"Książki od zawsze stanowiły około 40% naszej oferty"

"Książki od zawsze stanowiły około 40% naszej oferty"

Przegląd

Wirtualny Wydawca: Pierwsze milionowe zamówienie sklep Merlin.pl otrzymał w 2004 roku. Natomiast 11 sierpnia 2008 r. świętowaliście rekordowe 4-milionowe zamówienie. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce”, Merlin jest najlepiej rozpoznawalnym sklepem internetowym w sieci. Jak udało Wam się dojść do takiej silnej pozycji na rynku? W którym momencie historii Merlina nastąpił „przełom”, po którym Merlin stał się bez wątpienia jedną z najczęściej odwiedzanych witryn w Polsce?

Agata Czarnowska (Merlin.pl): Sklep powstał w 1999 roku, po pięciu latach firma zaczęła przynosić zyski, a do 2006 roku zwiększyła swoją roczną sprzedaż netto przeszło sto razy. W 2007 roku Merlin.pl osiągnął ponad 80 mln zł przychodu (bez wliczania przejętego sklepu e-Cyfrowe). Rozrost firmy związany jest ściśle z poszerzaniem się oferty – Merlin.pl zaczynał jako księgarnia internetowa, a książki stanowiły ponad 50% towarów, dzisiaj oferuje produkty z 9 głównych działów, książki nadal są naszym okrętem flagowym.

Wirtualny Wydawca: Czy w 2008 roku oferta Merlina znów rozrosła się o nowe działy? Jeśli tak to jakie?

Merlin.pl: Pod koniec ubiegłego roku uruchomiliśmy dwa nowe działy – dom z artykułami do domu i ogrodu oraz beauty z kosmetykami. W tym roku nie wprowadzaliśmy nowych działów, a skoncentrowaliśmy się na rozwoju obecnie istniejących. Myślimy jednak nad wejściem w kolejne branże, konsekwentnie przekształcając Merlin.pl w sklep wielobranżowy.

 

Wirtualny Wydawca: Wydaje się, że Państwa sklep nie ma sobie równych pod względem szerokości asortymentu. Ile towarów oferujecie w tym momencie we wszystkich działach?

 

Merlin.pl: Merlin.pl jest niewątpliwie największym, wielobranżowym sklepem internetowym. W chwili obecnej w ofercie znajduje się ponad 380 tysięcy produktów z różnych kategorii: książki, muzyka, filmy, multimedia, elektronika, zabawki, dom i kosmetyki.

Wirtualny Wydawca: Ile książek posiadacie w swojej ofercie? Jaki % stanowi oferta książkowa w ogólnym asortymencie? Czy udział książek w ogólnej ofercie Merlina zwiększa się, czy zmniejsza z roku na rok?

Merlin.pl: Książki od zawsze stanowiły około 40% naszej oferty, w ubiegłym roku można było u nas znaleźć około 180 tysięcy pozycji, dziś jest ich już ponad 200 tysięcy.

 

Wirtualny Wydawca: Ile zamówień Merlin.pl realizuje w ciągu miesiąca? Jaka liczba tych zamówień dotyczy książek?

 

Merlin.pl: Miesięcznie robi u nas zakupy prawie 60 tysięcy osób, a 70% zamówień zawiera przynajmniej jedną książkę.

Wirtualny Wydawca: Z iloma wydawcami obecnie współpracujecie? Czy liczba kontraktów z wydawcami w 2008 roku jest wyższa niż w  roku 2007? Jeśli tak to o ile?

Merlin.pl: W ofercie mamy tytuły większości wydawnictw działających na rynku, do połowy 2007 roku ta liczba wynosiła prawie 6,5 tysiąca firm. Z większością jednak współpracujemy przez dostawców, których mamy ponad 400. Roczny przyrost dostawców wynosi około 8-10 proc.

