"Rozmowy trwały kilka miesięcy. Decyzję o takiej transakcji nie podejmuje się szybko"

"Rozmowy trwały kilka miesięcy. Decyzję o takiej transakcji nie podejmuje się szybko"

Przegląd

Informacja dotycząca zakupu jednej z najbardziej popularnych księgarni internetowych w Polsce przez Empik, ukazała się w naszym serwisie 1 sierpnia 2011 roku. Gandalf sprzedał 70% udziałów grupie NFI Empik Media & Fashion S.A  Postanowiliśmy od razu skontaktować się z Panią prezes witryny Gandalf.com.pl – Anettą Wilczyńską – w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji na temat transakcji oraz nowych celów strategicznych księgarni.

WirtualnyWydawca: 1 sierpnia 2011 r., weszła w życie umowa inwestycyjna pomiędzy NFI Empik Media & Fashion S.A. a akcjonariuszami Gandalf Sp. z o.o. Na mocy umowy Empik przejął 70% udziałów w księgarni internetowej Gandalf za kwotę 12 mln zł. Kiedy zapadła decyzja o sprzedaży Państwa księgarni internetowej? Od kiedy prowadzone były rozmowy z przedstawicielami Empiku odnośnie transakcji?

Anetta Wilczyńska: Rozmowy trwały kilka miesięcy. Decyzję o takiej transakcji nie podejmuje się szybko. Analizowaliśmy wszystkie za i przeciw zanim zdecydowaliśmy się na podjecie współpracy z EM&F. Jednak od początku rozmów byliśmy pozytywnie nastawieni do propozycji Inwestycyjnej.

WirtualnyWydawca: Niedawno Empik zainteresowany był zakupem sklepu internetowego Merlin.pl, jednak kiedy UOKiK uznał, że inwestycja doprowadzi do ograniczenia konkurencji nie doszło do transakcji. Gandalf również jest w czołówce najlepszych księgarni internetowych w Polsce. Czy przy transakcji miały miejsce podobne problemy jak przy próbie zakupu Merlina?

Anetta Wilczyńska: Transakcja zgodnie z obowiązującymi przepisami nie potrzebowała zgody UOKiK

„Zgodnie z art. 14 pkt 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów zamiar koncentracji nie podlega obowiązkowi zgłoszenia, jeżeli obrót przedsiębiorcy, nad którym jest przejmowana kontrola, zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt. 2, nie przekroczył na terytorium Polski w żadnym z dwóch lat obrotowych; poprzedzających zgłoszenie równowartości 10 mln euro. Obrót ten obejmuje, zgodnie z art. 16 ustawy, zarówno obrót bezpośredniego uczestnika koncentracji (nad którym jest przejmowana kontrola), jak i jego przedsiębiorców zależnych.

WirtualnyWydawca: Czy w takim razie zostaliście Państwo najlepszą alternatywą dla Empiku, po niepowodzeniu związanym z zakupem Merlina?

Anetta Wilczyńska: Gandalf jest innym podmiotem niż Merlin, my specjalizujemy się w książkach w każdej wydanej formie, podręcznikach, natomiast Merlin jest sklepem wielobranżowym. W odpowiedzi na to pytanie zacytuje prezesa EM&F. W żadnym wypadku przejęcie Gandalfa nie powinno być odczytywane jako „substytut” transakcji z Merlin.pl, ponieważ towarzyszą mu zupełnie inne założenia biznesowe. Gandalf jest kolejnym elementem strategii rozszerzania aktywności Grupy w kanale e-commerce oraz zbudowania pozycji EMF/Empik w segmencie podręczników szkolnych (dotychczas sprzedaż podręczników stanowiła znikomy udział w przychodach Empiku).

WirtualnyWydawca: Jak na razie doszło do sprzedaży 70% udziałów w Państwa firmie. Jednak w ramach umowy Grupa EMF umożliwiła sobie odkupienie pozostałych udziałów od 2015 roku. Czy rozważacie sprzedanie pozostałych udziałów?

Anetta Wilczyńska: Nad Tym będziemy zastanawiać się w 2015 roku.

WirtualnyWydawca: Czy kwota zakupu 70% udziału w Gandalfie (12 mln złotych), odzwierciedla rzeczywistą wartość firmy?

Anetta Wilczyńska: Tak.

WirtualnyWydawca: Jaki był główny cel Empiku w przejęciu Gandalfa? Czy chodzi tutaj o udział w sprzedaży w sektorze edukacyjnym?

Anetta Wilczyńska: Głównym celem było budowanie pozycji w segmencie edukacyjnym, w którym do tej pory EM&F miał znikomy udział.

WirtualnyWydawca: Jak będzie wyglądać nowa struktura organizacyjna firmy? Czy Gandalfem będą zarządzać te same osoby co przed transakcją?

Anetta Wilczyńska: Spółką będą zarządzać te same osoby. Anetta Wilczyńska – prezes Paweł Goszczyński – członek zarządu dyrektor operacyjny.

WirtualnyWydawca: Czy witryna Gandalfa zostanie zachowana, czy Empikowi zależy jedynie na przejęciu grupy Państwa klientów? Jeśli Gandalf zostanie zachowany to czy można spodziewać się jakiś zmian w funkcjonowaniu witryny?Anetta Wilczyńska: Gandalf będzie osobna marką, będziemy funkcjonować na rynku jako niezależny Brand. Zmiany w witryny oczywiście będą, od kilku miesięcy pracujemy nad nową odsłoną przebudową unowocześnieniem witryny Gandalf.com.pl – odsłona przewidziana jest na 4 kwartał. Nie jest to jednak związane z transakcją tyko kontynuacją rozpoczętych wcześniej prac i inwestycji.

WirtualnyWydawca: Grupa Empik to przede wszystkim zaplecze finansowe. Jakie przedsięwzięcia i inwestycje przewidziane są na rozwój Gandalfa?

Anetta Wilczyńska: Na razie rozwijamy wzajemne synergie, pracujemy nad najlepszym modelem takiej współpracy. Dalszy rozwój, plany i inwestycje są w trakcie omawiania.

WirtualnyWydawca: Empik.com oraz Gandalf do tej pory stanowiły dla siebie bezpośrednią konkurencję. Jak będzie wyglądał podział klientów po przejęciu? Czy dwie witryny w ramach jednej spółki nie będą stanowiły wewnętrznej konkurencji?

Anetta Wilczyńska: Nie obawiamy się, iż oba formaty e-commerce będą się wzajemnie kanibalizowały, ponieważ zarówno w Polsce, jak i na świecie kanał sprzedaży internetowej rośnie bardzo dynamicznie i jest w nim miejsce dla wielu podmiotów. Tak jak dotychczas obie marki z powodzeniem będą funkcjonowały na rynku, przy tym nasz  asortyment nie jest w pełni tożsamy z empik.com.

WirtualnyWydawca: Dziękuję za rozmowę.

Kategorie: Rynek Polski, Wywiady

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.