Hachette – podsumowanie 2009 roku

Hachette – podsumowanie 2009 roku
Hachette Polska Sp. z o.o. powstała w 2000 r. w wyniku zakupu przez Grupę Hachette polskiego wydawnictwa Wiedza i Życie. Przez lata oficyna budowała i umacniała swoją pozycję w segmencie przewodników turystycznych i poradników. W roku 2007 Hachette Polska kupiła spółkę Larousse Polska, poszerzając swoją ofertę o publikacje z zakresu literatury dziecięcej – serie edukacyjne i albumowe, a także kilka serii słowników dwujęzycznych oraz encyklopedie. W 2008 roku oficyna opublikowała pierwsze książki w segmencie literatury fantasy i biografii. Z kolei w ubiegłym roku firma odświeżyła swój wizerunek i wprowadziła nowe logo.

Najlepiej sprzedającymi się tytułami ubiegłego roku były:

  • Skrzywdzona 
  • Moje życie z Madonną 
  • Zakazana żona 
  • Watykan 
  • Robert Pattinson 
  • Sex – Wielka księga rozkoszy
  • Miley Cyrus: ME&YOU 
  • Projektiowanie ogrodów 
  • Katoucha
  • Barcelona i Katalonia

 W 2009 roku wydawnictwo Hachette Polska osiągnęło przychód ze sprzedaży książek wynoszący 39,42 mln zł, co daje 17,2% spadek w stosunku do roku 2008.

Poniżej publikujemy komentarz wydawnictwa do wyników za rok ubiegły:

„Dla Hachette 2009 rok był pierwszym w historii spółki rokiem, w którym został zanotowany spadek sprzedaży.  Spadek nie był jednak tak gwałtowny jak się spodziewaliśmy jeszcze w połowie 2009 roku. Hachette odczuło pozytywne efekty postępującej od kilku ostatnich lat dywersyfikacji oferty: zdecydowanie „pozytywnymi bohaterami” roku 2009 były książki serii Pisane przez życie, publikowane w segmencie literatury non-fiction (w ofercie Hachette dopiero od końca 2008 roku) i oferta edukacyjna podręczników do nauki języka francuskiego (dystrybuowana przez spółkę od 2006 roku). W segmencie turystyki spadki dotknęły Hachette, choć w dużo mniejszym stopniu niż  inne firmy z branży. Stało się tak m.in. za sprawą struktury oferty turystycznej spółki, nastawionej na sprawdzony kanon Przewodników Wiedzy i Życie, na które popyt jest mniej podatny na zawirowania koniunktury.

2009 rok Hachette Polska zamknęła spadkiem sprzedaży, ale z drugiej z pierwszymi wyraźnymi oznakami pozytywnych efektów silnej optymalizacji biznesu: redukcji kosztów, dalszego usystematyzowania biznesu i szeroko zakrojonej restrukturyzacji. Z tego punktu widzenia zakończyliśmy 2009 rok wzmocnieni i z optymizmem patrzymy w przyszłość.

 
Do głównych czynników kształtujących od strony przychodowej wyniki roku 2009 zaliczyć należy  niski popyt będący reakcją na gwałtowny spadek nastrojów konsumenckich, spowodowany wzrostem bezrobocia, niewielką dynamiką płac  i „histerią kryzysową”. Dotyczy to zarówno ostatecznego klienta, czytelnika książek, jak i dystrybutorów, którzy w sposób gwałtowny i nie do końca uzasadniony wynikami sprzedaży ograniczali zatowarowania, poprzez selekcję tytułów i zmniejszone zamówienia. Zjawiska te dotknęły również Hachette, zwłaszcza w segmencie przewodników turystycznych.
 
Najbardziej istotne czynniki kosztowe, warunkujące wyniki roku 2009, to tendencja do obniżania cen, które miało być w ocenie wydawców  remedium na spadek popytu, doprowadziło jednak do niezdrowego wzrostu udziału kosztów w cenie zbytu. Hachette, walcząc o zahamowanie spadku marży,  nie zaangażowało się w wojnę cenową, co jednak w obliczu działań konkurentów odbiło się na spadku obrotów spółki. Dodatkowo, mimo optymalizacji kosztów (produkcyjnych) procesu wydawniczego, rentowność nowych inwestycji została dotknięta wysokim kursem GBP, EUR i USD, w których Hachette rozlicza się z licencjodawcami. Kolejnym poważnym czynnikiem podwyższającym koszty, było kredytowanie części dystrybutorów. Już w 2008 roku i przez cały 2009 rok nastąpiła utrata  przez większość dostawców  zdolności do terminowej obsługi zobowiązań. Brakowało pieniądza na rynku w skali dotąd niespotykanej:  głowni dystrybutorzy rynkowi ignorowali terminy realizacji swoich zobowiązań (i tak długie).  Sen z powiek spędzała nam słabość dystrybucji na rynku: poza problemami z płynnością finansową mieliśmy do czynienia z niespotykanie wysokim poziomem zwrotów (oderwanych od wyników sprzedaży), w segmencie sieci sklepów: testami rozwiązań logistycznych Empiku, których koszty obciążały wydawców, częściowym wycofaniem  się z rynków Kolportera, lawiną roszczeń rabatowych ze strony hurtu i marketów.
 
Kondycja dystrybutorów i ich problemy płatnicze, jak również wielokrotne krążenie tego samego towaru pomiędzy magazynami wydawców i dystrybutorów skłoniły Hachette do krótkoterminowego ograniczenia zatowarowań i skoncentrowanie się na rentowności biznesu. Pozytywne efekty tych działań odczuwamy już  na początku tego roku.

Katarzyna Sobańska-Helman
Dyrektor Generalny”

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.