Helion S.A. podsumowuje 2005 rok

Helion S.A. podsumowuje 2005 rok
Rozmawiamy z Grzegorzem Schwarzem, dyrektorem ds. marketingu w wydawnictwie Helion
 
 
WirtualnyWydawca: Jaka jest krótka historia wydawnictwa? Kto jest właścicielem?
 
Grzegorz Schwarz: Grupa wydawnicza Helion S.A. powstała w 1991roku. Od początku istnienia wyspecjalizowała się w literaturze informatycznej. Po roku 2002 w wyniku przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju Helion zostaje niekwestionowanym liderem na rynku książki komputerowej. W 2003 wydawnictwo poszerza profil swojej działalności wchodząc w sektor poradników biznesowych. Po 15 latach działalności Helion S.A. jest jednym z największych wydawnictw specjalistycznych w Polsce. W jego skład wchodzą takie marki jak: Helion (inormatyka), Onepress (poradniki biznesowe) i od 2005 roku nowa marka Editio (książka literacka).
 
WW: Ile tytułów wydaliście Państwo w 2005 roku, ile było wśród nich nowości?
 
GS: Grupa Helion należy do grona wydawców wprowadzających na rynek największą liczbę nowych tytułów. W 2005 roku na rynku pojawiło się 300 nowych publikacji, co daje 5 nowości tygodniowo. W większości były to książki informatyczne, które stanowiły prawie 80% wprowadzonych na rynek tytułów. W 2005 roku Helion wydał także 61 poradników biznesowych, publikowanych w imprincie Onepress. Od początku istnienia Grupa Wydawnicza wprowadziła na rynek blisko 1800 publikacji, z czego 1000 znajduje się na stałe w ofercie.
 
WW: Ile egzemplarzy książek sprzedaliście Państwo w 2005 roku? Czy liczba sprzedanych tytułów jest większa niż w roku poprzednim?
 
GS: Nakład książek sprzedanych w ubiegłym roku osiągnął  816 tys. egzemplarzy. W odniesieniu do roku 2004 ilość ta zwiększyła się o 10%. Czytelnicy wydawnictwa od początku jego działalności kupili już ponad 4.2 mln egzemplarzy jego publikacji.
 
WW: Jakie obroty osiągnęliście Państwo w 2005 roku?
 
GS: W roku 2005 wydawnictwo odnotowało 16% wzrost obrotów, osiągając rekordowe przychody w wysokości 22,40 mln zł. Zrealizowało w ten sposób 107% założonego z początkiem roku planu sprzedaży. W ciągu ostatnich 3 lat przychody Helionu wzrosły o 1/3, dzięki czemu przedsiębiorstwo jako jedno z nielicznych wydawnictw już po raz trzeci uhonorowane zostało tytułem „Gazeli Biznesu” przyznawanym najdynamiczniej rozwijającym się firmom w Polsce.
 
WW: Jak oceniacie Państwo 2005 rok? Czy był on lepszy od poprzedniego?
 
GS: Rok 2005 był lepszy od poprzedniego. Wzrosła ogólna wartość rynku książki, wzrost można było zauważyć również w ramach rynku książki specjalistycznej. Ubiegły rok był również pomyślny dla Grupy Wydawniczej helion. Mimo spadku ilości wydanych nowości spółka odnotowała wzrost sprzedaży i zwiększyła obroty firmy o blisko 16%.
 
WW:Jak wygląda system dystrybucji w Państwa wydawnictwie?
 
GS:W 2002 wydawnictwo zrezygnowało ze sprzedaży za pośrednictwem hurtowni, tworząc własną siatkę handlową. 11 przedstawicieli firmy bezpośrednio dociera z ofertą wydawnictwa do ponad 1000 punktów sprzedaży, zapewniając obsługę w czasie do 48 godzin.
 
WW: Czy stosunki z reprezentantami handlowymi układają się pomyślnie?
 
GS: Helion duże znaczenie dla wydawnictwa mają działania marketingowe prowadzone
w punktach sprzedaży. Wydawca każdego roku dostarcza do pośredników handlowych blisko 20 000 bezpłatnych materiałów POS (wyposażenie niezbędne do ekspozycji książek, materiały reklamowe budujące świadomość marki, materiały wspierające akcje promocyjne). Dział handlowy na bieżąco konsultuje i uzgadnia wspólnie z pośrednikami handlowymi nowe akcje promocyjne dostarczając każdorazowo przygotowane przez wydawcę materiały.
WW: Czy Państwa książki można kupić w internecie? Jeżeli tak to jaki % obrotów generuje ta sprzedaż?
 
