Rynek przewodników turystycznych w tym roku obfitować będzie w nowe wydarzenia
Przegląd
- Typ: Wydawnictwa
- Marka: Grupa Helion
Wirtualny Wydawca: Obecnie Grupa Wydawnicza Helion S.A. działa w 6 sektorach rynku książki. Dla każdego sektora stworzona została nowa marka, wraz z własnym corporate identity. Są to: Helion – literatura informatyczna, Helion Edukacja (książki edukacyjne), Onepress (książki dla biznesu), Sensus (poradniki psychologiczne), Septem (literatura poradnikowa) oraz Editio (Książka literacka). Jednak wraz z nowym rokiem wchodzicie Państwo na całkowicie nowy sektor książki turystycznej. Co skłoniło Helion S.A. to podjęcia odważnego kroku zakupu wydawnictwa Bezdroża i rozwinięcie swojej oferty na sektor przewodników turystycznych?
Andrzej Kierzkowski: Każdy z sektorów, każda z marek, które składają się na Grupę Wydawniczą HELION S.A. były kiedyś dla nas całkowicie nowymi obszarami. Każda decyzja o wkroczeniu w nowy obszar rynku była równie odważna i wymagała gruntownego przygotowania, indywidualnej strategii, wysokich nakładów inwestycyjnych, zmierzających do utrwalenia marki na rynku. Zakup wydawnictwa Bezdroża tym różni się od naszych dotychczasowych decyzji dywersyfikujących obszary działalności, że pierwszy raz w historii GW Helion S.A. przejmuje markę, a nie tworzy jej od zupełnych podstaw. Bez wątpienia ta droga jest dużo szybsza, szersza, mniej kręta i umożliwiająca rozpędzenie nas dwoma silnikami: Helionu i Bezdroży! Obie firmy tworzą teraz jeden organizm, w którym już na pierwszy rzut oka widać ogromne zasoby synergii. To ona skłoniła nas do tej inwestycji. To doskonały przykład na to, jak można łączyć, zróżnicowanie cyklu przychodów, przy zbliżonej strategii handlowej i marketingowej. Naturalnie jest jeszcze kilka elementów, które przekonały nas do tej decyzji…
Wirtualny Wydawca: A dlaczego wybraliście Państwo akurat wydawnictwo Bezdroża? Czy byli jacyś inni kandydaci? Co skłoniło Was do zakupu akurat tego krakowskiego wydawnictwa, które czynniki były tutaj najważniejsze przy podejmowaniu tak ważnej decyzji?
Andrzej Kierzkowski: Firma z pasją to mało zunifikowany „produkt”, gotowy do sprzedaży. Naturalnie, trudno jest mówić o wyborze takich przedsiębiorstw do zakupu, szczególnie w obszarze rynku przewodników turystycznych, do którego przymierzaliśmy się na etapie strategii już dwukrotnie. Nie jest tajemnicą, że niebawem pojawią się nawet pierwsze przewodniki w naszej ofercie, które opublikujemy w ramach marki Septem i serii „Dla bystrzaków”. W międzyczasie podjęliśmy rozmowy z Bezdrożami, które początkowo dotyczyły kooperacji w wybranych obszarach działalności wydawniczej. Dość szybko doszliśmy do wspólnego wniosku, że jedynie włączenie tej firmy w strukturę GW Helion S.A. pozwoli w pełni wykorzystać szanse rynkowe, jakie widzimy w sektorze przewodników. Szalenie ważna była opinia o przewodnikach Bezdroży, ich merytoryczny poziom i prawdziwy profesjonalizm. Ogromne znaczenie miała pozycja tej marki wśród ambitniejszych turystów oraz strategiczne partnerstwo z Michelin, europejskim potentatem w sektorze przewodników turystycznych i kartografii. A jeśli miał Pan okazję spotkać ludzi tworzących Bezdroża, to poznał Pan kolejny czynnik decyzji. Zespół Bezdroży, to naprawdę wspaniali ludzie, bardzo bliscy naszemu spojrzeniu na prowadzenie wydawnictwa. Pozostawię jednak kilka szczegółów naszej decyzji w tajemnicy, myślę, że w najbliższych miesiącach będą one widoczne na rynku.
Wirtualny Wydawca: Jak będzie wyglądać współpraca grupy wydawniczej Helion z wydawnictwem Bezdroża? Wiemy, że kupiliście Państwo 85% udziałów tej firmy. Czy logo Bezdroży pozostanie niezmienione? Czy macie Państwo w planach zrewolucjonizowanie oferty tego wydawnictwa czy też może pozostawicie ją bez zmian?
Andrzej Kierzkowski: Zawsze separujemy marki. Siła marki jest odwrotnie proporcjonalna do jej rozpiętości. To jedna z tych zasad marketingu, której od lat jesteśmy wierni. Ma oczywiście swoje dobre i złe strony, ale ten temat pozostawię już miłośnikom teorii marketingowych. Bezdroża pozostaną Bezdrożami, tak jak Michelin pozostanie Michelinem, nawet nie myślimy o zmianie nazw, czy logotypów.
