Informacja dot. prac Zespołu Konsultacyjnego do spraw podręczników szkolnych

Informacja dot. prac Zespołu Konsultacyjnego do spraw podręczników szkolnych
Informacja dot. prac Zespołu Konsultacyjnego do spraw podręczników szkolnych Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Wydawców Edukacyjnych
 
Informujemy, że w dniu 15 lutego 2006 r. odbyło się kolejne robocze spotkanie Zespołu, na którym stronę wydawców edukacyjnych reprezentowali: Ewa Bluszcz, Bogusław Dąbrowski, Katarzyna Barczyńska. Zespół kontynuował prace nad treścią wspólnych postulatów dotyczących rozwiązania podstawowych problemów związanych z funkcjonowaniem rynku szkolnego, w szczególności w zakresie „wyboru, zamawiania i dystrybucji nowych i używanych podręczników szkolnych”. Wspólnie ustalonym celem działań powinno być – zdaniem Zespołu – „wyeliminowanie zjawisk potęgujących wrażenie chaosu oraz realne obniżenie wydatków ponoszonych przez uczniów i rodziców w związku z zakupami podręczników”.
 
Zespół wskazywał na możliwości uzyskania oszczędności poprzez regulację i kontrolę rynku używanych podręczników, wprowadzenie procedury uzasadniania wyboru serii podręczników dla danego cyklu nauczania, dokonywania wyborów na co najmniej jeden cykl nauczania i umożliwienie korzystania z egzemplarzy  odkupionych lub wypożyczonych przez biblioteki szkolne  trzem lub czterem kolejnym rocznikom uczniów. Bardzo ważnym tematem  była kwestia uprawnień szkoły do składania zbiorowych zamówień podręczników  w imieniu uczniów i wyboru najlepszej spośród ofert zgłoszonych przez dostawców podręczników. Mówiliśmy o tym, że znaczącym ułatwieniem dla szkół byłaby sugerowana lista wiarygodnych dostawców podręczników, reprezentujących wszystkie ogniwa łańcucha dystrybucyjnego. Przy realizacji zbiorowych zamówień szkoła powinna współpracować z doświadczonymi dostawcami, posiadającymi pełną ofertę podręcznikową i zdolnymi do serwisowania szkół przez cały rok szkolny również w zakresie zwrotów, rozliczeń płatności, wymiany egzemplarzy z defektami, dodatkowych zamówień etc. Ta ostatnia kwestia pozostaje jednak w sferze  postulatu, a przyjęte rozwiązania powinny być zaproponowane przez organizacje branżowe. Bardzo dobrym rozwiązaniem wydaje się powołanie w ramach Polskiej Izby Książki sekcji dystrybutorów książki edukacyjnej (księgarzy i hurtowników), która zajęłaby się dalszymi ustaleniami w powyższych kwestiach.
 
Informujemy również, że podawane w prasie kwoty oszczędności z tytułu wprowadzenia proponowanych rozwiązań na rynku podręczników szkolnych nie były przez nas nigdy sugerowane.

 

Kategorie: Edukacja, Instytucje

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.