Rok inwestycji – wywiad z Grażyną Szarszewską z Langenschaidt Polska
Przegląd
- Typ: Wydawnictwa, Wywiady
- Marka: Langenschaidt Polska
WWW: Ile obecnie osób pracuje w Langenschidt Polska?
GSz: W tej chwili pracuje siedem osób i być może w przyszłym roku zatrudnimy jeszcze maksimum 3 osoby. Część usług takich jak np. magazynowanie, fakturowanie, księgowanie obsługują firmy zewnętrzne.
W siedzibie mamy dział redakcji, marketingu i sprzedaży oraz marketing podręczników. Tłumaczenia, redakcja i korekty również są zlecane na zewnątrz, a zarządza tymi pracami dwóch redaktorów koordynujących.
Pani Małgorzata Kapuścińska prowadzi wszystkie tytuły nie związane z podręcznikami: słowniki, rozmówki, kursy językowe, samouczki. Pani Barbara Urbańska, posiadająca doświadczenie w zakresie redakcji podręczników przygotowuje cały szereg tytułów na przyszły rok, ponieważ podręczniki wprowadzimy w 2002 roku.
Od 1 lipca dział marketingu prowadzi p. dyr. Ewa Ładoń, osoba z sześcioletnim doświadczeniem w firmie Bertelsmann Media i która prowadziła sprzedaż na otwarty rynek, wcześniej jeszcze pracowała w hurtowni Filar. Asystuje jej p. Ida Towarnicka
Do zadań p. E. Ładoń należy organizacja sprzedaży, współpraca z partnerami handlowymi, akcje marketingowe i promocja sprzedaży. Współpracuje z nielicznymi, wybranymi, wyselekcjonowanymi hurtowniami, głównie specjalistycznymi, związanymi z lingwistyką (Bookland, Langpol, Omnibus, Education &Books, Columbus, Szawal) i dużymi hurtowniami, najbardziej wiarygodnymi: Azymut, Wkra, Matras, MarKa. Globus z Warszawy prowadzi dla nas sprzedaż w sieci Auchan.
Nasz główny kanał dystrybucji to księgarnie, ale też supermarkety i punkty sprzedaży związane z turystyką, np. w przypadku rozmówek będą to hotele czy kioski, gdzie sprzedaje się plany miast.
Podręcznikami, które wymagają odrębnego marketingu zajmuje się p. Grzegorz Robak.
Współpracuje z nami również p. Małgorzata Szerwentke, mająca doświadczenie w prezentacji podręczników do nauki języka, prowadzeniu seminariów metodycznych. Już teraz organizujemy szereg seminariów i spotkań z nauczycielami, jednak główny rozwój tych działań nastąpi na początku przyszłego roku, co jest związane z wygaśnięciem z dn. 31 XII licencji na podręczniki dla wydawnictwa Rea.
LP tym różni się od innych wydawnictw w zakresie języków obcych, że posiada bardzo szeroki profil, nie jest wyspecjalizowane w jednej dziedzinie. Np. LektorKlett, który obecnie także wchodzi w sektor podręcznikowy znany jest w Polsce głównie ze słowników, samouczków i kursów językowych.
WWW: Jaką ofertą podręcznikową dysponuje LP? Czy będą to książki do wszystkich poziomów nauczania?
GSz: Teoretycznie tak, ale np. podręcznik dla szkoły podstawowej Aurelia nie przyjął się. Jest to bardzo ambitny i nowatorski podręcznik stawiający wysokie wymogi przed nauczycielem, ale jest za trudny. Inny podręcznik przeznaczony do nauki języka niemieckiego dla dzieci i młodzieży pod nazwą Sowieso jest wybierany przez nauczycieli do nauki języka od podstaw zarówno w szkole podstawowej, jak i w gimnazjum. W nowym roku wprowadzimy podręcznik dostosowany do wymogów reformy. Dla liceum mamy bardzo popularny “Moment mal!” i dla szkół z bardzo zaawansowanym j. niemieckim, nadający się także do nauczania akademickiego “Unterwegs”. Podkreślę przy tej okazji, że od nowego roku podręczniki będą zupełnie innej jakości, dotychczasowe wydania pozostawiały sporo do życzenia jeżeli chodzi o druk i oprawę introligatorską.
WWW: Czy LP będzie miał własna sieć przedstawicieli handlowych?
GSz: W tej chwili tworzymy sieć konsultantów dla nauczycieli. O przedstawicielach handlowych myślimy w dalszej perspektywie. Jest to niezbędne i konieczne, natomiast LP rozpoczął działalność z 5-6 tytułami, które przynoszą obrót i koszty utworzenia sieci byłyby niewspółmierne do wachlarza oferty. Myślimy o tym w przyszłym roku, kiedy wejdziemy w zaplanowane obroty.
WWW: Ile LP przeznacza na promocję swoich tytułów?
GSz: Ponieważ rok 2001 to rok inwestycji nasz budżet promocji jest bardzo duży i wynosi około 14% przychodów.
WWW: Jakich rabatów udziela wydawnictwo partnerom handlowym?
GSz: Nasze rabaty zależą od wielkości obrotów oraz prężności w zakresie marketingu, dbałości o prezentację naszych tytułów. Kształtują się więc w granicach 35-40%. W umowach mamy także zawarty system motywacyjny, tzn. jeżeli założone obroty na ten rok zostaną przekroczone w pewnych granicach to udzielone zostaną dodatkowe rabaty.
WWW: Jakie wyniki sprzedaży chce uzyskać LP na koniec roku?
GSz: Około 3,5 mln zł czyli jeszcze niezbyt dużo. Na 2002 rok zakładamy 8,5 mln zł i dalej rozwój już nie będzie tak “szalony”. W przyszłym roku planujemy wydanie czterech nowych serii po 5 tytułów każda, oraz o czym już wspominałam wprowadzamy podręczniki. W najbliższym czasie wprowadzamy na rynek Rozmówki praktyczne (5 języków : angielski, niemiecki, francuski, włoski i hiszpański), Rozmówki ilustrowane (5 języków), Krótką gramatykę (6 języków: angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański i rosyjski), Sprawdź czy potrafisz (Testy Gramatyczne: angielski, (more…)
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.