Już oficjalnie MATRAS sprzedany

Już oficjalnie MATRAS sprzedany

Przegląd

Już na początku czerwca pisaliśmy o podpisaniu umowy sprzedaży sieci księgarni Matras. Nabywcą jest spółka powiązana z Jerzym Kowalewskim z Traffic Club – Nowe Powierzchnie S.A. Przypomnijmy, że firma ta rozpoczęła swoją działalność w ubiegłym roku.
Według Pulsu Biznesu – Kowalewski zadeklarował, że po przejęciu Matrasa, rozpocznie regulowanie należności wobec wydawców. Obecnie zadłużenie sięga 40 mln złotych.
Poniżej w całości oficjalny komunikat Zarządu Spółki Matras przesłany do Redakcji Wirtualnego Wydawcy przez Pana Piotra Talarka :
Matras zmienia właściciela

Matras S.A., operator ponad 170 księgarni zlokalizowanych w całej Polsce, pozyskał nowego udziałowca. W ostatnich dniach nastąpiło podpisanie umowy nabycia mniejszościowego pakietu akcji pomiędzy dotychczasowymi akcjonariuszami a spółką celową powiązaną z firmą Traffic Club. Finalizacja transakcji zakupu 100 procent akcji nastąpi po otrzymaniu zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zgodnie z zapowiedziami władz spółki i oczekiwaniami rynku, Matras S.A. wkrótce zmieni właściciela. Druga co do wielkości sprzedaży książek sieć detaliczna, zostanie przejęta przez spółkę celową Nowe Powierzchnie S.A – firmę powiązaną z Jerzym Kowalewskim, właścicielem księgarni działających od 10 lat pod marką Traffic Club, w tym byłej, największej, zlokalizowanej przy ul. Brackiej Warszawie.
Wraz z umową nabycia mniejszościowego pakietu akcji nastąpiło podpisanie umowy przyrzeczenia sprzedaży pozostałej ich części. Warunkiem nabycia dalszych 51 procent akcji jest uzyskanie zgody Prezesa Urzędu  Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
„Matras poszukiwał inwestora, który byłby gwarantem wdrażania ambitnych planów rozwojowych na konkurencyjnym rynku księgarskim. Transakcja to zastrzyk kapitału do spółki i szansa na kontynuację procesów restrukturyzacji. Taka zmiana jest naturalnym momentem w życiu firmy i daje wiele możliwości jej dynamicznych przemian.” – powiedział Mariusz Rutowicz, Prezes Matras S.A.
W 2013 r. przychody Matrasa przekroczyły 220 milionów złotych i były o ponad 40 milionów złotych wyższe niż w 2012 roku. Spółka osiągnęła też zysk netto w wysokości 2 mln zł przy EBITDA na poziomie 8 mln zł. Plan zarządu spółki zakłada na 2014 rok wzrost EBIDA do poziomu 10-11 mln zł. W ubiegłym roku Matras zwiększył sieć księgarń o 15 lokalizacji. Około 8 procent przychodów pochodzi ze sprzedaży online, która tylko w ubiegłym roku wzrosła aż o 400 procent.
„Ostatnie dwa lata były dla spółki intensywnym okresem restrukturyzacji. Nastąpiło wiele zmian w sposobie prowadzenia biznesu. Ten wysiłek zaowocował nie tylko pozytywnymi wynikami finansowymi, ale również coraz lepszą oceną ze strony rynku. Transakcja z inwestorem branżowym jest na to najlepszym dowodem” – podsumował Hubertus van der Vaart, CEO grupy SEAF i Przewodniczący Rady Nadzorczej Matras S.A.
Czytam, więc Matras!

Matras jest liderem dystrybucji książek na polskim rynku. W swoich księgarniach Matras oferuje ponad 120.000 tytułów książek i kilka milionów egzemplarzy od literatury pięknej, poprzez biografie, aż po książki dla dzieci. Czytelnicy znajdą w Matrasie nie tylko bestsellery i nowości, ale także pozycje niszowe i poszukiwane przez koneserów. Księgarnie Matras to już ponad 170 księgarń w 70 miejscowościach, w całej Polsce.
W zależności od swojej powierzchni księgarnie Matras oferują od 5.000 do 50.000 tytułów. Tytuły, niedostępne na półce w danym momencie, można zamówić u księgarzy Matrasa lub na stronie www.matras.pl. Matras współpracuje na stałe ze 120 księgarniami niezależnymi, zaopatruje około 100 bibliotek oraz dostarcza książki do 1500 księgarń i 1900 innych odbiorców (szkoły, instytucje publiczne, firmy) oraz  współpracuje z ok. 1500 wydawcami. W 2013 roku Matras otrzymał tytuł Dobra Marka 2013 – Jakość, Zaufanie, Renoma w kategorii: sieć księgarni. W 2014 roku kolejne tytuły przyznane przez konsumentów: Gwiazda Jakości Obsługi 2014, Dobra Marka 2014 – Jakość, Zaufanie, Renoma oraz tytuł przyznany przez biznes: Retailer of The Year 2014 w kategorii Music, Bookshops & Newsagents w konkursie Retailers’ Awards 2014.
Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.