Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2024 roku

Przegląd
- Typ: Dane statystyczne
- Marka: Główny Urząd Statystyczny, GUS
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 4,1% (wobec spadku o 7,3% w kwietniu 2023 r.). W porównaniu z marcem 2024 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,8%. W okresie styczeń-kwiecień 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 5,0% (wobec spadku o 4,8% w analogicznym okresie 2023 r.).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W kwietniu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 33,8%), „pozostałe” (o 29,7%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,9%). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” – „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” wykazały spadek o 6,8%, co było spowodowane m.in. wcześniejszą datą Świąt Wielkanocnych w 2024 r.
W kwietniu 2024 r. w porównaniu z kwietniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 14,2%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w kwietniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,1% do 8,8%. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 20,0% przed rokiem do 23,1%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,5% do 22,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,7% do 16,3%).
źrodło Główny Urząd Statystyczny