Naszym atutem jest dział techniczny

Naszym atutem jest dział techniczny
Krzysztof Słaboń: Pod koniec roku zawsze przychodzi czas na podsumowania. Czy to był dobry rok dla pana księgarni?
Krzysztof Szewczyk: Przede wszystkim był to rok olbrzymich zmian w naszej księgarni. Udało nam się wdrożyć kilka ciekawych projektów: została uruchomiona strona internetowa, rozszerzyliśmy naszą ofertę o nowe, ciekawe wydawnictwa, staramy się rozwijać dział z artykułami papierniczo-biurowymi… Pomysłów jest sporo i mam nadzieję, że uda nam się je wszystkie powoli zrealizować. Rok 2005 odbieram pozytywnie, postęp w stosunku do roku ubiegłego jest bardzo duży.
 
Krzysztof Słaboń: Każde przedsiębiorstwo ma silne i słabe strony. Co jest według pana mocną stroną Mercuriusa?
Krzysztof Szewczyk: Naszym największym atutem jest niewątpliwie dział techniczny. Zwłaszcza bardzo mocne wydają się być działy związane z informatyką, elektroniką, budownictwem i motoryzacją. Myślę też, że w krótkim okresie czasu naszym atutem stanie się księgarnia internetowa.
 
Krzysztof Słaboń: Jak wygląda pana kariera w Mercuriusie?
Krzysztof Szewczyk: Kariera to chyba zbyt duże słowo… Pracuję w księgarni od 1996 roku, a od trzech lat staram się kierować pracą naszej placówki.
 
Krzysztof Słaboń: Czy planuje pan w najbliższym czasie wprowadzić jakieś zmiany w księgarni?
Krzysztof Szewczyk: Chciałbym jeszcze bardziej rozszerzyć naszą ofertę czytelniczą. Planujemy wprowadzić w niedługim czasie kilka dobrych wydawnictw. Poza tym próbujemy zmienić wystrój naszej księgarni, co już jest chyba zauważalne. Zmianie uległ układ działów tematycznych, a co za tym idzie — sam system pracy w firmie. Mam nadzieję, że klienci pozytywnie odbiorą całe to „zamieszanie”.
 
Krzysztof Słaboń: Posiadacie państwo również księgarnię internetową. Jak oceni pan tę inwestycję?
Krzysztof Szewczyk: Internet stał się nieodzowną częścią naszej pracy i nie tylko. Strona internetowa to po prostu wymóg czasów. Nasza strona cały czas się rozwija i mam nadzieję, że w krótkim okresie czasu wszystko zacznie funkcjonować tak, jak sobie zaplanowaliśmy. Nasza wirtualna księgarnia działa dopiero od kilku miesięcy, więc na oceny chyba jeszcze za wcześnie, ale jestem dobrej myśli.                    
Przy okazji zapraszam wszystkich do odwiedzania naszej strony: www.ksiegarnia.gliwice.pl.
 

 
Krzysztof Słaboń: Proszę scharakteryzować ofertę Mercuriusa.
Krzysztof Szewczyk: Księgarnia samoobsługowa o bardzo różnorodnej ofercie (w tej chwili ok. 30 tysięcy tytułów). Do tej pory nazywano nas księgarnią naukowo-techniczną bądź zwyczajowo księgarnią „akademicką”. W tej chwili naszą ambicją jest pokazać się na rynku z literaturą piękną i pokrewnymi oraz rozwijać dział z artykułami papierniczo-biurowymi.
 
Krzysztof Słaboń: Proszę o kilka słów o konkurencji.
Krzysztof Szewczyk: Konkurencja w Gliwicach to w tej chwili głównie księgarnie sieciowe, takie jak MATRAS i EMPiK, antykwariaty oraz sprzedaż poprzez księgarnie internetowe. Konkurencja, jak widać, mocna, ale dajemy sobie radę i mamy już swoją pozycję w naszym mieście.
 
Krzysztof Słaboń: Co według pana należy zrobić, aby Polacy więcej czytali?
Krzysztof Szewczyk: Największą bolączką są wysokie ceny książek. Czytelnictwo w kraju spada, nakłady są coraz mniejsze, więc wydawcy chcą powetować sobie straty rosnącymi cenami książek, czyli błędne koło. Na nasze portfele nie ma w tej chwili recepty, więc pozostaje nam tylko promocja czytelnictwa i reklama, ale to musiałoby się już odbywać na szczeblu ogólnokrajowym, poprzez szkoły, poprzez media (prasa, radio, telewizja…).  
 
Krzysztof Słaboń: Jak zwrócić uwagę klienta na książkę? W jaki sposób najlepiej do niego dotrzeć?
Krzysztof Szewczyk: Jak dotrzeć do klienta? Na to pytanie odpowiedziałem częściowo przed chwilą. Wydaje mi się, że bardzo ważna jest ciągłość sprzedaży. Chodzi o to, żeby w świadomości klientów utrwaliło się przekonanie, że w księgarni można od razu zakupić lub zamówić dany tytuł. A jak zwrócić uwagę na książkę? Chyba standardowo: częsta zmiana wystawy, ekspozycja danego tytułu, małe promocje, rabaty dla stałych klientów… Marzą mi się jakieś małe akcje reklamowe dla naszych czytelników, zwłaszcza tych najmłodszych, ale na razie brakuje czasu na opracowanie szczegółów.
 

 
Krzysztof Słaboń: Wybory prezydenckie wygrał Lech Kaczyński, co oznacza, że VAT na książki pozostanie na swoim poziomie. Jakie konsekwencje według pana miałoby dla rynku księgarskiego podniesienie VAT-u?
Krzysztof Szewczyk: Podniesienie VAT-u zapewne zdecydowanie podniosłoby ceny książek. Przykładowo w Szwecji VAT został wręcz obniżony, co pozwoliło na obniżenie cen książek, a to z kolei spowodowało zwiększenie sprzedaży.
 
Krzysztof Słaboń: Zbliżają się święta, to intensywny okres dla wielu przedsiębiorców. Jak wyglądał on w latach poprzednich w Mercuriusie i czego spodziewacie się w tym roku?
Krzysztof Szewczyk: Wiadomo, że jest to czas wzmożonej pracy dla księgarzy i nie tylko. W większości miast niestety handel „wyniósł się” z centrów do supermarketów, co szczególnie odczuwalne jest w okresie przedświątecznym, ale poprzednimi laty nie było źle, więc i w tym roku oczekiwania są spore.
 
Krzysztof Słaboń: Jaki jest pana największy sukces zawodowy?
Krzysztof Szewczyk: Sam fakt, że jesteśmy na rynku i mamy się dobrze, mogę chyba odebrać jako mały sukces zawodowy. Jeżeli uda mi się wynieść naszą księgarnię na wyższy poziom, wtedy będę mógł powiedzieć, że czuję się zawodowo spełniony.
 
Krzysztof Słaboń: Na koniec proszę powiedzieć coś o sobie prywatnie — co lubi pan robić, jak spędza wolny czas, o czym marzy, jakie książki czyta?
Krzysztof Szewczyk: Wolny czas? A co to takiego…? Ostatnia książka — Clive Barker „Imajica”. Prywatnie słucham cały czas jakiejś muzyki, jestem wielkim fanem filmów z gatunku horror i science fiction oraz biegam za piłką, czyli mało oryginalnie, ale za to bardzo przyjemnie, a prywatnie życzyłbym sobie właśnie więcej wolnego czasu dla siebie i swojej rodziny.
 
Krzysztof Słaboń: Dziękujemy za rozmowę.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.