Najnowsze informacje z rynku poligraficznego

Najnowsze informacje z rynku poligraficznego

Przegląd

stora enso logoStora Enso na targach World Publishing Expo 2014

Po rocznej przerwie koncern Stora Enso ponownie pojawił się w roli wystawcy targów branży wydawniczej World Publishing Expo, jakie odbywały się w dniach 13-15 października br. w Amsterdamie. Stanowiły one dla przedstawicieli firmy okazję do spotkań z klientami z całego świata. Z myślą o jej rodzimych partnerach handlowych na stoisku była obecna Izabela Kuklińska-Kowalska, dyrektor ds. sprzedaży papierów gazetowych i książkowych Stora Enso Polska.

World Publishing Expo, dzięki połączeniu wystawy z licznymi konferencjami, seminariami i prezentacjami, to wciąż najważniejsze wydarzenie dla szeroko rozumianej branży wydawniczej. Ta zaś nieustannie się zmienia, ewoluuje, podejmuje nowe wyzwania wobec dynamicznych przekształceń na rynku medialnym. Jesteśmy ich świadkami także w Polsce, gdzie proces konsolidacji w obszarze gazet jest bardzo widoczny. Jako dostawca najwyższej jakości papierów gazetowych, wykorzystywanych coraz częściej do produkcji innych wyrobów niż typowa prasa, chcemy być obecni na tego typu wydarzeniach jak wystawa w Amsterdamie. Jest to znakomite miejsce, by spotkać się z obecnymi i przyszłymi kontrahentami, podyskutować o rynku z innymi firmami zaopatrującymi drukarnie i wydawnictwa w różne rozwiązania, wreszcie – wsłuchać się w głosy klientów, którzy licznie odwiedzają te targi” – mówi Izabela Kuklińska-Kowalska.

Tegoroczną obecność na World Publishing Expo firma Stora Enso wykorzystała do przypomnienia rynkowi o swojej stale rozszerzanej i wzbogacanej ofercie dla rynku wydawniczego.
Stella Press H to mechanicznie powlekany papier matowy, dostosowany także do arkuszowego druku offsetowego. Cechuje go wysoka jakość, jasność i pulchność. Dostępny jest w zakresie gramatur 54-70 g/m2, jego produkcja odbywa się w zakładach Anjala w Finlandii.
Więcej informacji na temat oferowanych przez Stora Enso w ramach działu Printing & Reading papierów do produkcji prasowej i dziełowej można znaleźć na stronie http://www.storaenso.com/products-and-services/printing-and-reading.


kodak logoEkologia, rozwiązania hybrydowe i druk cyfrowy: Kodak na targach World Publishing Expo 2014

Zdobywające rynek proekologiczne rozwiązania w zakresie CtP, znajdujący coraz powszechniejsze zastosowanie druk hybrydowy oraz wysokowydajna produkcja gazet w technologii cyfrowej – to główne tematy przewodnie tegorocznej ekspozycji firmy Kodak na targach World Publishing Expo. Na jej stoisku, licznie odwiedzanym przez gości z całego świata, prezentowany był gazetowy system CtP Kodak Trendsetter News, umożliwiający naświetlanie bezprocesowych płyt Kodak Sonora News. Drugiego dnia targów odbyło się tu spotkanie prasowe, podczas którego zaprezentowane zostały ostatnie osiągnięcia technologiczne firmy Kodak. Poinformowano również o istotnych dla niej kontraktach, m.in. w obszarze cyfrowej produkcji gazetowej.

Stoisko firmy Kodak było zlokalizowane w ramach tzw. Digital Pavilion, grupującego dostawców, specjalizujących się w technologiach cyfrowych. Targi w Amsterdamie pokazały bowiem, że w coraz większym stopniu koncentruje ona swoją działalność właśnie na tym segmencie rynkowym, stale rozbudowując swoją ofertę w zakresie wysokowydajnych systemów drukujących i sterującego nimi oprogramowania.
O strategii firmy w segmencie gazetowym opowiadał podczas wspomnianego spotkania prasowego Philip Cullimore, dyrektor zarządzający w regionie EAMER: „Nasza aktywność w tym obszarze rynku, co obrazuje również ekspozycja targowa, uwzględnia trzy głównie zagadnienia. Pierwszym są szeroko rozumiane rozwiązania proekologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem bezprocesowych płyt Sonora News, umożliwiających zupełne wyeliminowanie etapu wywoływania. Drugi to produkcja hybrydowa, zakładająca łączenie w jednej linii produkcyjnej konwencjonalnej maszyny offsetowej bądź introligatorskiej i zintegrowanych z nimi modułów do cyfrowej personalizacji – tu mamy do zaoferowania systemy głowic Prosper S. Trzeci filar to zaawansowane, wysokowydajne systemy druku gazetowego, których przykładem jest niedawno wprowadzona na rynek maszyna Prosper 6000P. Oferuje ona jakość i wydajność zbliżoną do offsetu, stając się bardzo atrakcyjnym wyborem dla wydawców poszukujących alternatywnych rozwiązań, uwzględniających regionalizację wydań i personalizację treści przy zachowaniu zasad ekonomiki”.

