. Najczęściej to czas spektakularnych nowości lub udanych promocji. Jakie zatem książki wybieramy obecnie?
– Kupujemy coraz częściej polskich autorów. Na przedstawionej liście top 20 znalazło się 16 krajowych tytułów i tylko cztery tłumaczenia. Ten trend dotyczy wszystkich gatunków, czy to literatura piękna, czy sensacja, erotyka, sf, historia, reportaż, czy książka dla dorosłych, czy dla dzieci. Oczywiście ogromne znaczenie dla sprzedaży książek miało ogłoszenie decyzji o przyznaniu Oldze Tokarczuk Literackiej Nagrody Nobla. Od 10 października br. króluje ona na listach bestsellerów i ma szansę, aby jeszcze w tym roku przekroczyć próg jednego miliona egzemplarzy kupionych w księgarniach. W ogóle chętnie sięgamy po nagradzane książki. Na liście top20 mamy również zdobywcę Nike 2019, czyli Mariusza Szczygła z książką „Nie ma”. Z kolei patrząc na daty wydania książek, widać, że lubimy nowości, szczególnie w przypadku kategorii non-fiction, gdzie nowość wypiera nowość – analizuje ekspert Nielsen BookScan Polska.