GS: Księgarnie helion.pl i onepress.pl są dla wydawnictwa nie tylko bardzo ważnym kanałem promocyjnym, ale również kanałem dystrybucji generującym blisko 22% obrotów firmy. helion.pl to już największa księgarnia informatyczna w Polsce. W 2005 roku Helion zrealizował za jej pośrednictwem ponad 56 tys. zamówień, co stanowi ¼ przychodów wydawnictwa z tytułu sprzedaży książek informatycznych.
W ubiegłym roku całkowitej przebudowie uległa księgarnia biznesowa onepress.pl. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Onepress.pl jest dziś sklepem generującym 14% przychodów, które Grupa Wydawnicza wypracowało w sektorze książki biznesowej. To sporo, jeśli wziąć pod uwagę, że sklep dopiero buduje swój wizerunek wśród internautów.
Za pośrednictwem internetu w 2005 roku Helion sprzedał ponad 110 tys. książek o wartości 4,83 mln zł (16-procentowy wzrost w stosunku do roku 2004). Tylko w ubiegłym roku internetowe sklepy Helionu zrealizowały blisko 64 000 indywidualnych zamówień.
 
WW: e tytuły sprzedawały się najlepiej w 2005 roku?
 
GS: Ksiażka informatyczna Helion
Podstawy obsługi komputera. Ilustrowany przewodnik
2. Excel 2003 PL. Ilustrowany przewodnik
3. Fotografia cyfrowa. Ilustrowany przewodnik
4. ABC komputera. Wydanie IV
5. Windows XP PL. Ilustrowany przewodnik
Poradniki biznesowe (Onepress)
1. Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji
2. Grzeczne dziewczynki nie awansują. 101 błędów popełnianych przez kobiety, które nieświadomie niszczą własną karierę
3. Sztuka wojny
4. Chroń swoje nerwy. Rzecz o tym jak współpracować z palantami
5. Grzeczne dziewczynki się nie bogacą. 75 błędów, które utrudniają kobietom osiągnięcie niezależności finansowej
 
WW: Czy sprzedaż  książek w Państwa wydawnictwie jest równomierna przez cały rok, czy też może istnieje okres/sezon który wyróżnił się w 2005 roku i był szczególnie korzystny dla obrotów? (np. sezon wakacyjny, okres rozpoczęcia roku szkolnego itp.). Jeżeli tak to jaki % rocznych obrotów generuje ten korzystny dla Państwa oferty okres w roku?
GS: W 2005 roku najlepszy dla wydawnictwa był okres od września do grudnia. W tym czasie Helion wygenerował ponad 40% rocznego obrotu.
 
WW: Czy sprzedaży Państwa książek towarzyszyły jakieś szczególne promocje?
 
GS: W ubiegłym roku Grupa Helion przeprowadziła 21 akcji w punktach sprzedaży wspartych materiałami reklamowymi. Spośród 10 najlepiej rotujących książek 2005 roku, 9 było projektami specjalnymi.
 
WW: Czy braliście Państwo udział w targach książki krajowych/międzynarodowych? Jeżeli tak, to czy obecność na tego rodzaju imprezach była dla Państwa udana?
 
GS: Helion każdego roku bierze udział w największych w Polsce targach książki (krajowych i międzynarodowych). W ubiegłym roku szczególne dla wydawnictwa były Targi Książki w Krakowie. W ramach tej ważnej dla rynku książki imprezy wydawnictwo zaplanowało premierę publikacji Grzegorza Miecugowa „Inny punkt widzenia”. Premierze towarzyszyła szeroko zakrojona akcja marketingowa. Podczas drugiego dnia Targów odbyło się również spotkanie Autora z Czytelnikami. Zainteresowanie publiczności przeszło oczekiwania wydawcy jak i samego autora.
 
WW: Ile osób zatrudnia Państwa wydawnictwo? Czy w 2006 roku przewidujecie Państwo zwiększenie czy redukcje etatów?
 
GS:Grupa Wydawnicza Helion S.A. jest stabilnym pracodawca. Obecnie zatrudnia 24 pracowników.
 
WW: Jakie są plany wydawnictwa na przyszłość zarówno tą dalszą jak i tą trochę bliższą?
 
 
GS: W 2006 roku Grupa Wydawnicza Helion S.A. konsekwentnie będzie realizować założoną strategie rozwoju, zakładającą nie tylko wzrost obrotów ale także stałe zwiększanie udziału w rynku książki .

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.