Sprzedaż w roku 2001 – Rozmowa z Anną Phan-Bell z Macmillan Polska.

Sprzedaż w roku 2001 – Rozmowa z Anną Phan-Bell z Macmillan Polska.


 WaszWW: Jaka jest geneza wydawnictwa Macmillan Polska?

AB: Macmillan Polska sp. z o.o. powstało w 1999r, ale działalność wydawniczą w
pełni rozpoczęliśmy w 2000r. Obecnie na pełnym etacie zatrudnionych jest około
45 osób. Istotny dla powstania Macmillan Polska jest fakt, że w 1997 roku wydawnictwo Macmillan Publishers podjęło decyzję o
rozszerzeniu swojej oferty edukacyjnej i kupiło część wydawnictwa Heinemann odpowiedzialną
za publikacje do nauki języka angielskiego. Od tego momentu Macmillan Heinemann
ELT rozpoczął poszukiwanie nowych, dynamicznie rozwijających się rynków zbytu
w Europie Centralnej i Wschodniej. Dlatego też została podjęta decyzja o powołaniu
oddziału Macmillan w Polsce. Warto zaznaczyć, że podręczniki marki Heinemann ELT,
a potem Macmillan Heinemann ELT były znane i dostępne na naszym rynku od początku
lat 90-tych. Od roku 2001 stopniowo będziemy odchodzić od sygnowania naszych publikacji
marką Macmillan Heinemann ELT. Nasze podręczniki i materiały promocyjne będą oznaczone
znakiem firmowym i nazwą Macmillan, a te powstające w Polsce – Macmillan Polska.

WaszWW: Jak radzi sobie Macmillan Polska na tle pozostałych oddziałów Macmillana
w tej części Europy?

AB: Przedstawicielstwa Macmillan działają w większości krajów Europy Wschodniej
i Centralnej. Macmillan Polska zajmuje pozycję wiodącą wśród oddziałów tego obszaru.
W Polsce rozwijamy się bardzo dynamicznie. Jesteśmy jednym z głównych wydawców
książek do nauki j. angielskiego w Polsce. Naszym celem jest dalszy rozwój oraz
osiągnięcie pozycji jednego z trzech, czterech największych.

WaszWW: Jakie publikacje ma w swojej ofercie Macmillan Polska?

AB: Obecnie publikujemy wyłącznie książki do nauki języka angielskiego, dostosowane
do potrzeb rynku polskiego i do wymagań polskiego szkolnictwa. Wszystkie podręczniki
szkolne marek Macmillan Heinemann i Macmillan Polska posiadają rekomendacje Ministerstwa
Edukacji Narodowej.

Podzieliłabym nasze podręczniki na 3 kategorie: 

– Produkty międzynarodowe, czyli książki publikowane prze grupę wydawniczą w
Wielkiej Brytanii dla całego świata (badania rynku są oczywiście robione na całym
świecie). Produkty te zwykle dopasowywane są do wymagań regionów rozumianych w
szerokim pojęciu – Europa Zachodnia, Europa Wschodnia i Centralna, Bliski Wschód,
Afryka czy Azja. Poza produktami przeznaczonymi specjalnie dla rynków naszego
obszaru, najbardziej odpowiadają nam produkty przeznaczone dla Europy Zachodniej
i czasem na Bliski Wschód,

 – Produkty międzynarodowe adaptowane do wymagań rynku polskiego, 

– Podręczniki publikowane tylko i wyłącznie na rynek polski. Przygotowanie takiego
podręcznika trwa około 2 lat.

Właśnie opublikowaliśmy pierwszy podręcznik napisany całkowicie w oparciu o nową
podstawę programową MEN – ‚Live’, kurs kontynuacyjny dla gimnazjum . Kursy ‚Shine’,
‚Smart’ i ‚Apple Pie’ są także odpowiednio dopasowane do wymagań polskiego gimnazjum
i szkoły podstawowej. Ponadto wydajemy dużo bezpłatnych materiałów pomocniczych
do podręczników mających na celu wspomaganie nauczania języka angielskiego według
wymagań zreformowanego szkolnictwa. Są to programy nauczania posiadające rekomendacje
Ministerstwa Edukacji, rozkłady materiału , testy, a także dodatki specjalne takie
jak: ‚New Matura Guide’ dla nauczycieli szkół średnich oraz „Culture Vulture”
dla nauczycieli gimnazjów.

Produkty dla szkół marki Macmillan to nowoczesne, wielokomponentowe pakiety.
Oprócz podręcznika, standardem jest książka ćwiczeń dla ucznia (często z kasetą),
kasety i książka nauczyciela. Produkuje się też dodatkowe materiały dla nauczycieli:
podręczniki z materiałami do kopiowania oraz kasety video i CD ROMy dla nauczycieli
i uczniów. W przypadku podręczników dla dzieci, w zestawie pomocy nauczyciela
znajdują się też plakaty i karty obrazkowe. Dążymy do dołączania strony internetowej
do każdego podręcznika.

WaszWW: Czego brakuje w Państwa ofercie?

