AMBER – pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce przemian 1989 roku – ma 25 lat

AMBER – pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce przemian 1989 roku – ma 25 lat

Przegląd

AMBER – wydawca światowych bestsellerów i pierwsze prywatne wydawnictwo w Polsce przemian 1989 roku – ma 25 lat i 7200 tytułów sprzedanych w 55 milionach egzemplarzy i w 50 seriach. AMBER powstał z entuzjazmu dwóch młodych miłośników i znawców fantastyki – Zbigniewa Fonioka i Dariusza Chojnackiego. Bez kapitału, bez kredytu, bez siedziby, bez doradców prawnych i ekonomicznych. Bez doświadczenia, bez wzorców do naśladowania. Mieli tylko 5000 pożyczonych dolarów, dziesięcioletniego fiata i pełne przekonanie, że musi się udać. Chcieli dać polskiemu czytelnikowi to, co czytał cały świat. W lipcu 1989 roku wydali pierwszą książkę w nakładzie 320 000 egzemplarzy…

AMBER powstał 28 lutego 1989 roku, w 2 miesiące po uchwaleniu ustawy o działalności gospodarczej, na 10 miesięcy przed wejściem w życie reformy Balcerowicza. Założony przez Zbigniewa Fonioka, pracownika naukowego Zakładu Aparatury Mikrofalowej Polskiej Akademii Nauk, i Dariusza Chojnackiego, grafika.
Od 1992 roku AMBEREM kieruje małżeństwo Zbigniew Foniok i Małgorzata Cebo-Foniok, tłumaczka i krytyk literatury francuskiej, członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich.

AMBER pierwszy wprowadził autorów najlepszych powieści sensacyjnych świata, fantastyki, horroru i powieści dla kobiet: Roberta Ludluma, Fredericka Forsytha, Kena Folletta, Thomasa Harrisa, Jacka Higginsa, Stephena Kinga, Deana Koontza, Danielle Steel, Ursulę Le Guin, Andre Norton oraz wszystkich wielkich „złotego wieku” fantastyki. Pierwszy zaszokował i zachwycił kolorowymi, złoconymi i tłoczonymi okładkami w zachodnim stylu. Pierwszy zainwestował w ogromne, kosztowne kampanie reklamowe w radiu. Pierwszy płacił wysokie honoraria autorskie w dolarach. Zaangażował najlepszych tłumaczy. Był szybki i skuteczny. Niebawem rezultaty przekroczyły oczekiwania: kolejki w księgarniach i wzrastające wskaźniki statystyczne czytelnictwa w Polsce.
AMBER stał się znakiem czasu, symbolem przemian. Również nowego tempa i stylu pracy. Dynamiczności i sukcesu. AMBER nadał książce rangę kultury prawdziwie masowej. Po latach zniewolenia i zakazów literatura sensacyjna pochłaniana była łapczywie. Nareszcie do Polski zawitała literatura rozrywkowa i popularna. Miliony Polaków czytało dla czystej przyjemności, dla odpoczynku, nadrabiało wszystkie poprzednie lata.
Rok 1989 to rok szaleńczej pracy i szalonych pomysłów. Zaczynaliśmy od zera – wspomina Zbigniew Foniok. – Wszystkiego uczyliśmy się sami, często na własnych błędach. Wydaliśmy 3 książki w nakładzie 870 000 egzemplarzy.
Rok 1990 to rok oszałamiającej prosperity AMBERA, to Ludlum i setki tysięcy egzemplarzy każdego tytułu.
W 1991 roku AMBER jest już najbardziej popularnym i jednym z największych wydawnictw w Polsce. Bije rekordy w wysokościach nakładów: od 100 000 do 300 000… I podejmuje inne wyzwania: powstaje Amber-Video (kasety z bajkami), Amber-Biuro Architektoniczne i pionierski projekt elitarnego osiedla, Amber-Czasopisma i pomysł na… prywatne linie lotnicze.
Zbigniew Foniok otrzymuje legitymację członka nowopowstałego Business Centre Club i zaproszenie do udziału w komisji kultury. Nie ma jednak czasu z tego zaszczytu skorzystać.
AMBER znaczy sukces. Sześć osób wydaje w ciągu roku 100 tytułów – pisał „Kurier”.
