dystrybucją grupy małych i średnich wydawnictw, kto należy do tej grupy?
Fundacja Zeszytów Literackich, Jeden Świat, Pogranicze, RUTA, Świat Literacki,
Więź. Czyli jak widać wydawnictwa realizujące konsekwentnie, często bardzo ambitne,
zamierzenia wydawnicze, starające się przedstawiać współczesną literaturę naszego
kręgu kulturowego.
w postaci wielkich firm (AZYMUT, OLESIEJUK, MATRAS)?
AK: To prawda że większość naszych wydawców jest dystrybuowana przez tych wielkich
graczy rynkowych, ale o dziwo to właśnie ESPACE generuje największe obroty u tych
wydawców, prawda bowiem jest taka, że wielkie firmy hurtowe oferując tysiące tytułów
łatwo tracą z oczu wartościowe pozycje, które nie zawsze trafiają na listy najlepiej
sprzedawanych książek, my staramy się koncentrować na każdym tytule i pełnej ofercie
wydawniczej.
WW: Czy trudno było pozyskać odbiorców?
AK: Wiele księgarń z ulgą przyjęło powstanie ESPACE, tam gdzie wydawcy współpracowali
z księgarniami bezpośrednio, kilku dostawców zastąpił jeden, dając jednolite,
czasem nawet bardziej korzystne warunki handlowe. W wielu przypadkach trzeba było
walczyć z argumentem „przecież inni wożą to samo”, tam trzeba było przekonać księgarzy
że potrafimy zrobić to lepiej, że współpraca z nami jest opłacalna.
WW: A sieci księgarskie Empik czy Matras?
AK: Jak wiadomo swoje księgarnie sieć Matras zaopatruje samodzielnie, więc nie
jest to wyzwanie dla nas, choć myślę że moglibyśmy tam wiele zdziałać, często
nawet największe ich księgarnie nie mają w bieżącej ofercie atrakcyjnych tytułów
sprzed kilku zaledwie miesięcy. Empik swoją ofertę buduje o wiele bardziej świadomie,
praktycznie od początku z nimi współpracujemy, to nasz największy i najbardziej
wymagający klient.
WW: Jak rozwija się ESPACE, czy będziesz poszerzać ofertę wydawniczą czy raczej
szukać nowych odbiorców?
AK: Dynamika wzrostu obrotów jest imponująca, porównując rok bieżący do poprzedniego
to jak 2:1, jednocześnie sprzedaż zwiększa się z miesiąca na miesiąc (obecniejest
to ok. 200 tyś. miesięcznie). Na pewno jest jeszcze miejsce na kilka wydawnictw
(są takie, które trzeba było namawiać bardzo długo i takie z którymi cały czas
rozmawiamy), jeśli chodzi o księgarnie to mam poczucie, że jest jeszcze wiele
do zrobienia i tak naprawdę to jest to nasz główny cel.
WW: A Twoje obawy?
dostrzegą znaczenie „mojej” oferty i zwiększą swój udział w jej sprzedaży moim
kosztem, z drugiej to słaba kondycja wielu księgarń, które na co dzień borykają
się z problemami zagrażającymi ich istnieniu. Jestem jednak optymistką, wierzę
w słuszność „misji” ESPACE, a wyniki jakie osiągamy to potwierdzają.
(Od redakcji)
Ola ma 26 lat, kończy zaoczne studia magisterskie (ma licencjat z zarządzania),
od kilku lat związana z rynkiem książki pracowała w warszawskiej księgarni LIBER
oraz w wydawnictwie Świat Literacki. Pomysł na założenie firmy dystrybucyjnej
pojawił się już podczas pracy w Świecie Literackim, za jego dopracowanie odpowiedzialny
jest także Marcin Śnieć (prywatnie narzeczony), który jest także głównym negocjatorem
i pełnomocnikiem firmy.
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4