DirectGroup i Świat Książki. Miejsce sprzedaży klubowej w Bertelsmann AG

DirectGroup i Świat Książki. Miejsce sprzedaży klubowej w Bertelsmann AG

Duże korporacje mają to do siebie, że często trudno się zorientować
w ich strukturze i wewnętrznych powiązaniach. Jednym z takich ogromnych
przedsiębiorstw jest na pewno Bertelsmann AG reprezentowany również w
Polsce. 
Telewizja, książki, usługi, muzyka, direct-mail,
SpringerBertelsmann, Random House – jak te wszystkie elementy tworzą
jedną całość? Dzisiaj przedstawiamy najważniejszy z nich tzn. sprzedaż
klubowa w strukturze całej firmy.

DirectGroup oddział
Bertelsmann AG ma za zadanie łączyć trzy obszary działalności
Bertelsmanna: kluby książki, kluby muzyki i handel elektroniczny.

DirectGroup Bertelsmann posiada obecnie 60 milionów klientów na całym
świecie (same Kluby książki to 28 millionów członków). Przychód firmy w
2000 roku wyniósł: 7 billionów marek.

Sklepy internetowe
należące do Grupy (np. Barnes & Noble.com (36% udziałów), CDNow,
BOL China, BOL Germany, BOL Great Britain) plasują się w pierwszej
dziesiątce najpopularniejszych miejsc B2C zarówno w USA, w Niemczech,
jak i w Wielkiej Brytanii.

B&N to drugi na świecie
internetowy sprzedawca książek, chwali się, że ma w swojej ofercie 750
tys. tytułów, a zakupów dokonało już 2,9 mln klientów z 215 krajów
(dane z ub. roku). Miesięcznie strony odwiedza 6 mln gości. Sprzedaż z
ostatniego kwartału 2000 przekroczyła pułap 103 milionów dolarów, co
oznacza 36%-owy wzrost w porównaniu z tym samym okresem 1999.
Całoroczne wpływy ze sprzedaży przekroczyły 318 milionów dolarów dając
65% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Sieć sklepów, która
zyskuje coraz większą popularność w Europie pod nazwą www.bol.com
(należąca do Grupy od maja tego roku posiada sklepy w 16 krajach
(posiada swoje strony w 12 językach). W ofercie ma 5 mln tytułów
książkowych, 800 tys. na CD, 50 tys. Video/DVD.

Jednak najważniejszy obszar działalności Grupy to kluby książki i muzyki

W chwili obecnej największym rynkiem Bertelsmanna są Stany Zjednoczone,
a to m.in. za sprawą przejęcia w 1998 roku Random House Inc.
Bertelsmann AG stał się tym samym największym na świecie wydawcą
książek anglojęzycznych.

Na początku
lat 90. multimedialny koncern Bertelsmann zainteresował się rynkami
Europy Środkowej i Wschodniej, w tym rynkiem polskim. W roku 1992
powołana została do życia spółka z o.o. Bertelsmann Media, która już
wkrótce miała się stać jedną z najważniejszych firm na polskim rynku
wydawniczym. 

Spółka zaczynała od uruchomienia
wydawnictwa GeoCenter zajmującego się publikowaniem map i przewodników
turystycznych (GeoCenter został sprzedany w 1999 r.) Dwa lata później w
1994 roku powstał największy w Polsce klub czytelniczy – Klub Świat
Książki. 

W 1999 roku Klub był drugi na liście
największych polskich wydawnictw. Jednak zeszłoroczna sprzedaż w
Świecie Książki była zdecydowanie mniejsza niż się spodziewano –
przewidywany wzrost na poziomie 5-10% nie nastąpił. Wyraźnie spadła
także łączna sprzedaż książek w mln egz.
 

Z czasem pojawiły się wydawnictwa, które wspólnie tworzą
dzisiaj Grupę Wydawniczą Bertelsmann Media (Świat Książki, Libros,
Diogenes, Fakty, Horyzont, Hubert). Publikowane przez Grupę książki
sprzedawane są na rynku otwartym oraz za pośrednictwem Klubu Świat
Książki. 

Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media wydaje cały
przekrój literatury – od klasyki polskiej i obcej (Świat Książki),
przez współczesną literaturę światową i krajową (Libros i Świat
Książki), poradniki (Diogenes), leksykony i albumy (Horyzont i Świat
Książki) po literaturę z zakresu historii, politologii i socjologii
(Politeja).

Świat Książki funkcjonuje również jako marka
wydawnicza – z tym znakiem ukazywać się będzie (począwszy od 2001 r.)
ok. 60 tytułów rocznie. Będą one dostępne wyłącznie w Klubie; do
ogólnodostępnych księgarni będą ewentualnie trafiać po dłuższym czasie
od premiery.

Libros to marka wydawnicza, pod którą Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media wydaje beletrystykę. 

Diogenes to marka wydawnicza, pod którą Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media wydaje poradniki.

Fakty to nowo utworzona (od 2001 roku) marka wydawnicza należąca do
Grupy Wydawniczej Bertelsmann Media. Z logiem Fakty ukazywać się będzie
literatura faktu, biografie, literatura z zakresu historii, socjologii
i politologii. Do tej pory ten typ literatury Grupa wydawała zarówno w
Świecie Książki (w tej chwili wyłącznie nazwa Klubu, nie wydawnictwa)
jak i Politei (ta ostatnia będzie nadal istnieć jako nazwa serii, ale
nie wydawnictwa).

Horyzont to nowo utworzona marka wydawnicza,
pod którą ukazywać się będą encyklopedie, leksykony, słowniki, albumy i
wielotomowe dzieła referencyjne ze wszystkich dziedzin.

Hubert
to nowo utworzona (od 2001 roku) marka wydawnicza należąca do Grupy
Wydawniczej Bertelsmann Media. Z logiem Huberta będą ukazywać się
książki dla dzieci i młodzieży (do tej pory ukazywały się z logiem
Świata Książki). Wydawane do tej pory przez Grupę książki dla dzieci
otrzymywały wiele nagród, głownie za graficzna oprawę książek – m.in.
Wielki Dong, nagroda PZAP.

Politeja to seria książek
publikowanych przez wydawnictwo Fakty (Grupa Wydawnicza Bertelsmann
Media). Do końca 2000 roku Politeja funkcjonowała jako samodzielne
wydawnictwo

 

 

 

 

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.