I przyszedł rok 1992 – wielki kryzys i krach na rynku książki. Nakłady dramatycznie spadły. W księgarniach zaroiło się od książek „amberopodobnych”, ale czytelnicy pytali o AMBER, wiedząc, że tu znajdą najlepszych autorów. Znak AMBERA przetrwał jako znak jakości.
Wydawnictwo AMBER po okresie spektakularnych sukcesów znalazło się w 1992 roku w bardzo trudnej sytuacji – pisał w „Rzeczpospolitej” w 1996 roku Łukasz Gołębiewski. – W tragicznym wypadku zginął Dariusz Chojnacki, a znaczną część majątku oficyny przejęli jego spadkobiercy. Załamał się rynek książki, zbankrutowało kilka dużych hurtowni, nakłady zmniejszyły się dwudziestokrotnie. Ale już w 1993 roku oficyna znów stanęła na nogi.
W 1993 roku zwiastunem powrotu dobrej passy AMBERA stają się Jurassic Park i Firma, Crichton i Grisham – czyli Srebrna Seria i autorzy największych światowych bestsellerów początku lat 90., proponujący świetną lekturę dla każdego, nie tylko dla miłośników sensacji.
W 1993 roku AMBER wprowadza do Polski również Gwiezdne Wojny.
W 1994 roku AMBER zostaje oficjalnie uznany za największego polskiego wydawcę literatury pięknej. Zaczyna publikować jeden bestseller dziennie.
Wydaje już światowe bestsellery nieomal równocześnie z ich oryginalnymi publikacjami. Wprowadza nowe nazwiska i nowe serie. Otwiera rok serią Wszystko Dla Pań z Danielle Steel i Norą Roberts, zamyka Złotą Serią – premierami światowych wydarzeń literackich, z Goldingiem i Vonnegutem.
Rok 1995. W oficjalnym rankingu wydawców opublikowanym w „Rzeczpospolitej” AMBER zdobywa: 1. miejsce jako wydawca literatury pięknej, 3. miejsce pod względem liczby wydanych tytułów (po takich gigantach jak Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne oraz Wydawnictwo Naukowe PWN) oraz 4. miejsce pod względem wielkości obrotów (po takich spółkach z kapitałem zagranicznym jak Harlequin i Egmont).
AMBER wkracza na pole literatury niebeletrystycznej. Zaczyna od Biografii Legend XX wieku i największych światowych opracowań medycyny alternatywnej – Tajemnic Życia.
W 1996 roku włącza do programu literaturę popularnonaukową, adresowaną do specjalistów i miłośników: historii – Tajemnice Historii, nauk ścisłych i przyrodniczych – Tajemnice Nauki, nowych interpretacji odwiecznych zagadek dziejów ludzkości i ezoteryki – Tajemnice Przeszłości i Księgi Tajemnic. Zaczyna wydawać poradniki o najnowszych odkryciach i metodach medycyny konwencjonalnej i naturalnej: Twoje Zdrowie.
Rok 1997 to 378 wydanych tytułów i ekspansja w nowe rejony: ekskluzywnych ilustrowanych serii albumowych wydawnictwa Time-Life Books: Historia Świata, Zaginione Cywilizacje, Skarby Świata, II Wojna Światowa, Mity I Ludzkość, Jak Wyglądało Życie. Te monumentalne, piękne książki łączą formę olśniewającego reportażu zdjęciowego z ilustrowaną opowieścią, przystępną, mądrą i pasjonującą. Są ozdobą i chlubą każdej biblioteki. Miłośnikom przyrody AMBER proponuje 10 tomów Ilustrowanej Encyklopedii Dzikich Zwierząt. Zaś znawców i kolekcjonerów sztuki zachwyca wielotomowa tematyczna Wielka Encyklopedia Sztuki Użytkowej opracowana przy udziale domu aukcyjnego Sotheby.
Rok 1997 to również zaszczyt opracowania i wydania dzieł polskich wybitnych postaci: Akupunktury we współczesnej medycynie – dwutomowego fundamentalnego ilustrowanego podręcznika dla lekarzy i pacjentów ojca i twórcy polskiej akupunktury prof. dr. hab. medycyny Zbigniewa Garnuszewskiego oraz bogato ilustrowanej, dwutomowej Encyklopedii II wojny światowej Bogusława Wołoszańskiego. Tworzy też album Powódź w hołdzie ofiarom kataklizmu z lipca 1997 roku.