AB: Mamy szeroka ofertę. Można powiedzieć, że jest ona pełna w 95%. W roku szkolnym
2001/2002 nie mamy jeszcze specjalistycznej pozycji przygotowującej do egzaminu
Cambridge CAE oraz do Business English. Posiadamy za to duży wybór materiałów
uzupełniających z tej dziedziny. Nauczyciele bardzo cenią bogate zestawy materiałów
do kopiowania, dostępne na kilku poziomach zaawansowania, „Reward-Business Resource
Pack” oraz „Business Builder”.

WaszWW: Jaki jest najbardziej rozpoznawalny produkt firmy?

AB: Wśród podręczników Macmillan Polska ogromną popularność zyskał sobie „Shine”
dla gimnazjum. Niezwykle praktyczny w skutecznym nauczaniu w klasach 4-6 okazał
się „Apple Pie”. Bardzo doceniane są także nasze podręczniki dla dzieci młodszych,
takie jak sprawdzony „Bravo” oraz nowo wprowadzony na rynek w ubiegłym roku „Way
Ahead”. Wizytówkami marki Macmillan Heinemann ELT są: seria gramatyk „Language
Practice” Michael’a Vince’a oraz podręcznik dla dorosłych ‚Reward’. Interesującą
nowością jest z pewnością nasz nowy podręcznik dla dorosłych oraz uczniów szkół
średnich z rozszerzonym programem angielskiego „Inside Out”. 

WaszWW: CZy Macmillan ma podręczniki do nauki innych przedmiotów?

AB: Macmillan Publishers wydaje również podręczniki do nauki angielskiego amerykańskiego,
niemieckiego, włoskiego, francuskiego oraz hiszpańskiego. Są dostępne w Polsce
na zamówienie. Nie stanowią one jednak znaczącego udziału w ofercie Macmillan
Polska. Obecnie koncentrujemy się tylko i wyłącznie na języku angielskim.

WaszWW: Kto jest dystrybutorem Państwa podręczników?

AB: Wyłącznym dystrybutorem i importerem naszych pozycji jest firma Magellan
Plus z biurem w Poznaniu i główną hurtownią w Warszawie. Do roku 2000 naszym dystrybutorem
była jeszcze firma Columbus z Wrocławia. Jednakże sami nie prowadzimy sprzedaży
bezpośredniej. Macmillan Polska jest reprezentowane w całym kraju przez 14 przedstawicieli
regionalnych. Rolą przedstawicieli jest dbałość o wizerunek i interesy firmy Macmillan
Polska w regionach, rozpowszechnienie informacji o podręcznikach Macmillan Polska,
ich promocja, doradztwo metodyczne poprzez kontakty osobiste z nauczycielami języka
angielskiego oraz regionalnymi dystrybutorami podręczników.

WaszWW: Czy na naszym rynku jest miejsce dla następnego wydawcy podręczników
do nauki angielskiego?

AB: Reforma szkolna kreuje nam nowe możliwości, ale uważam, że jest miejsce dla
nie więcej niż trzech, czterech mocnych wydawnictw. Na razie nauka języków jest
obowiązkowa od 4 klasy. Pomimo niżu demograficznego sytuacja nauczania języka
angielskiego będzie się poprawiała.

WaszWW: Jak promują Państwo swoje produkty?

AB: Stosujemy nowoczesne formy bezpośredniego dotarcia do Klientów. Popularyzujemy
nasze podręczniki podczas indywidualnych spotkań oraz poprzez informację pocztową.
Organizujemy warsztaty i prezentacje dla nauczycieli w celu poszerzenia ich wiedzy
o korzyściach z użytkowania nowoczesnych podręczników przygotowanych zgodnie z
najnowszymi trendami w nauczaniu języka oraz wymaganiami zreformowanej szkoły.
Podręcznik do nauki języka to produkt specjalistyczny. Czujemy się zobowiązani
zapewnić naszym obecnym i przyszłym Klientom szeroki i łatwy dostęp do szczegółowej
informacji o szczególnych cechach każdego podręcznika oraz zalecanych metodach
pracy z nim. Jako profesjonalny wydawca edukacyjny interesujemy się wszelkimi
zjawiskami z dziedziny nauczania języka angielskiego i wszystkimi przejawami życia
szkolnego, oraz staramy się, aby nas tak postrzegano. Bierzemy udział w konferencjach
środowisk edukacyjnych oraz targach książki edukacyjnej. Niewielki procent budżetu
jest przeznaczany na reklamę płatną. Reklamujemy się tylko w pismach kierowanych
do nauczycieli i do uczących się . Np. w Angloramie, The World of English, Perspektywy.
Utrzymujemy też bardzo atrakcyjną stronę internetową: www.macpolska.com.

WaszWW: Gdzie są przygotowywane książki?

AB: W 40% to import a 60% to produkcja polska.

WaszWW: Ile tytułów zostało wydanych w 2000r i 2001r i jaki jest planowany wzrost
sprzedaży w stosunku do wyników roku 2000?

AB: W roku 2001 wydaliśmy blisko 1500 tytułów, w tym ok. 60 wyprodukowanych w
Polsce. Zamierzamy nadal bardzo aktywnie rozszerzać listę podręczników dla polskich
szkół wydawanych w Polsce. Sprzedaż w roku 2001 w porównaniu z wynikami roku ubiegłego
z pewnością znacznie wzrośnie.

 

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.