Polacy czytają książki – i da się na tym zarobić

Przegląd

Książki, płyty i filmy znalazły się na drugim miejscu wśród najlepiej sprzedających się produktów w 2017 roku według raportu „E-commerce w Polsce”. To świetny wynik zwłaszcza mając na uwadze publikowany co roku raport Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa, według którego 63 proc. Polaków w ciągu ostatniego roku nie przeczytało ani jednej książki.

Sprzedaż książek w internecie rośnie – i nie jest to zasługa wyłącznie e-booków. Coraz częściej unikalne pozycje w wersji papierowej możemy nabyć wyłącznie w sieci. Wielu autorów rezygnuje z dystrybucji swoich dzieł w sklepach stacjonarnych. Najlepszym przykładem jest sukces książki „Finansowy Ninja” Michała Szafrańskiego. Podobnie z wydawnictwem Altenberg Radka Kotarskiego (z książkami popularnych youtuberów), czy OSMPOWER.pl Marcina Osmana wyspecjalizowanym w książkach biznesowych – ich produkty można nabyć wyłącznie na stronie wydawnictwa.

Wąska specjalizacja

Część księgarń opiera swoją sprzedaż na wirtualnych stanach magazynowych książek dostępnych w hurtowniach. Ponieważ mają wtedy taką samą ofertę, konkurują głównie ceną towaru. – E-księgarnie coraz częściej stawiają na wąską specjalizację, oferując swoim klientom unikalne produkty. Tworzą nowy rynek zbytu, na którym stają się liderem – zauważa Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper.

Postawiliśmy na książki, których nie ma w innych miejscach. Dystrybuujemy je w przedsprzedaży, której sukces wynika z dobrej relacji ze społecznością zgromadzoną wokół bloga i vloga. Dzięki temu wchodząc w nowy temat – kanał, projekt, książkę – mamy błyskawiczną reakcję zwrotną. Jeśli nie ma większego zainteresowania – szukamy dalej. Testujemy swoje pomysły, żeby wnieść na wyższy poziom pierwszy etap dystrybucji – sfinansować projekt i już na początku mieć pieniądze od klientów, a nie dopiero szukać ich po wydaniu książki. -mówi Marcin Osman, założyciel wydawnictwa OSMPOWER.pl

Wytrwałość w biznesie

Nie wystarczy jedynie wydawać książki. Istotne jest również to co dzieje się „wokół nich”. W wydawnictwie OSMPOWER.pl, dzięki uporowi właściciela, udaje się doprowadzać do nagrań filmów z udziałem światowej sławy autorów książek biznesowych. W tworzonych treściach gościli m.in. Fredrik Eklund topowy agent nieruchomości z Nowego Jorku, czy Gary Vaynerchuk, guru marketingu internetowego i inwestor (jego inwestycje to m.in. Facebook, Snapchat, Uber). I mimo że chodziło o promocję ich książek wcale nie było to proste.

Kontakt ze znanymi autorami wymaga wytrwałości. Polska nie jest dla nich priorytetowym rynkiem. Musieliśmy ich przekonać, że warto. Jak? Zadecydowały wygenerowane przez nas wyniki, które ich satysfakcjonowały. – mówi Marcin Osman, założyciel wydawnictwa OSMPOWER.pl.

Ekonomia wdzięczności

Wydawnictwo OSMPOWER.pl pozyskuje klientów wieloma kanałami. W ramach promocji książki udostępnia za darmo duże ilości wiedzy, contentu na facebooku i w kanale youtube. – W książce “Ekonomia wdzięczności” Gary’ego Vaynerchuka przeczytamy, że warto dać coś od siebie, by później móc o coś poprosić. Dlatego tworzymy regularne nagrania i wpisy, które dają wiedzę nt. marketingu i sprzedaży. Klienci zapamiętują nasze kanały jako źródło informacji i wracają gdy potrzebują jej więcej. Pogłębienie tematu znajdują w wydawanych przez nas książkach. – komentuje Osman.

Budowanie społeczności wokół wydawnictwa lub e-księgarni jest bardzo dobrym zabiegiem. Polacy zwykle sięgają po książki, które polecają im znajomi. Dlatego dobre relacje z klientem gwarantują zwiększenie sprzedaży. Niszowość to obecnie prawdziwa szansa rynku wydawniczego. Przykład małych wydawnictw wyraźnie pokazuje, że biznes można robić tam, gdzie widzi się szanse. W połączeniu z dobrym modelem można liczyć na profit.

Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper

Rynek księgarń internetowych rośnie. Według raportu PwC w najbliższych latach w sieci dobrze będą się sprzedawać książki dla specjalistów. Takie pozycje w 2020 roku zapewnią sprzedawcom kilkadziesiąt procent większe zyski niż teraz. Jak wynika z raportu platformy Shoper “E-commerce inwestuje w siebie”, polski rynek czeka coraz większa profesjonalizacja działań. Wybieranie wąskiej specjalizacji wydaje się obecnie najlepszym rozwiązaniem dla nowych firm w walce z oferującymi wszystko gigantami. Czy wąska specjalizacja to także przyszłość e-księgarń?

Autor: Andrzej Pukos
Profeina

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.