Cyfrowy druk personalizowanych gazet
Na zakup maszyny Prosper 6000P w ostatnim czasie zdecydowała się firma
Masar Printing & Publishing ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, której prezes – Samer Sabri Abdel Qader – był specjalnym gościem spotkania z mediami. W krótkim wystąpieniu przedstawił on przesłanki tej inwestycji, realizowanej z zupełnie nową strategią wydawnictwa w zakresie pozyskiwania nowych i utrzymania dotychczasowych czytelników: „Jesteśmy jedną z największych grup medialnych w regionie Środkowego Wschodu. Od wielu lat z powodzeniem korzystamy z rozwiązań firmy Kodak, m.in. z jej systemów CtP – także wielkoformatowych płyt, oprogramowania oraz maszyn Nexpress. Dlatego z zainteresowaniem odebraliśmy pojawienie się w jej ofercie nowego rozwiązania, dedykowanego na rynek gazetowy, jakim jest maszyna Prosper 6000P. Po wnikliwej analizie potrzeb naszych czytelników i możliwości tego urządzenia, doszliśmy do wniosku, że jest ono idealne do zrealizowania naszego nowego projektu biznesowego. Zakłada on stworzenie cyfrowej gazety, o obniżonej objętości i nakładzie, ale dopasowanej do indywidualnych potrzeb i oczekiwań odbiorcy. Dzięki technologii cyfrowej, zamiast kompletnego wydania, które w dużym stopniu go nie interesuje, otrzyma on swoją własną wersję gazety, z działami, które wskazał jako ważne i ciekawe. Gazeta, zamiast powiedzmy 64 stron będzie liczyła ich 16, co wpływa także na obniżenie ilości makulatury (będącej efektem zwrotów) oraz podnosi szeroko rozumianą proekologiczność naszych działań”.
Samer Sabri Abdel Qader podkreślał uniwersalność i dostosowanie maszyny Prosper 6000P do realiów rynku: „Dzięki prędkości sięgającej 300 m/min. mówimy o wydajności porównywalnej z maszyną konwencjonalną. Jej jakość również nie odbiega od offsetu, zaś szerokość wstęgi pozwala na produkcję gazet w wymaganym przez nas formacie. Nie bez znaczenia jest też koszt wytworzenia jednego egzemplarza, to bardzo ważny czynnik zwłaszcza przy realizacji krótkich serii, jakie tu zakładamy”.

Proekologiczna produkcja prepress
Występujący jako kolejny Olivier Claude – dyrektor generalny ds. druku i wiceprezes działu komercyjnego Kodak w regionie EAMER, podkreślał że pomimo ekspansji druku cyfrowego wciąż bardzo istotnym segmentem pozostaje prepress, zarówno w zakresie urządzeń, jak też dedykowanych im materiałom eksploatacyjnym. M.in. z tego względu na stoisku targowym zaprezentowana została nowa, zautomatyzowana wersja naświetlarki Kodak Trendsetter News, którą można wyposażyć w moduł SCU (Single Casette Unit). Umożliwia on automatyczne ładowanie i wyładowywanie z prędkością do 150 płyt/h.
Jak podkreślał
Olivier Claude, dużo miejsca podczas rozmów targowych poświęcano bezprocesowym płytom Sonora News, które – wraz ich komercyjnym odpowiednikiem w postaci płyt Sonora XP – zdobywają coraz większe udziały rynkowe. W obu przypadkach z procesu wytwarzania form drukowych wyeliminowany został etap wywoływania, co przynosi szereg korzyści, zarówno w sferze ekonomii jak i ekologii. Redukcja ilości chemii zużywanej przez drukarnię, kosztów związanych z zakupem i utrzymaniem sprzętu, jak również wydatków na energię niezbędną do pracy wywoływarki – to tylko niektóre zalety zastosowania płyt Sonora News.
Charakteryzują się one bardzo krótkim czasem naświetlania, o czym mogli przekonać się naocznie goście odwiedzający stoisko firmy Kodak. Były tu one naświetlane w systemie Trendsetter News, ale – jak zapewnia producent – są one kompatybilne także z innymi, powszechnie stosowanymi naświetlarkami termicznymi.
Jak poinformowano podczas targów, inna naświetlarka z oferty Kodaka – Generation News – jest także od niedawna oferowana w nowej, szybszej wersji, pozwalającej na produkcję do 240 form drukowych/h. Została ona tym samym dopasowana do wymagań największych, wysokowydajnych drukarń gazetowych.

