Klub "Świat Książki" – 12 lat działalności na Polskim rynku

Klub "Świat Książki" – 12 lat działalności na Polskim rynku
WW: Świat Książki działa na rynku już od 1994 roku. Czy założenie klubu książki w tamtym okresie, było odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku? Czy był to pomysł trafiony? 
 
Heike Rosener (Prezes Świata Książki): Bardzo. Był to wręcz spektakularny sukces w skali Bertelsmanna. W stosunkowo krótkim czasie osiągnęliśmy bardzo wysoką sprzedaż przy wysokiej rentowności. 
 
WW: Kilka lat temu w Polsce można było zaobserwować wśród czytelników „boom” na zapisywanie sie do klubów książki. Jak sytuacja wygląda dziś? Czy u progu 2006 roku trudniej jest zdobyć klienta niż kilka lat temu? 
 
HR: Dziś rynek wygląda zupełnie inaczej, jest bardziej konkurencyjny. Pojawiły się nowe kanały dystrybucji, książki są ogólnie dostępne w internecie, w kioskach, w hipermarketach, a niektórzy wydawcy dołączają Ksiazki także do gazet i czasopism po bardzo atrakcyjnych cenach. Czytelnicy też zrobili się bardziej wymagający. Wszystko to powoduje, że w takich warunkach należy postępować bardzo elastycznie i kreatywnie.
 
WW: Na jakiej zasadzie funkcjonuje dziś Klub Świata Książki? Czy nadal jest to typowy klub książki, zrzeszający ludzi, którzy regularnie zamawiają książki z każdego przysłanego im katalogu, czy też zasady są nieco łagodniejsze przypominające wręcz zwykłą księgarnie wysyłkową z możliwością zakupienia tylko i wyłącznie np. 1 tytułu na rok przy jednoczesnym zachowaniu członkostwa?

HR: Klub Świat Książki w dalszym ciągu funkcjonuje na takich samych zasadach, z tym, że postanowiliśmy jeszcze bardziej uatrakcyjnić naszą ofertę. Nie tylko w zakresie oferowanych książek, ale i usług. Nasze książki można kupować w 17 księgarniach (własnych i partnerskich) na terenie całego kraju, zamawiać je przez internet lub sms-em. Ponadto w księgarniach Świata Książki dostępne są najlepsze tytuły innych wydawców, na które nasi stali klienci również mają zniżkę.

 
 
 
WW: Czy promujecie Państwo jakoś klubowiczów szczególnie aktywnych, zamawiających dużą liczbę tytułów, lub takich, którzy są w klubie jest dłuższy okres czasu? Czy też może zachowana jest „równość” oferty dla wszystkich klubowiczów?
 
HR: Dla klubowiczów o większym stażu mamy karty lojalnościowe uprawniajace nawet do 60% zniżek, poza tym w każdym katalogu staramy sie proponować różnego rodzaju promocje.
 
WW: Jak często ukazuje się Państwa katalog? Czy otrzymują go wszyscy członkowie klubu? Czy jest on bezpłatny? Czy osoby które go otrzymały zobowiązane są do jakichkolwiek zakupów, pod groźbą usunięcia z klubu? Czy do klubowiczów wysyłane są jakieś książki automatycznie bez wcześniejszego zamówienia?
 
HR: Nasz katalog ukazuje się 5 razy w roku, i do tego wysyłamy dwa dodatkowe katalogi: wakacyjny i bożonarodzeniowy. Są, oczywiście, bezpłatne. Aby utrzymać członkostwo w Klubie i mieć możliwość korzystania z przywilejów, które sie z nim wiążą, należy kupić minimum 5 książek w roku, czyli po jednej książce z katalogu. Jest to szczególnie atrakcyjne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że każda książka w katalogu jest co najmniej 20% tańsza niż na rynku, a niektóre rabaty mogą sięgać nawet 60%.
 
WW: Jaki % klubowiczów stanowią osoby regularnie zamawiające taką liczbę książek, że zasługują na miano stałego klienta?
 
HR: Formuła Klubu zakłada regularne zakupy, więc klubowicze zamawiają je regularnie. A ponieważ nasze księgarnie są teraz otwarte dla wszystkich klientów, nie tylko dla klubowiczów, to tam mogą sie zdarzac sporadyczne zakupy.
 
WW: Ile jest sposobów na zamówienie książki u Państwa? (strona internetowa, katalog, zamówienia telefoniczne) Który z nich jest najpopularniejszy na dzień dzisiejszy? Jaki % ma sprzedaż za pośrednictwem internetu w Państwa klubie?
 