Oferta przewodników Bezdroży to jedna z największych sił Grupy Wydawniczej na rynku przewodników. Będzie ona naturalnie zmieniana, tak jak zmieniają się preferencje turystyczne Polaków, czy system i kanały dystrybucji przewodników spod znaku Bezdroży i Michelina. Proszę jednak nie dopytywać o kierunek tych zmian. Wolałbym zachować jeszcze w tajemnicy to, co przygotowujemy dla naszych klientów.
Wirtualny Wydawca: Na jakich zasadach będzie odbywała się wasza współpraca? W jakim stopniu Bezdroża pozostaną niezależną spółką? Jak wiemy na stanowisku prezesa wydawnictwa Bezdroża pozostał Pan Tomasz Ostrowski. Czy reszta zarządu wydawnictwa Bezdroża również zachowała swoje stanowiska?
Andrzej Kierzkowski: Amistad pozostaje niezależną spółką, a Pan Tomasz Ostrowski jej Prezesem Zarządu. Będzie on zarządzać tymi obszarami, które niemal w całości pozostają w Bezdrożach: redakcją, polityką wydawniczą, rozwojem produktu… GW Helion S.A. przejmuje obszary handlowe i w części marketingowe, ale w tym obszarze, który związany jest z promocją sprzedaży. W skład zarządu Amistadu Sp. z o.o. wchodzą również członkowie Zarządu Helion S.A.
Wirtualny Wydawca: Grupa Wydawnicza Helion posiada swój własny system dystrybucji i sprzedaży w którym pominięte zostały hurtownie. Rozumiem, że Państwa system dystrybucji również obejmie ofertę wydawniczą Bezdroży?
Andrzej Kierzkowski: Naturalnie, gdyż organizacja i skuteczność działu handlowego to jedna z największych sił HELIONU. Tworzenie niezależnego, kolejnego działu handlowego byłoby nieefektywne i szalenie kosztowne. Po początkowym okresie przejmowania kwestii dystrybucyjnych, w szczególności przeniesienia stanu magazynowego do nowych powierzchni logistycznych (z początkiem stycznia HELION przeniósł swoje magazyny do nowego centrum logistycznego Tulipan Park w Gliwicach), a także usystematyzowania sytuacji w kanałach sprzedaży, w których Bezdroża do tej pory funkcjonowały, ostro ruszamy z realizacją planu budowania pozycji przewodników Bezdroży i Michelina u naszych partnerów handlowych. Założenie jest stosunkowo proste: to co wypracowaliśmy w obszarze dystrybucji, w dość krótkim czasie ma stać się udziałem Amistadu. Przewodniki będą traktowane na równi z ofertą książki informatycznej, biznesowej, poradnikowej, czy psychologicznej.
Wirtualny Wydawca: Sprzedaż internetowa Grupy Wydawniczej Helion stanowi około 20% sprzedaży całkowitej. Jeśli chodzi o polski rynek wydawniczy jest to całkiem spory udział. Czy oferta wydawnicza Bezdroży również znajdzie się na stronie Helion.pl , czy też zachowana zostanie ich strona internetowa wraz z księgarnią? A może ofertę sektora turystyki będzie można zakupić na obydwóch witrynach?
Andrzej Kierzkowski: Udział 20% nie oddaje w pełni roli tego kanału. Dopiero gdy mówimy o 6.165 mln złotych przychodu i realizacji blisko 70 tys. zamówień w pełni ocenić można skalę i siłę naszych systemów sprzedaży online. Nasze księgarnie internetowe są jednak narzędziem budowania marki i poza szczególnymi przypadkami oferują one publikacje jedynie z obszaru, w których się wyspecjalizowały. I tak helion.pl sprzedaje de facto książki informatyczne, onepress.pl biznesowe i ekonomiczne, a sensus.pl książkę psychologiczną. Łączenie tych księgarń, a raczej ich oferty uniemożliwiłoby specjalizację produktową, a tym samym stworzyło jedną z setek witryn firmowych, a nie sprawne systemy sprzedaży online z mocnymi brandami. Dlatego oferta Bezdroży nie będzie stanowić części żadnej z dotychczasowych księgarń on-line Grupy Wydawniczej. Oczywiście prowadzony będzie crossmarketing, bo specjaliści IT i menadżerowie to naturalni klienci przewodników turystycznych.
Oferta Bezdroży znajdzie się jednak w nowym systemie zamówień online, który wiosną tego roku udostępnimy naszym partnerom handlowym. Będzie to całkowicie nowatorski i unikatowy system oparty o nasze księgarnie internetowe i Multikoszyk™, czyli narzędzie umożliwiające jednoczesne zakupy (wspólny koszyk, niezależne serwisy) we wszystkich księgarniach online GW Helion S.A. O szczegółach systemu z pewnością będziemy informować czytelników Wirtualnego Wydawcy.
Wirtualny Wydawca: Pozostaje nam życzyć Państwu samych sukcesów w nowym sektorze i wspaniałej współpracy z wydawnictwem Bezdroża!
Andrzej Kierzkowski: Dziękuję. Sukces zależeć będzie od skuteczności przyjętej przez nas strategii i zaangażowania całego zespołu Grypy Wydawniczej. Jesteśmy dobrej myśli i pełni zapału, rynek przewodników turystycznych z pewnością już w tym roku obfitować będzie w nowe wydarzenia. A to skutkować powinno zwiększeniem jego potencjału.
Wirtualny Wydawca: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Artykuły powiązane:
O autorze
Artykuły powiązane
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.