Dynamika sprzedaży detalicznej w grudniu 2023 roku
Przegląd
- Typ: Dane statystyczne
- Marka: Główny Urząd Statystyczny, GUS
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 2,3% (wobec wzrostu o 0,2% w grudniu 2022 r.). W porównaniu z listopadem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 11,0%. W okresie styczeń-grudzień 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 2,7% (w 2022 r. wzrost o 5,0%).
W grudniu 2023 r. znaczny spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. odnotowały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 11,0% ), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 8,3%). Przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 3,6%. Spośród prezentowanych grup wzrost raportowały natomiast jednostki sprzedające pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 10,2%) oraz farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 2,2%).
W grudniu w porównaniu z listopadem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 11,0%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 11,7% w listopadzie 2023 r. do 9,4% w grudniu 2023. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 24,5% przed miesiącem do 17,3%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 30,9% do 26,2%), „meble, rtv, agd” (z 20,8% do 17,8%).
źródło Główny Urząd Statystyczny