Rok 1998 – AMBER nadal poszerza ofertę: Twoje serce polecane przez najwybitniejszych polskich kardiologów, m.in. prof. Religę, oraz 1000-stronicowy ilustrowany Wielki poradnik medyczny dla każdego – uznane są za najważniejsze książki o zdrowiu wydane w Polsce w 1998 roku. Sukcesem staje się Biblioteka Ludzi Sukcesu – poradniki motywacyjne i biznesowe.
Rok 1999 – AMBER ma 10 lat.
Małgorzata Cebo-Foniok i Zbigniew Foniok zostają członkami Business Centre Clubu.
W latach 1989-90 powstało wiele wydawnictw o podobnym do AMBERA profilu, jednak tylko AMBER zdołał przetrwać i zachować pozycję lidera na rynku literatury popularnej – pisał w „Rynku książki w Polsce” Łukasz Gołębiewski.
Rok 2000 to kolejny wzrost sprzedaży i liczby wydanych tytułów (456). AMBER wciąż jest polskim wydawcą niemal wszystkich bestsellerów z pierwszych miejsc prestiżowych list „New York Timesa” czy „Publishers Weekly” („Rynek książki w Polsce”).
To ciągle Harris, Ludlum, Grisham, Crichton, le Carré, Danielle Steel, Nora Roberts i kilkudziesięciotysięczne nakłady.
To pamiętna wizyta Największego Mistrza Przygody i wielkiego przyjaciela AMBERA Clive’a Cusslera – i kilkutysięczne kolejki po autograf. (Wcześniej AMBER gościł Kena Folletta [1992], laureata pokojowej Nagrody Nobla Sergieja Kowaliowa [1997] i jednego z najwybitniejszych pisarzy rosyjskich i wielkiego przyjaciela AMBERA – Wasilija Aksionowa [1999]).
Rok 2001 to najlepszy rok AMBERA – rok rekordów, bezprecedensowej liczby superbestsellerów i bestsellerów (aż 68) i superkampanii reklamowych.
Książki AMBERA najczęściej goszczą na polskich listach bestsellerów: prawie 400 razy w 2001 roku! Żadna inna firma nie wprowadziła na listy najlepiej sprzedających się publikacji tak wielu tytułów. AMBER to od 13 lat wiodący polski wydawca światowych bestsellerów, jedno z największych i najbardziej dynamicznych polskich wydawnictw beletrystyki, literatury popularnonaukowej i poradników („Rynek książki w Polsce”).
Pozycja AMBERA na rynku ciągle rośnie. AMBER znalazł się w pierwszej trzynastce największych wydawnictw (pod względem sprzedaży) i na 2. miejscu (jeżeli chodzi o wydawnictwa rynkowe), po wyłączeniu wydawnictw edukacyjnych i fachowych – aż 473 wydane tytuły. Wzrost sprzedaży aż o 23%! Rekordowy obrót 26,5 mln złotych!
AMBER jest najbardziej stabilnie rozwijającym się wydawnictwem w sektorze beletrystyki. Podczas gdy konkurencyjne wydawnictwa odnotowały w latach 2000-2001 spadek sprzedaży, to w AMBERZE utrzymana została tendencja wzrostu.
Sukcesy Wydawnictwa AMBER nie byłyby możliwe bez skutecznej promocji. Żaden inny wydawca beletrystyki nie przeznacza podobnych środków na promocję.
Sukces, jak w poprzednich latach, to wypadkowa dobrego doboru tytułów i skutecznej promocji.
– pisano w „Rzeczpospolitej” i „Rynku książki w Polsce”.
W roku 2001 w Warszawie i Krakowie pojawia się kolejny gość AMBERA: David Morrell – podpisuje 1000 książek, udziela 15 wywiadów. AMBER lansuje nowe serie: Dilberta oraz beletrystyczne: Romans Historyczny, My Dwudziestolatki, Trzydziestolatki i książki dla młodych czytelników, które przez następne lata będą silną stroną wydawnictwa.
Rok 2002 to rekordowe dane: po prawie 50 000 sprzedanych egzemplarzy nowego Ludluma i nowego Grishama; ponad 100 000 egzemplarzy ilustrowanego wydania Władcy Pierścieni; prawie 30 000 Shreka. To 554 tytuły wydane w nakładzie 2 800 000 egzemplarzy. 71 tytułów aż 158 razy na polskich listach bestsellerów. Rekordowe sumy wydane na kampanie promocyjne.
Tymczasem nad rynkiem zbierają się chmury: padają wielkie hurtownie, zwiększają się zatory płatnicze odbiorców.
