Wydawnictwo UJ poleca! Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą

Przegląd

James Morrison , Kathryn Flegel

Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą

Rozpoznanie zgodne z DSM-5

Przekład Robert Andruszko

 

ISBN: 978-83-233-4440-7

 

Kompendium wiedzy diagnostycznej dostosowane do obowiązującej klasyfikacji.

Sprawdzony podręcznik, dzięki któremu tysiące klinicystów i studentów zdobyły umiejętności niezbędne do badania niemowląt, dzieci i nastolatków z problemami psychicznymi o różnym charakterze. Objaśniając zarówno sztukę, jak i metodę naukową diagnozowania dziecka, książka ta łączy trafne porady dotyczące przeprowadzania wywiadu z ważnymi informacjami na temat różnorodnych zaburzeń psychicznych i behawioralnych. Opracowanie zostało dostosowane do klasyfikacji DSM-5 oraz ICD-10-CM – zawiera obowiązujące obecnie kody i terminologię. Dodatkowo wzbogacono je o opisy prototypów, zwięźle ukazujące istotę kryteriów DSM-5.

Autorzy, prowadząc czytelnika krok po kroku przez proces wstępnego wywiadu, wyjaśniają, jak nawiązać dobrą relację z dzieckiem i rodzicami oraz wydobyć informacje potrzebne do postawienia roboczego rozpoznania. Strategie komunikowania się z dziećmi w różnym wieku z wykorzystaniem zabawek, rysunków, lalek i innych form zabawy zilustrowano przykładowymi transkrypcjami wywiadów, opatrzonymi przypisami. W książce szczegółowo omówiono zaburzenia rozpoznawane zwykle po raz pierwszy w dzieciństwie, jak również zaburzenia teoretycznie typowe dla osób dorosłych, które występują niekiedy u młodszych pacjentów. Kryteria DSM-5 przełożono na prosty, zrozumiały język, zwracając uwagę na różnice rozwojowe dotyczące obrazu klinicznego.

Podręcznik uzupełniają uwagi dotyczące kodowania, praktyczne wskazówki potrzebne do przeprowadzenia wywiadu, żywe opisy kliniczne, przykladowy raport pisemny oraz kwestionariusz dla rodziców, z którego można skorzystać w trakcie pracy. To doskonała lektura dla klinicystów, terapeutów i studentów takich specjalności, jak psychologia kliniczna dziecka, psychiatria, poradnictwo, praca socjalna i psychologia szkolna.

Znakomite źródło wiedzy zarówno dla doświadczonego, jak i dla początkującego klinicysty. Integracja kryteriów DSM-5 z informacjami na temat rozwoju dzieci i młodzieży czyni tę książkę pozycją jedyną w swoim rodzaju. Może to być wspaniały podręcznik przydatny na każdym kursie dotyczącym diagnozowania dziecka ze względu na dobrą organizację treści, akcentowanie kwestii rozwojowych oraz praktyczne (i interesujące) przykłady kliniczne. Bardzo podobało mi się pierwsze wydanie i często do niego sięgałam – drugie wydanie jest jeszcze lepsze. Każdy klinicysta, który bada lub leczy dzieci, powinien mieć na półce egzemplarz tej książki”.

Ellen Braaten, PhD, Zakład Psychiatrii, Massachusetts General Hospital/llarard Medical School

Tom zawiera:

  • Przeprowadzanie wywiadu diagnostycznego z dziećmi i młodzieżą
  • Wywiad z informatorami – podstawy
  • Strukturyzacja pierwszego wywiadu z młodym pacjentem
  • Podstawowe informacje na temat rozwoju
  • Różne typy wywiadów z dziećmi i młodzieżą
  • Wstępny wywiad z dzieckiem i rodzicem
  • Pisemny raport
  • Rozpoznania DSM-5 dotyczące dzieci i młodzieży
  • Narzędzia diagnostyczne
  • Zestawienie rozpoznań według DSM-5
  • Kwestionariusz dla rodziców

 

Więcej na: www.wuj.pl