GUS Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu 2025 r.

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna1 w cenach stałych w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 6,1% w marcu 2024 r.). W porównaniu z lutym 2025 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 14,3%.
W okresie styczeń-marzec2 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4% (wobec wzrostu o 5,0% w analogicznym okresie 2024 r.).

W marcu 2025 r. spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. spośród prezentowanych kategorii towarów odnotowano w grupach o wysokim udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”: „pozostałe” (o 12,2%), „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 9,4%), „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 0,1%). Wzrost sprzedaży obserwowano natomiast w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 18,4%), „meble, rtv, agd” (o 12,9%), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 6,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 5,0%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 1,0%).

W marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,0% do 9,0%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,0% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,3% do 19,9%). w cenach bieżących była o 13,1% wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,0% do 9,0%. Spośród prezentowanych grup o znaczącym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału obserwowano w przedsiębiorstwach z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 23,0% przed rokiem do 27,2%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 17,1% do 17,9%). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,3% do 19,9%).

 

 


1. Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii według przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.

2. W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze.

Kategorie: Rynek Polski
Tagi: GUS