Jak pogodzić ideały oferty wydawnictwa religijnego z dynamicznym rozwojem i zyskiem?

Jak pogodzić ideały oferty wydawnictwa religijnego z dynamicznym rozwojem i zyskiem?
Wirtualny Wydawca: Proszę pokrótce przybliżyć historię Wydawnictwa Salwator?
 
Sylwia Kajdana: Wydawnictwo SALWATOR na rynku wydawniczym istnieje od niedawna, więc o jego historii trudno tu mówić.
 
Swoją działalność rozpoczęło dopiero pod koniec 1998 roku. Sądząc po ilości tytułów i po kilku znanych nazwiskach, które publikujemy, powinno być rzeczywiście starsze.
W tej chwili wydajemy około 5-6 nowości miesięcznie. Publikujemy przede wszystkim książki, które pomagają na pewno głębiej uwierzyć i świadomie przyjąć tę wiarę.
 
Wirtualny Wydawca: Kto jest właścicielem Wydawnictwa?
 
Sylwia Kajdana: Polska Prowincja Towarzystwa Boskiego Zbawiciela, inaczej – Zgromadzenie Salwatorianów.
 
Wirtualny Wydawca:  Jakie główne gatunki literatury publikujecie?
 
Sylwia Kajdana: To przede wszystkim duchowość, psychologia, psychologia duchowości, homiletyka, a także książki o tematyce biblijnej i formacyjnej.
 
Wirtualny Wydawca: Czyżby literatura o tej tematyce była poczytna w obecnych czasach?
Sylwia Kajdana: Istotnie, wiele tytułów, które wydajemy, skierowanych jest do wąskiego odbiorcy – mamy rozbudowany dział „Formacja kapłańska i zakonna”, i to te właśnie publikacje trafiają przede wszystkim do księży, zakonników czy sióstr. Mimo że sprzedają się one bardzo dobrze wśród konkretnego odbiorcy, nie są niestety najlepiej sprzedawaną literaturą na rynku świeckim. Wydajemy więc również wiele ciekawych książek dla szerokiego odbiorcy. Takie książki mają wyższy nakład i z reguły trafiamy z tytułami.
 
Wirtualny Wydawca: Kto odpowiedzialny jest za plan wydawniczy i czym kierujecie się w wyborze tytułów.
 
Sylwia Kajdana: Nad planem czuwa przede wszystkim Ksiądz Dyrektor – Jan Folkert SDS i to On ma największego nosa do tytułów. Plan wydawniczy układa tak, by książki, które wydajemy, dzieliły się zarówno na te o tematyce ściśle religijnej, jak i te, po które sięgnie większa grupa odbiorców, oczywiście też ludzie wierzący, ale niekoniecznie konsekrowani. Tak więc, jeśli wydajemy miesięcznie 6 tytułów, na pewno co najmniej dwoma interesują się duże hurtownie świeckie. Zdarza się, że  książki dla rynku świeckiego „zarabiają” na książki typowo formacyjne, o nie za wysokim nakładzie.
Przyjęta przez nas polityka wydawania 1-2 tytułów miesięcznie na rynek masowy pozwala nam na dynamiczny rozwój wydawnictwa i jednocześnie na to, by nie rezygnować z oferty typowo formacyjnej, która jest dzisiaj bardzo potrzebna.
 
Wirtualny Wydawca: Czyli wydawanie komercyjnych tytułów jest konieczne?
Sylwia Kajdana:  Nie, niekonieczne, ale bardzo pomaga.
 
 
Wirtualny Wydawca: W takim razie tytuły  jakich autorów można znaleźć w ofercie Wydawnictwa Salwator?
Sylwia Kajdana: Wydajemy książki znanych autorów, takich jak: A. Pronzato, H. J.M. Nouwen, A. Cencini FdCC, K. Wons SDS, M. Dziewiecki, Joseph Ratzinger/Benedykt XVI, J. Vanier, A. Grün OSB, G. Ravasi, C.M. Martini i wielu innych.
 
Wirtualny Wydawca: Ile osób zatrudnia Wydawnictwo?
 
Sylwia Kajdana: Wydawnictwo zatrudnia 10 osób
 
WirtualnyWydawca: Jak oceniają Państwo sprzedaż (obroty) po trzech kwartałach tego roku?
 
Sylwia Kajdana: Jesteśmy zadowoleni. Zarobiliśmy na to, by kupić następne dobre tytuły…
Wirtualny Wydawca: Ile tytułów znajduje się w ofercie wydawnictwa?
 
Sylwia Kajdana: W obrocie znajduje się ponad 150 tytułów. Od niedawna wydawnictwo zmieniło swoją politykę i działa wyjątkowo intensywnie. Tak więc sądzę, że liczba nowości przy przyjętej nowej polityce i programie rozwoju będzie wciąż rosła.
 
