Baedeker: od 150 lat w podróży, ale po raz pierwszy w Polsce

Baedeker: od 150 lat w podróży, ale po raz pierwszy w Polsce
Baedeker: od 150 lat w podróży, ale po raz pierwszy w Polsce!
W kwietniu i maju 2007 roku ukaże się w Polsce pierwsze 12 tytułów słynnej serii przewodników „Baedeker”: Anglia południowa, Bułgaria, Francja, Holandia, Irlandia, Kreta, Londyn, Majorka, Praga, Rzym, Skandynawia, Wyspy greckie. 

     
 
     
 
Przewodniki te, od 150 lat symbol solidności i wiarygodności w dziedzinie literatury turystycznej, łączą tradycje i doświadczenie z dostosowaniem do oczekiwań współczesnych turystów. Nie tracąc atutów, które uczyniły je znanymi, wykorzystują nowoczesne, internetowe  formy prezentacji informacji oraz technikę komputerową do obrazowania treści.

Zgodnie z tradycją kładą nacisk na wygodę podróżowania i wygodę korzystania z przewodnika. Skupienie uwagi na wspomnianej wygodzie turysty widać w dokładnym przedstawieniu propozycji wycieczek, wielości planów, oznaczeniach wartościujących opisywane miejsca pod kątem turystycznym.

O funkcjonalności przewodnika decyduje struktura treści i używane wyróżnienia, jak również  zastosowanie plastykowej okładki, włożenie w nią mapy samochodowej korespondującej z książką i wreszcie budowa skrzydełka pełniącego rolę zakładki.

To przewodniki dla turystów, którzy cenią jednocześnie „porządek” i erudycję. To przewodniki dostosowane do potrzeb wymagających współczesnych turystów.
 
Struktura:
Każdy przewodnik składa się z dwóch części: książki i mapy, umieszczone we wspólnej plastykowej okładce.

Każda z książek dzieli się na cztery „kolorowe” rozdziały (paginy kolejnych rozdziałów opatrzone są różnymi kolorami, co już przy pierwszym kontakcie z przewodnikiem ułatwia orientację w całości).

1. Część „niebieska”, zatytułowana „Informacje o kraju/mieście”, składa się z działów „Natura”, „Ludność”, „Polityka”, „Gospodarka”, „Historia”, „Sztuka i kultura” oraz „Słynni ludzie”. Ten kilkudziesięciostronicowy rozdział wyczerpująco – na tyle, na ile to możliwe w konwencji przewodnika – wprowadza w opisywaną tematykę. Podstawowy tekst bywa „rozbijany”  przez jedno- lub dwustronicowe wypowiedzi mające formę eseju i traktujące o najbardziej interesujących, a niekiedy kontrowersyjnych faktach związanych z danym miejscem.

2. Rozdział „żółty”, czyli „Informator od A do Z”, przedstawia alfabetycznie wszystko to, co niezbędne by nie czuć się obco w obcym kraju”. To tutaj znajdują się informacje o planowaniu podróży, gastronomii, komunikowaniu się w obcym języku. Tutaj można dowiedzieć się, jakiej

wysokości dawać napiwki czy też jak postąpić w sytuacji zgubienia karty kredytowej. Tutaj też umieszczone są  odpowiedzi na „fundamentalne” pytania: „Kiedy jechać?” i „Ile kosztuje?”.

3. W rozdziale „zielonym” nazwanym „Trasy” przedstawiono szczegółowe propozycje wycieczek. Trasy różnią się długością i stopniem trudności. Ciekawe opisy uzupełniają mapki. 

4. „Atrakcje turystyczne” , czyli rozdział, „czerwony”, jest najbardziej rozbudowany, jako że omawia konkretne miasta, dzielnice i wszystkie te miejsca, które warto odwiedzić. Dodatkową pomocą w zaplanowaniu zwiedzania są  „oceny Baedekera”, umieszczane przy opisach atrakcji, jak również „rady Baedekera” w formie ramek. Informacje prezentowane są różnorodnie, dynamicznie na wzór współczesnych stron internetowych. Informacje tekstowe urozmaicają dobrze dobrane zdjęcia. Szczególną uwagę przyciągają „rozkładówki” drukowane na papierze powlekanym-kredowym, na których zobaczyć można komputerowe odwzorowanie i przekrój najsłynniejszych obiektów architektonicznych. Dodatkowo każdy przewodnik zawiera kilkadziesiąt planów miast i dzielnic.

Przewodniki otwiera lista największych atrakcji i najcenniejszych „rad Baedekera”, a zamyka osobna mapa kraju lub miasta (dla państw w skali średnio 1: 750 000, dla miast – 1: 15000) umieszczona w plastykowej okładce książki.

Zalety:

  • symbole solidności i wiarygodności w dziedzinie literatury turystycznej;
  • łączą tradycję i doświadczenie z nowoczesną formą przekazu: internetowe  formy prezentacji informacji oraz technikę komputerową do obrazowania treści;
  • kładą nacisk na wygodę podróżowania: przedstawiają propozycje wycieczek, mieszczą plany, zawierają oznaczenia wartościujące opisywane miejsca pod kątem turystycznym;
  • kładą nacisk na wygodę korzystania z przewodnika: struktura treści i używane wyróżnienia,
  • bogate merytorycznie i erudycyjne;
  • dostosowane do potrzeb wymagających współczesnych turystów.
  • plastykowa okładka;
  • osobna mapa samochodowa w skali średnio 1: 750 000, dla miast – 1: 15000 korespondująca z książką i umieszczona w okładce;
  • skrzydełko pełniące rolę zakładki.

Cechy:

  • liczba stron: full color od 280 (Praga) do 842 (Francja);
  • format: 120×185 mm;
  • oprawa miękka, plastykowa okładka;
  • skrzydełko prawe bigowane, dzięki czemu może pełnić rolę zakładki;
  • kilkaset map i planów;
  • wydanie I w Polsce: 2007 r.;
  • cena: wyższy poziom cenowy (pomiędzy 50-90 zł)

 

Kategorie: Sport i Turystyka

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.