Rok 2003 to ekspansja AMBERA największych światowych przebojów literatury dziecięcej i młodzieżowej: Pamiętniki księżniczki Meg Cabot sprzedają się w kilkudziesięciotysięcznych nakładach, dostają Asa Empiku.
Znakomicie wypromowanym przebojem staje się 1421. Rok, w którym Chińczycy odkryli Amerykę i opłynęli świat Gavina Menziesa, który był gościem AMBERA.
Do plejady gwiazd AMBERA dołącza Tom Clancy.
Rok 2004 – AMBER wydaje 459 tytułów, w tym 247 nowości w nakładzie 2 300 000 egzemplarzy. Zajmuje 2. miejsce pod względem tytułów na polskich listach bestsellerów. Inwestuje w dalsze kosztowne kampanie reklamowe. Wprowadza wysmakowaną serię eleganckich biografii Wielcy Historii.
Wydawnictwo AMBER i Małgorzata Cebo-Foniok zdobywa w opublikowanym przez „Home&Market” „Rankingu 100 największych firm zarządzanych przez kobiety” 19 miejsce – przed Glaxo Smith, Oceanic i Ireną Eris!
Na 15-lecie AMBER wydaje i sprzedaje w 17 000 egzemplarzy powiastkę filozoficzną, która ujawnia 10 sekretów szczęścia. Jej tytuł – pytanie Szczęście czy fart? przez te wszystkie lata przewijało się w spekulacjach na temat tajemnicy sukcesu AMBERA. Czy pański sukces edytorski był, jak wielu przypuszcza, fuksem? – już w 2002 roku Krzysztof Masłoń pytał w „Rzeczpospolitej” Zbigniewa Fonioka. – Fuksem? Osiemnaście godzin pracy na dobę, wykonywanej przez zaledwie kilka osób, upór, determinacja i pasja nie idą w parze, jak sądzę, z miłosiernym przypadkiem. Przecież razem z nami o ten sukces ubiegało się 500 wydawców, a w ubiegłym roku ich liczba doszła do 2000… Mieliśmy takie same szanse, wszyscy uczyliśmy się, niektórzy nawet mieli doświadczenie, bo wyszli z państwowych oficyn. Tylko że my od samego początku postawiliśmy sobie za cel wydawać to, co najlepsze i jak najlepiej.
Rok 2005 – AMBER zmniejsza tempo: 350 wydanych tytułów (w tym 236 nowości).
Rok 2006 to Chemia śmierci, Sprawiedliwość owiec i Trzynasta opowieść – spektakularne sukcesy, wykreowane przez Małgorzatę Cebo-Foniok. Światowi debiutanci: Simon Beckett, Leonie Swann i Diane Setterfield wyprzedzają Ludluma, Grishama, Harrisa i Clancy’ego. Stają się wydarzeniami nie tylko wydawniczymi i literackimi – ale nowymi symbolami AMBERA. Chemia śmierci zostaje uznana za najlepszy literacki kryminał roku i sprzedana w 40 000 egzemplarzy (do dziś w 82 000 egzemplarzy). Filozoficzna powieść kryminalna Sprawiedliwość owiec – zrealizowana jako słuchowisko w radiowej Trójce – bije rekordy: przez 7 tygodni 1. miejsce na liście bestsellerów w „Newsweeku”, przez 6 tygodni 2. miejsce w Empik-u i As Empiku 2006… Trzynasta opowieść (prawie 40 000 sprzedanych egzemplarzy) zachwyca nastrojem i pięknem tajemniczej prozy.
Rok 2007 jest pod znakiem Dzieci Húrina J.R.R. Tolkiena – prawie 80 000 sprzedanych egzemplarzy – i kolejny As Empiku. Miłym akcentem jest wydanie Rysia Stanisława Tyma.
Tymczasem zaczyna się światowy kryzys na rynku wydawniczym. AMBER zamyka serie popularnonaukowe i poradniki. Z żalem odchodzi od literatury dziecięcej i młodzieżowej. Pozostaje wierny tylko Pamiętnikom księżniczki Meg Cabot, której wizyta przyciąga jeszcze setki fanek.
W roku 2008 dramatycznie zaostrza się kryzys na polskim rynku książki. Zmieniają się gusty czytelników. Wampiry pożerają z dnia na dzień miłe księżniczki.