Wirtualny Wydawca: Jak wiadomo Merlin wyszedł poza sprzedaż wyłącznie internetową i otworzył kilka swoich salonów. Jak rozwija się pozainternetowa działalność Merlina? Czy pomysł z otwarciem salonów był trafiony? Ile salonów obecnie posiadacie?
Merlin.pl: W 2005 roku Merlin.pl zaczął uruchamiać sklepy stacjonarne, aktualnie mamy ich cztery (trzy w Warszawie i jeden w Piasecznie). Pełnią one przede wszystkim rolę punktów odbioru, w których klienci mogą osobiście i bezpłatnie odebrać zamówienia. Pomysł okazał się bardzo trafiony, dla wielu klientów jest to najwygodniejsza forma dostawy (wybiera ją ponad 70% klientów z Warszawy i okolic). Oprócz tego, że punkty te zdywersyfikują dostawę, stanowią rodzaj reklamy na ulicy oraz umożliwiają bezpośredni, osobisty kontakt z klientem. W punktach odbioru można również znaleźć wybraną ofertę, tj. bestsellery i nowości, co umożliwia dokonanie dodatkowych zakupów na miejscu.
Wirtualny Wydawca: Czy sprzedaż bezpośrednia za pośrednictwem salonów rośnie z roku na rok? Czy sieci ,chociażby takie jak Empik nie postrzegają was jako konkurencyjną firmę? Wiadomo, że jeśli chodzi o sprzedaż internetową należycie do liderów rynku, jak wygląda sprawa związana ze sprzedażą bezpośrednią?
Merlin.pl: Nasze stacjonarne sklepy nie są nastawione na generowanie ruchu, przede wszystkim stwarzają klientom możliwość wygodnego i nieodpłatnego odbioru zamówień. Nie mamy zamiaru konkurować ze sklepami działającymi offline. Merlin.pl koncentruje się na działalności w sieci.
Wirtualny Wydawca: Pozycja lidera w sektorze jest o tyle trudna, iż konkurencja cały czas stara się was dogonić. Czy wg. Was konkurencja w sektorze polskich sklepów internetowych jest wystarczająco silna by zagrozić Waszej pozycji lidera? A może czujecie się już na tyle pewni, iż macie ambicję się stać drugim Amazonem 🙂 ?

Merlin.pl: Merlin.pl jest pionierem polskiego e-handlu, gdy zaczynał e-commerce był w Polsce zupełnym novum. W chwili obecnej istnieje wiele dużych sklepów, które konkurują z nami w poszczególnych działach, dlatego cały czas trzeba umacniać pozycję marki. Aktualnie pozycja Merlina jest bardzo mocna, jednak biznes w sieci charakteryzuje się ogromną dynamiką, dlatego trzeba zachowywać czujność i cały czas obserwować rynek.
Amazon.com był inspiracją dla założyciela Merlina, Zbigniewa Sykulskiego, i nadal stanowi dla nas wzór w kwestii prowadzenia biznesu internetowego.

Wirtualny Wydawca: Co roku Merlin.pl wprowadza nowe usługi dostępne na swojej witrynie. Jakie nowe możliwości wprowadziliście w 2008 roku? Z tego co pamiętam, 1 października Państwa witryna zmieniła swoją szatę graficzną, ale to chyba nie jedyne zmiany, które dokonały się w tym roku w Merlinie?

Merlin.pl: W 2008 roku wdrożyliśmy kilka projektów, które miały na celu dostarczenie nowych funkcjonalności klientom. Oprócz zmiany szaty graficznej i ulepszenia nawigacji na stronie, w czerwcu wprowadziliśmy program dla stałych klientów – Klub Merlina. Ostatnio uruchomiliśmy również listę życzeń – usługę umożliwiającą klientom tworzenie list wymarzonych prezentów i informowanie o nich bliskich, co przede wszystkim ułatwia zakupy prezentowe. To zupełnie nowatorskie rozwiązanie w polskim e-commerce, doskonale znane jednak na Zachodnich rynkach.

Wirtualny Wydawca: Jakie są najbliższe plany Merlina na przyszłość?

Merlin.pl: Przed nami Święta – bardzo pracowity okres, do którego jesteśmy już jednak przygotowani, zarówno w kwestii oferty (od 2 listopada rusza nasze Centrum Prezentowe), jak i realizacyjnie. Mamy nadzieję, że powtórzymy ubiegłoroczne rezultaty, kiedy to w tym najgorętszym okresie dla handlu udało nam się zrealizować 100% zamówień w deklarowanym terminie.
Jeśli chodzi o bardziej dalekosiężne plany, to Merlin.pl będzie poszerzał swoja działalność o nowe branże oraz rozwijał funkcjonalność i przyjazność sklepu (w zakresie technologii, logistyki, obsługi klienta itp.).

Wirtualny Wydawca: Nasza rozmowa odbyła się na Targach Książki w Krakowie. Jak oceniacie tegoroczną edycję targów?

 

Merlin.pl: Targi przebiegają w bardzo sympatycznej, jak zawsze. Wydaje się, że w tym roku targi miały bardziej handlowy charakter, dużo więcej osób przyszło w celu kupienia książek w promocyjnych cenach.

Kategorie: Rynek Polski, Wywiady

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.