Nowa jakość dla czytelnika dzięki głowicom Kodak Prosper S

Mówiąc o trzech filarach działalności firmy Kodak w segmencie gazetowym, Philip Cullimore wspomniał m.in. o systemach hybrydowych. Składa się na nie konwencjonalna zwojowa maszyna offsetowa bądź introligatorska oraz zintegrowane z nią głowice inkjetowe z serii Kodak Prosper S. Po pilotażowych instalacjach na ich powszechne wdrożenie decydują się największe europejskie grupy wydawnicze, m.in. Axel Springer. W ostatnich miesiącach zainstalowała ona głowice Prosper S we wszystkich maszynach zwojowych do druku gazetowego. „Mówimy tu o zupełnie nowych możliwościach w zakresie wzbogacania gazet o personalizację treści oraz dodawanie ważnych informacji na ostatnim etapie jej produkcji. Kody kreskowe i QR, numery loteryjne, zmienna grafika – to tylko część tego co można wprowadzić na wybranej stronie gazety, decydując o jej wyjątkowości i zwiększając lojalność czytelników – dodaje obecny na targach Sławomir Iwanowski, odpowiedzialny w firmie Kodak Polska za segment gazetowy. – Jak pokazują doświadczenia ich użytkowników z różnych stron świata, systemy Prosper S pomagają w zwiększeniu nakładów gazet oraz umożliwiają wprowadzanie nowych formatów reklamowych, bazujących na personalizacji”.
Głowice Prosper S pracują z prędkością do 900 m/min. (przy szerokości wstęgi 10,56 cm), dzięki czemu są w pełni dostosowane do wysokich wydajności hybrydowego (a więc uwzględniającego technologie tradycyjną i cyfrową) środowiska produkcji prasowej.

Targi World Publishing Expo były też okazją do promocji i prezentacji innych rozwiązań dla rynku gazetowego, znanych z oferty firmy Kodak: płyt termicznych ThermalNews PT (w których wyeliminowano etap wstępnego podgrzewania) oraz oferowanego wspólnie z niemiecką firmą wobe-team gazetowego systemu produkcyjnego wNewsNet Workflow 7.
Nasze zaawansowane rozwiązania, zarówno te znane od dłuższego czasu jak i zupełnie nowe – przede wszystkim w zakresie technologii druku cyfrowego – spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających. Cieszymy się, że część z nich już znalazła swoich użytkowników na polskim rynku. Mamy jednocześnie nadzieję, że nasze stale rozbudowywane portfolio rozwiązań dla segmentu gazetowego będzie coraz bardziej atrakcyjne także dla wydawców i drukarń prasowych z Polski” – podsumowuje Sławomir Iwanowski.

heidelberg logo    Udany debiut nowej krajarki POLAR N HD

Podczas październikowych targów Druck+Form w Sinsheim, Niemcy, firma POLAR Mohr po raz pierwszy przedstawiła swoją krajarkę, w nowym, odświeżonym wydaniu. Maszyna wyposażona jest w zupełnie na nowo zaprojektowany panel sterujący, który oferuje wiele ułatwień dla operatora.

Jedną z najważniejszych zmian jest wyposażenie krajarki w innowacyjny ekran dotykowy, do którego odnosi się oznaczenie „HD” (high definition) w nazwie modelu. Przemysł poligraficzny przejmuje coraz bardziej to co jest już standardem w takich urządzeniach jak smartfony i tablety. Nowa generacja ekranu dotykowego charakteryzuje się doskonałą jakością odwzorowania obrazu. Zapewnia on więcej niż dokładną i intuicyjną obsługę. Nie jest już potrzebna specjalna kalibracja wyświetlacza.

Powierzchnia nowego ekranu jest również bardziej odporna na przypadkowe zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. POLAR jest pierwszym producentem systemów cięcia na świecie wprowadzającym tą technologię w swoich maszynach.

Nowy panel obsługi będzie oferowany we wszystkich modelach serii N PLUS, N PRO HD oraz N AT HD.

Ponadto wszystkie krajarki o długości krojenia od 78 do 176 mają zupełnie nowy wygląd. Zmiany dotyczyły przede wszystkim przedniej części maszyn. Dzięki jednorodnej kolorystyce przedniego panelu, barier świetlnych oraz przedniej części stołu, stworzono ujednolicony wygląd miejsca pracy operatora.

Dla wygody operatora poniżej nowego ekranu dotykowego HD przewidziano także ergonomiczną podpórkę na rękę. Maszyna otrzymała również zaprojektowany zupełnie od nowa pedał nożny.

 

Kategorie: Poligrafia
Tagi: poligrafia

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.