HR: Książki można zamawiać na wiele sposobów: przez internet, sms-em, mejlem, telefonicznie, faksem, w księgarniach lub wypełniając kupon pocztowy. W księgarniach procent zakupów wynosi 30, w internecie 12, przez sms 12, reszta 46.
 
WW: Ile członków obecnie zrzesza klub? Czy liczba ta rośnie czy też maleje np. w stosunku do roku 2004? Czy posiadacie Państwo więcej członków niż 5 lat temu?
 
HR: Obecnie liczba klubowiczów sięga ok. 600 tys. i jest to stabilny poziom już od kilku lat, a biorąc pod uwagę, że rynek zmienił się diametralnie, jesteśmy z tego poziomu zadowoleni.
 
WW: Ile tytułów znajduję się w ofercie klubu? Ile tytułów sprzedajecie Państwo w skali roku?
 
HR: Średnio w katalogu oferujemy 50 nowości książkowych, cała oferta katalogowa to co cykl ok. 300 tytułów, natomiast, w sklepach oferujemy ok. 1000 naszych + 500 obcych tytułów książkowych. Średnio w całym roku publikujemy ok. 350 nowości książkowych.
 
WW: Z iloma wydawcami Klub Świata Książki współpracuje? Czy układa się ona pomyślnie? Z którymi wydawcami współpraca układa się najlepiej?
 
HR: Świat Książki współpracuje z kilkunastoma wydawcami. Współpracę cenimy sobie z każdym wydawcą i układa się ona nam dobrze.
 
WW: Jakie obroty posiadacie Państwo ze sprzedaży książek?
 
HR: Zeszłoroczny przychód wyniósł 138 mln zł.
 
WW: Czy wypisanie się z klubu wiąże się z jakimiś zobowiązaniami ze strony klienta? Czy po wypisaniu się z klubu można do niego powrócić? Co robicie Państwo z nieaktywnymi klubowiczami, którzy nie wypisują się z klubu, jednak są np. przez dłuższy czas nieaktywni i wszystko wskazuje na to, że nie są już w klubie mimo, że tego nie zgłosili? Jak często aktualizują Państwo bazę danych aktywnych klubowiczów?
 
HR: Konsekwencją jest utrata korzyści klubowych, tj. utrata rabatów, brak darmowego magazynu klubowego, który jest bardzo ceniony przez naszych klubowiczów jako źródło wiedzy o najciekawszych książkach. Jeśli ktoś rażąco nie naruszył zasad Klubu, to, naturalnie, zawsze może do niego powrócić. A bazy danych aktualizujemy na bieżąco.
 
WW: Jesteście Państwo jedynym klubem czytelniczym posiadającym sieć księgarni na terenie całej polski. Ile posiadacie Państwo takich klubowych księgarni? Jakie korzyści klubowicz odniesie z pójścia do takiej księgarni?
 
HR: Sieć księgarni Świata Książki liczy obecnie 17 placówek (własnych i partnerskich). Korzyści z korzystania z księgarń są najrozmaitsze. Jak wspomniałam, dostępne są w nich, poza ofertą Świata Książki, która jest szersza niż w katalogu,  także najlepsze tytuły innych wydawców, na które nasi stali klienci mają zniżkę. Ponadto w księgarniach organizujemy spotkania z naszymi autorami, kiermasze i różnorodne akcje promocyjne.
 
WW: Na Państwa stronie internetowej można dowiedzieć się, że istnieją kluby siostrzane do Klubu Świat Książki. Jakie są to przykładowo kluby?
 
HR: Kluby książki Bertelsmanna funkcjonują na całym świecie i to właśne o nich jest mowa.
 
WW: Mówi się, że w ostatnim roku Bertelsmann stracił na całym świecie około milion członków klubów z różnych krajów (niekoniecznie mówimy tu o Polsce). Czy przyjęto jakąś strategie by polepszyć te niepokojące wyniki?
 
HR: Nie ma globalnych rozwiązań, tylko indywidualne. Trzeba postępować zgodnie z wymaganiami konkretnego rynku.
 
WW: Klub Świat Książki wciąż się rozwija… Jakie ma plany na przyszłość?
 
HR: W najbliższym czasie zamierzamy przede wszystkim rozwijać naszą sieć księgarń i zwiększyć działalność w internecie. Szczególną wagę przykładamy też do budowania coraz lepszej oferty wydawniczej, naszym celem jest bowiem podniesienie prestiżu wydawnictwa.
 
WW: Dziękuję za rozmowę. 
Kategorie: Rynek Polski

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.