"Bertelsmann jest duży, a my malutcy" – o słowackim Klubie Książki Index.

"Bertelsmann jest duży, a my malutcy" – o słowackim Klubie Książki Index.

Podczas Targów we Frankfurcie Daniel Ryba ze słowackiego Klubu Książki Index opowiedział krótko  Wirtualnemu Wydawcy o działalności Klubu.

Słowacki Klub Książki Index otrzymał dotację z CEEBP. Finansowanie obejmuje okres od 1 kwietnia 2000r. do 30 września 2002.
Do Klubu należy 6-ciu wydawców, ale w katalogu znajdują się też tytuły ok. 70-ciu innych. Katalog wydawany jest 4 razy w roku. Obecnie jego nakład wynosi 20 000 egz., docelowobędzie się ukazywał w ilości 50 000.
Poza Klubem Książki Index na Słowacji działa Media Club Bertelsmann. Daniel Ryba nie uważa, aby kluby te były dla siebie konkurencją. Żartobliwie dodaje, że “Beertelsmann jest taki duży, a oni malutcy”. Przede wszystkim ich grupy docelowe są inne, inna jest oferta książkowa. Książki Bertelsmanna Daniel Ryba określa mianem komercyjnych, ich – literaturą ambitniejszą. Jednak jak to zwykle bywa w przypadku takiej literatury, sprzedaż nie jest zbyt duża. Dotychczas mieli w ofercie głownie poezję, dramat, filozofię , prozę. W najnowszym wrześniowym katalogu po raz pierwszy zamieścili encyklopedie, słowniki, więcej książek dziecięcych. Już widać efekty. Sprzedaż we wrześniu była rekordowa, o 20% większa niż w najlepszym okresie do tej pory. Pozycje, które po raz pierwszy znalazły się w katalogu, sprzedawały się najlepiej – dużo lepiej niż pozostałe tytuły.

Index myśli także o sprzedaży internetowej. Bertelsmann prowadzi posiada własny sklep internetowy, ale wg Daniela Ryby nie osiągają wysokich obrotów, bo ich głowni klienci nie posiadają dostępu do internetu. W przypadku Indexu mogłoby być inaczej. Ich klienci to osoby młode, z wyższym wykształceniem, które chętnie korzystają z sieci. Obecnie ma Słowacji liczą się dwie księgarnie internetowe: Dunaj, zwany słowackim Amazonem i Artforum. Index chciałby być kolejną, jedną z trzech.

Obroty Klubu we wrześniu były większe od założonych w biznes planie. Pomogła bardziej widoczna i przeprowadzona na większą skalę (oczywiście na miarę posiadanych środków finansowych) kampania promocyjna w związku z wydaniem wrześniowego katalogu. Bardzo efektywna jest reklama w pismach kobiecych w postaci insertów zamówień. Korzystają też z całkiem nowych kanałów dystrybucji. Np. katalog jest dodawany do tzw. pakietu noworodka w szpitalach, jest rozdawany też w pociągach kursujących pomiędzy Bratysławą a Koszycami. Daniel Ryba uważa, że w momencie gdy klub przestanie otrzymywać dotację z CEEBP to będzie już na tyle prężny, że pojawią się pierwsze zyski.

WaszWW: Gdyby Index organizował seminarium dla wydawców słowackich, jakie byłyby “Big Questions”?

DR: Po. pierwsze, jak będzie się rozwijał handel książkami przez internet, czy i ile inwestować w ten model biznesu? Te trendy, o których mówiono na konferencji będą się rozprzestrzeniały w całej Europie, dotrą także na Słowację. Na razie sprzedaż internetowa nie jest znaczącą pozycją.
Po drugie , jak wykorzystać potencjał tkwiący w bibliotekach?
I po trzecie , co robić, aby taka korporacja jak Bertelsmann nie stała się monopolistą na słowackim rynku wydawniczym? Bertelsmann ma klub książki, przejął wydawnictwo Ikar, kupił wydawnictwo dziecięce z 50 letnią tradycją. Już teraz mają monopol na zakup praw do tytułów zagranicznych. Wydawcy słowaccy się obawiają jak daleko sięgnie ta monopolizacja.

Agnieszka Kubica

  (more…)

Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.

Logowanie użytkownika
 Remember Me  
Rejestracja nowego użytkownika
*Pole wymagane

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Ten wpis jest zabezpieczony hasłem. Wpisz hasło by zobaczyć komentarze.