Reaorganizacja formuły klubowej – rozmowa z Dorotą Nowak ze Świata Książki

Reaorganizacja formuły klubowej – rozmowa z Dorotą Nowak ze Świata Książki

Przegląd

Łukasz Dymanus (Wirtualny Wydawca): Tegoroczny ranking wydawnictw przygotowany przez Wirtualnego Wydawcę pokazuje, że rynek sprzedaży klubowej przeżywa okres silnego spowolnienia. W ubiegłym roku wszystkie wiodące kluby książki zanotowały wyraźny spadek obrotów. Czy może to świadczyć o tym, że złota era klubów książki pomału się kończy?
Dorota Nowak (Świat Książki): Obecnie czytelnik ma mnóstwo możliwości, jeśli chodzi o kupno książek: może je kupić po prostu w księgarni lub nawet w supermarkecie, zamówić przez Internet. Klub spełnia bardziej funkcję programu lojalnościowego i zarazem jest miejscem, w którym czytelnicy mogą się spotkać z autorami, dyskutować o książkach itp. Chcę w tym miejscu wyraźnie też zaznaczyć, że Świat Książki od lat nie jest już wyłącznie klubem, lecz również wydawnictwem, które prowadzi sprzedaż na rynku otwartym, przez Internet i sieć księgarń. Szukając możliwości rozwoju, stworzyliśmy największe (nie licząc wydawców podręczników) wydawnictwo w Polsce i prowadzimy działalność, dzięki której jesteśmy obecni w każdym kanale sprzedaży na rynku książki. Ostatnio zaś wprowadzamy naszą ofertę na rynku książki elektronicznejŁD: W ubiegłym roku przychody Świata Książki wyniosły 114,5 mln zł i były o ponad 11% gorsze niż w roku 2008. Czym był spowodowany ten spadek?

DN: Przede wszystkim reorganizacją formuły klubowej. Świadomie zrezygnowaliśmy z rekrutacji poprzez gazety. Skupiliśmy się na rekrutacji wyłącznie poprzez księgarnie i była to w pełni świadoma decyzja. Problemy na rynku książki w 2009 r. w naturalny sposób dotknęły również i nas. W świadomy sposób ograniczyliśmy sprzedaż do dystrybutorów, którzy mieli problemy finansowe.

ŁD: Podobno pogorszenie wyników spowodowało zwolnienie wszystkich reprezentantów handlowych.

DN: Po prostu dostosowaliśmy naszą strukturę do sytuacji na rynku. Działalność, która leży poza zakresem naszych najważniejszych kompetencji, jest poddana outsourcingowi. W ten sposób, nie zwiększając kosztów, mamy do dyspozycji nie kilka, a kilkanaście osób działających dla nas w terenie. To pozwala nam efektywniej pracować nad obecnością naszej oferty w różnych kanałach sprzedaży.

ŁD: System dystrybucji ŚK obejmuje przede wszystkim sprzedaż przez katalog wysyłkowy, księgarnię internetową, sieć księgarń tradycyjnych i rynek otwarty. Jak rozkładają się obroty pomiędzy tymi kanałami?

DN: W 2009 roku w łącznym obrocie 41% stanowiła sprzedaż w sieci księgarń, 38% to sprzedaż pocztowa i Internet, 18% sprzedaż na rynku otwartym, 3% przypadło na pozostałe rodzaje sprzedaży.

ŁD: Jak oceniasz obecną kondycję finansową klubu Świata Książki?

DN: Odpukać, ale dzięki sukcesom wydawniczym w tym roku wyniki w pierwszym półroczu są najlepsze w naszej historii.

ŁD: Ilu członków należy obecnie do klubu i jak liczba ta kształtowała się na przestrzeni kilku ostatnich lat?

DN:  W granicach 350-400 tys.

ŁD: W wywiadzie dla Wirtualnego Wydawcy w 2006 roku P. Heike Rosener podała, że liczba klubowiczów ŚK wynosi ok. 600 tys. Czyli w ciągu 4 lat spadła aż o 200-250 tys.

DN:  Jak mówiłam wcześniej, związane jest to ze świadomą decyzją o zmianie formuły klubu.

ŁD: Co jeszcze zmieniło się w ostatnim czasie w zasadach funkcjonowania klubu?

DN: Przede wszystkim przeformułowaliśmy nasz klub w program lojalnościowy. Obowiązują zniżki dla naszych stałych klientów. Poza tym nasze księgarnie i sklep internetowy są teraz otwarte dla wszystkich klientów, nie tylko dla klubowiczów.

ŁD: Na jakie korzyści mogą liczyć klubowicze i jaki obowiązki wiążą się z tytułu członkostwa?

DN: Korzyści są następujące: rabaty od 5% do 30% na wszystkie tytuły, specjalne oferty promocyjne, okolicznościowe i wyprzedażowe, zniżki u licznych partnerów na terenie całej Polski, specjalne oferty niezwiązane z książkami (np. usługi turystyczne lub finansowe). Obowiązkiem jest dokonanie zakupu pięć razy w roku.

ŁD: Z iloma wydawcami współpracuje Świat Książki? Czy planujecie poszerzyć grono oficyn funkcjonujących w ramach klubu?

DN: Współpracujemy ze wszystkimi wydawcami, którzy mają ciekawą ofertę i wartościowe tytuły. Jesteśmy otwarci.

ŁD: Jak wygląda obecnie sieć księgarń ŚK. Ile placówek liczy?

DN: Nasza sieć księgarń liczy obecnie 38 sklepów w tym 12 partnerskich, a także 9 sklepów w centrach handlowych.

ŁD: Czy firma planuje otwarcie nowych placówek w najbliższym czasie?

DN: Nasz plan zakłada dalszy rozwój sieci poprzez otwieranie sklepów w ramach modelu partnerskiego.

ŁD: Powiedz mi jeszcze, jak sprzedaje się kontrowersyjna biografia Kapuścińskiego.

DN: Od premiery sprzedaliśmy ponad 130 tys. egz. Nikt z nas nie spodziewał się aż tak dobrego wyniku.

ŁD: Dziękuję za rozmowę.

Kategorie: Rynek Polski, Wywiady

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.