AMBER reaguje natychmiast Pamiętnikami wampirów. Inwestuje też w luksusowe Kryminały z klasą w twardej oprawie. Drastycznie spadają nakłady literatury beletrystycznej i sztandarowych autorów AMBERA. Sprzedaż nowych powieści Grishama, Ludluma, Crichtona, le Carrégo i Harrisa zmniejsza się o połowę. Na szczytach list króluje literatura polska, która już od 2000 roku idzie ławą i do dziś coraz bardziej dominuje na rynku.
Clive Cussler odwiedza Polskę po raz drugi.
Rok 2009 – AMBER jako jedno z pierwszych wydawnictw w Polsce przygotowuje ekspansję powieści paranormalnych (jak zwykle tylko światowych bestsellerów gatunku). Za rekordową (i zupełnie szaloną) zaliczkę kupuje największy przebój Targów we Frankfurcie 2009: Księgę Wszystkich Dusz Deborah Harkness.
Na dwudziestolecie Małgorzata i Zbigniew Foniok powołują na członka zarządu Ewę Turczyńską – od 1996 roku zastępczynię Redaktor Naczelnej, mającą pieczę nad pionem przekładowym i redakcyjnym.
Rok 2010 – AMBER przeprowadza się do własnej nowo wybudowanej siedziby w Wilanowie.
Wampiry królują w powieściach młodzieżowych i kobiecych AMBERA.
Rok 2011 – totalny kryzys na rynku książki, który trwa jeszcze w latach następnych. Wprowadzenie VAT-u na książki powoduje gigantyczne zwroty z magazynów dystrybutorów, panikę i zamęt. Nakłady dalej drastycznie spadają. Obroty AMBERA zmniejszają się o 20%. Bestsellerami roku zostają Triumf owiec Leonie Swann (kolejne słuchowisko w radiowej Trójce) i Wołanie grobu Simona Becketta.
AMBER wydaje ostatniego Grishama.
W roku 2012 erotyka zadaje gwałtowny i śmiertelny cios wampirom. AMBER kończy serie paranormalne literatury młodzieżowej i romansów dla dorosłych. W ich miejsce tworzy serie najgłośniejszych światowych biografii i autobiografii: Skrzywdzone to historie prawdziwe dzieci maltretowanych i katowanych przez najbliższych (Chłopiec, którego nikt nie kochał Casey Watson, Tylko nie mów mamie Toni Maguire). Moja historia to autobiografie kobiet, które przeżyły piekło i doznały niewyobrażalnej przemocy. Serię inauguruje najgłośniejsza brytyjska autobiografia roku Sprzedana (ponad 25 000 sprzedanych egzemplarzy). Skrzywdzone obejmuje honorowym patronatem Fundacja Dzieci Niczyje, a patronatem medialnym Komitet Ochrony Praw Dziecka; Moją historię – Centrum Praw Kobiet i Feminoteka.
AMBER opracowuje serię wyrafinowanych, emocjonujących i emocjonalnych kryminałów literackich (S.J. Bolton) w oryginalnej szacie graficznej na wzór powieści Becketta. Wydaje w niej również wybitne skandynawskie kryminały (Kjell Eriksson, Ninni Schulman).
Pod koniec roku AMBER jako pierwszy odważa się mocno wejść w erotykę. Kupuje prawa do kilkudziesięciu światowych bestsellerów. Tworzy serię w eleganckich czarno-szarych, wysmakowanych okładkach. Tuż po Pięćdziesięciu twarzach Greya lansuje Osiemdziesiąt Dni Żółtych i sprzedaje ponad 20 000 egzemplarzy. Ryzyko się opłacało. Seria odnosi błyskawiczny sukces.
Ale choć w 2012 roku nasze nowe serie odniosły sukcesy, choć nasze książki sprzedają się coraz lepiej, to konsekwencje kryzysu trwają nadal.
Sytuacja na rynku jest nadal bardzo trudna i niepewna.
Rok 2013 to czas powolnego powrotu do stabilizacji. Nadal cieszymy się sukcesami naszych wielkich: Clive’a Cusslera i Danielle Steel, literackich kryminałów, gdzie dołącza sfilmowana seria Vera Ann Cleeves. Nadal wydajemy wybitną prozę światową (Z. Powieść o Zeldzie Fitzgerald, Sztuka słyszenia bicia serca). Do literatury obyczajowej (obok naszych autorek: Jayne Ann Krentz, Elizabeth Adler, Susan Elizabeth Phillips) włączamy bestsellerowe powieści francuskie (Perfumy Prowansji, Winnice szepczą „cicho sza”). I nadal cieszymy się popularnością naszych  nowych serii: erotyki (w tym arcydzieła literatury erotycznej Historia O), autobiografii i biografii.