Wirtualny Wydawca: Czy łatwo sprzedać waszą książkę?
Sylwia Kajdana: Sądzę, że coraz lepiej. Na szczęście wielu już się przekonało, że nie wydajemy dewocji, ale naprawdę wartościowe, pomagające dobrze przeżyć życie książki. Myślę tu choćby o naszym autorze –  znakomitym psychoanalityku  Albisettim.
Wirtualny Wydawca: Przez jakie kanały dystrybucji Wydawnictwo rozprowadza książki? Z jakimi hurtowniami współpracuje?
 
Sylwia Kajdana: Mamy własną dystrybucję – sami, przynajmniej raz w miesiącu, rozwozimy nasze nowości, i nie tylko, które trafiają do księgarń i hurtowni (głównie katolickich). Jest to cykl standardowy: wydajemy nowości, pakujemy je i rozwozimy do zaprzyjaźnionych księgarń i hurtowni. Dystrybucja własna obejmuje większość dużych miast w Polsce: Warszawa, Kraków, Częstochowa, Katowice, Bielsko Biała, Opole, Wrocław, Poznań, Lublin, Rzeszów, Tarnów, Przemyśl, Białystok.
Ważne jest dla nas to, że wiele dużych hurtowni świeckich jest otwartych na współpracę z naszym wydawnictwem. Są to: Azymut, Platon, Olesiejuk, Dictum (obsługuje Empik), Jawi, Super Siódemka. Dlatego nasze książki możemy znaleźć zarówno w przysłowiowej „przydrożnej księgarence”, jak i np. w największej sieci hipermarketów –  Tesco. Nasza sprzedaż dużo zawdzięcza też katalogom wysyłkowym, takim jak Prodoks, Klub dla Ciebie, Klub Księgarni Krajowej, w których umieszczane są nasze książki.
 
 
Wirtualny Wydawca: Czy książki wydawnictwa Salwator można kupić w internecie?
 
Sylwia Kajdana: Tak, mamy swoją  stronę i księgarnie internetową, w której można nabyć wszystkie nasze tytuły – po promocyjnej cenie – zapraszam! (www.salwator.pl)
 
Wirtualny Wydawca: Jaki % obrotów ze sprzedaży książek stanowi sprzedaż internetowa?
 
Sylwia Kajdana: Nie jest to wysoki procent, ale sukcesywnie rośnie. Można powiedzieć, że Internet zaczyna spełniać coraz większą rolę w sprzedaży.
W przypadku naszego wydawnictwa najlepszy efekt sprzedaży uzyskujemy poprzez bezpośredni kontakt z księgarniami i hurtowniami.
Wirtualny Wydawca: A jakie bestsellery znajdują się w tym momencie w ofercie wydawnictwa? Co najlepiej się sprzedaje?
 
Sylwia Kajdana: Na pewno „Śledztwo w sprawie szatana”, biografia  Benedykta XVI  – „Współpracownicy prawdy”, „Ciasta Siostry Anieli” i „Klasztorna kuchnia” – to książki o największej sprzedaży.
 Bardzo dobrze sprzedają się tytuły Pronzato, Nouwena oraz publikacje papieża Benedykta XVI: „W drodze do Jezusa Chrystusa”, „Patrzeć na Chrystusa” i „Demokracja w Kościele”.
 
Wirtualny Wydawca: Wspomniała Pani, że Wydawnictwo Salwator od niedawna prowadzi ekspansywną politykę. W takim razie muszą mieć Państwo ciekawe plany rozwojowe na najbliższy czas…
 
Sylwia Kajdana: Nie chciałabym zdradzać wszystkich naszych planów i pomysłów na przyszłość, powiem tylko, że mamy w planie wydanie nowych, mocnych tytułów. Jesteśmy każdego roku na międzynarodowych targach książki we Frankfurcie  i tam właśnie zdobywamy dobre zagraniczne tytuły.
Życzylibyśmy sobie, by nasza oferta wydawnicza zawierała coraz więcej dobrych, wartościowych książek, nie tylko zagranicznych. W Polsce mamy przecież  również wielu ludzi, którzy mają coś do powiedzenia.
 
Wirtualny Wydawca: Skoro mówimy o targach we Frankfurcie, jak oceniają Państwo targi książki w Krakowie?
 
Sylwia Kajdana: Targi książki w Krakowie są dla nas bardzo ważne. Dają szansę, by wyjść z czterech ścian wydawnictwa i zaprezentować ofertę zainteresowanemu i  przypadkowemu czytelnikowi. Nie są to targi wydawców katolickich, a ogólnopolskie targi książki, więc możemy dotrzeć z sukcesem do nowych grup odbiorców. Cieszy nas, gdy osoby świeckie z zainteresowaniem  kupują i czytają nasze książki. Poza tym targi takie umożliwiają kontakty z potencjalnymi kontrahentami, interesantami. Są sprzyjającym również czasem, by porozmawiać z już współpracującymi z nami odbiorcami –   o  zmianach i planach na przyszłość.
Wirtualny Wydawca: Dziękuję za rozmowę.
Kategorie: Religia, Rynek Polski

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.