Jak i dlaczego słuchamy podcastów?
Przegląd
- Typ: Badania rynku
- Marka: Grupa Eurozet
Jak wynika z raportu „Słuchacz podcastów w Polsce 2023” Grupy Eurozet przeprowadzonego we współpracy z Publicis Groupe, podcasty cieszą się największym zaufaniem spośród wszystkich rodzajów mediów. W Polsce, podobnie jak na świecie, utrzymuje się rosnący trend popularności podcastów. W 2023 roku już blisko 10 mln polskich internautów słucha treści słownych audio przynajmniej raz w miesiącu
Podcast oceniany jako najbardziej wiarygodne i eksperckie medium, cieszy się 59 proc. zaufaniem, które rok do roku wzrosło o 5 pproc. Drugie w tej kategorii jest radio z 47 proc. zaufaniem.
Najczęściej korzystamy z tego rodzaju medium w domu – tak zadeklarowało aż 83 proc. respondentów. Podcasty towarzyszą Polakom również w samochodzie (19 proc.), podczas spacerów (15 proc.) czy w pracy (14 proc.). Do ich słuchania użytkownicy korzystają przede wszystkim ze smartfona (60 proc.). Na kolejnych miejscach znalazł się laptop (18 proc.) i komputer stacjonarny (8 proc.).
Dlaczego i jak słuchamy podcastów? Dobre audio, to dobra rozrywka – ten powód podało 54 proc. ankietowanych. 45 proc. słucha, aby uzupełnić swoją wiedzę o świecie, a 31 proc. żeby zająć się czymś podczas innych czynności.
Użytkownicy szukają przede wszystkim podcastów kryminalnych (31 proc.), o zdrowiu i stylu życia (30 proc.) oraz polityce i bieżących wydarzeniach społecznych (29 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie tematy jak: psychologia, rozrywka/lifestyle, a także historia i społeczeństwo.
W pierwszej piątce najczęściej wybieranych aplikacji podcastowych w Polsce znajdują się YouTube, Spotify, Empik Go, Google Podcast i TOK FM .
czytaj całość tutaj