Rok triumfalnie zamyka najnowsza powieść Simona Becketta Rany kamieni, pierwsza nie z doktorem Hunterem, która w 2 miesiące sprzedaje się w prawie 20 000 egzemplarzy. A poprzednie książki Becketta osiągają już sprzedaż prawie 200 000 egzemplarzy.
Nadal z powodzeniem wydajemy jedną z naszych najbardziej stabilnych serii – Romans Historyczny (Amanda Quick, Mary Jo Putney, Grace Burrowes, Shana Galen).
I od 21 lat co miesiąc proponujemy nowe Gwiezdne Wojny.
Wspaniałą klamrą spinającą 2013 rok są filmowe wydania Hobbita (70 000 sprzedanych egzemplarzy), 6 albumów ilustrowanych zdjęciami z planu filmowego, odsłaniających kulisy powstawania obu ekranizacji. I kolejne wydania ilustrowanych dzieł Tolkiena (Władca Pierścieni, Silmarillion).
W 2014 roku będziemy szli dalej wyznaczonymi przez nas szlakami, jak zwykle szybko reagując i wprowadzając nowe światowe trendy. Teraz lansujemy bijącą w USA  rekordy popularności nowej falę New Adult (Młodzi Dorośli) o wchodzących w dorosłe życie ludziach, którzy podnoszą się z tragedii dzięki miłości ukazanej we wszystkich odcieniach: od czułości po płomienny seks (Tylko ty, Zaczekaj na mnie).
Przebojem pierwszego półrocza będzie wydanie trylogii Niezgodna (Niezgodna, Zbuntowana, Wierna) – największego bestsellera literatury młodzieżowej ostatnich trzech lat, serii, która zdetronizowała Igrzyska śmierci. Tom 1 ukaże się w filmowej okładce przed premierą filmu.
Po siedmiu latach milczenia Diane Setterfield, z radością wydajemy jej nową powieść Człowiek, którego prześladował czas.
I bardzo duże nadzieje wiążemy z książką wyjątkową, która na kilka miesięcy przed premierą (maj) wywołała poruszenie wśród odbiorców, mediów i osobistości życia publicznego – Pacjentka z sali numer 7.

Minęło 25 lat – szalonych, pasjonujących, trudnych i pięknych.
Przetrwaliśmy krach 1992 roku i potem stan permanentnego głębszego lub płytszego kryzysu w branży księgarsko-dystrybucyjnej.

Przeżyliśmy bankructwa i opóźnienia płatnicze naszych ważnych odbiorców.
Przetrwaliśmy bezpardonowe, za to solidarne ataki konkurencji i stratę naszych 10 największych autorów – symboli AMBERA. Potrafiliśmy ich zastąpić nowymi, w ogóle nieznanymi. Wykreować ich i sprzedawać w porównywalnych nakładach.
Patrzymy, jak w ostatnich latach padały, sprzedawały się lub łączyły siły najważniejsze duże wydawnictwa.
A my idziemy do przodu. Idziemy w rytm bezlitosnych praw rynku i nieoczekiwanie zmieniających się gustów czytelników.
W 2013 roku wydaliśmy 200 tytułów, w tym 139 nowości. Takie tempo chcemy zachować.
Od wielu lat w AMBERZE pracuje zaledwie około 20 osób (w tym 5 w magazynie!) – ludzi wybitnie uzdolnionych, wyjątkowo zaangażowanych i oddanych. Nad samym wydaniem książki pracuje zaledwie 8 osób. A cały program wydawniczy tworzą sami właściciele: Małgorzata i Zbigniew Foniok. A książki wybiera, tworzy serie, opracowuje ich formę graficzną, projektuje okładki, pisze teksty reklamowe Małgorzata Cebo-Foniok. Najważniejsze projekty prowadzi sama.
Nieustannie budujemy, odbudowujemy, przebudowujemy, rozbudowujemy. Przetrwaliśmy i trwamy. Samodzielni. Niezależni. I ciągle silni naszym entuzjazmem i pasją.

 

     
Kategorie: Rynek Polski
Tagi: Amber

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.