Jak i dlaczego słuchamy podcastów?

Przegląd

Jak wynika z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” Grupy Eurozet przeprowadzonego we współpracy z Publicis Groupe, podcasty cieszą się największym zaufaniem spośród wszystkich rodzajów mediów. W Polsce, podobnie jak na świecie, utrzymuje się rosnący trend popularności podcastów. W 2023 roku już blisko 10 mln polskich internautów słucha treści słownych audio przynajmniej raz w miesiącu

Podcast oceniany jako najbardziej wiarygodne i eksperckie medium, cieszy się 59 proc. zaufaniem, które rok do roku wzrosło o 5 pproc. Drugie w tej kategorii jest radio z 47 proc. zaufaniem.

W ubiegłym roku przynajmniej raz w tygodniu słuchało ich 7 mln osób, czyli ponad jedna czwarta internautów.Rośnie zasięg miesięczny, w  ostatnim badaniu wyniósł 37,1 proc. – liczba osób, które przynajmniej raz w miesiącu słuchały w 2023 roku podcastów wzrosła rok do roku o ponad 1,6 mln do 9,8 mln.

Najczęściej korzystamy z tego rodzaju medium w domu – tak zadeklarowało aż 83 proc. respondentów. Podcasty towarzyszą Polakom również w samochodzie (19 proc.), podczas spacerów (15 proc.) czy w pracy (14 proc.). Do ich słuchania użytkownicy korzystają przede wszystkim ze smartfona (60 proc.). Na kolejnych miejscach znalazł się laptop (18 proc.) i komputer stacjonarny (8 proc.).

 

Dlaczego i jak słuchamy podcastów? Dobre audio, to dobra rozrywka – ten powód podało 54 proc. ankietowanych. 45 proc. słucha, aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie, a 31 proc. żeby zająć się czymś podczas innych czynności.

Użytkownicy szukają przede wszystkim podcastów kryminalnych (31 proc.), o zdrowiu i stylu życia (30 proc.) oraz polityce i bieżących wydarzeniach społecznych (29 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie tematy jak: psychologia, rozrywka/lifestyle, a także historia i społeczeństwo.

W pierwszej piątce najczęściej wybieranych aplikacji podcastowych w Polsce znajdują się YouTube, Spotify, Empik Go, Google Podcast i TOK FM .
czytaj całość tutaj

 

 

Kategorie: Rynek Polski