Wnioski z pracy Zespołu Konsultacyjnego do spraw Podręczników Szkolnych
Ministerstwa Edukacji i Nauki i Wydawców Edukacyjnych
Podjęto działania służące wprowadzeniu rozwiązań w zakresie wyboru, zamawiania i dystrybucji nowych i używanych podręczników szkolnych, obniżeniu wydatków ponoszonych przez uczniów i ich rodziców. Perspektywa zmniejszenia obciążeń finansowych związanych z zakupami podręczników wydaje się realna.
- eliminacji tzw. szarej strefy i zjawisk korupcyjnych w obrocie podręcznikami;
- usystematyzowania i upowszechnienia rynku wtórnego (podręcznikami używanymi);
- dokonywania przez nauczycieli wyboru podręcznika, z koniecznością uzasadnienia tego wyboru na radzie pedagogicznej;
- wprowadzenia zasady wyboru podręcznika na co najmniej jeden etap edukacyjny;
- wprowadzenia zasady organizowania w szkołach kiermaszu używanych podręczników;
- wprowadzenia zasady organizowania przez dyrektora szkoły procesu zakupu nowych podręczników wybranych do szkolnego zestawu;
- obniżenia ceny zakupu podręcznika.
Propozycja organizacji sposobu wyboru i zakupu podręczników
I. Wybór podręcznika
Nauczyciel wybiera podręcznik i uzasadnia wybór na posiedzeniu rady pedagogicznej. Wybór ten powinien być oparty na względach merytorycznych, dydaktycznych i wychowawczych, dokonany na co najmniej jeden etap edukacyjny, uwzględniający również możliwość korzystania z tego samego podręcznika przez 3-4 roczniki uczniów.
Na podstawie wybranych przez nauczycieli podręczników rada pedagogiczna ustala szkolny zestaw podręczników dla danego etapu edukacyjnego w terminie do 31 maja w roku szkolnym poprzedzającym wprowadzenie tego zestawu.
Dyrektor szkoły powiadamia uczniów i ich rodziców o obowiązujących podręcznikach w terminie do 10 czerwca i informuje o organizowaniu przez szkołę zakupu podręczników nowych i używanych. Dyrektor szkoły ogłasza w dostępnej formie szkolny zestaw, tzn. listę podręczników obowiązujących w danej szkole.
W przypadku podręczników do nauczania języków obcych przeznaczonych dla klas rozpoczynających naukę w danej szkole, nauczyciele mogą określić poziom wybranego do szkolnego zestawu podręcznika w terminie do 10 września.
Dyrektor szkoły umożliwia potencjalnym dostawcom uzyskanie informacji o podręcznikach wybranych do szkolnego zestawu z określeniem przewidywanej liczby egzemplarzy poszczególnych tytułów.
Dyrektor szkoły w terminie do 30 czerwca przekazuje uczniom i ich rodzicom informację o podmiotach/podmiocie oferujących najkorzystniejsze warunki zakupu podręczników i organizuje proces umożliwiający uczniom i ich rodzicom zakup nowych podręczników, w szczególności w zakresie dostawy i rozliczenia zakupu z określonym dostawcą.
Zobligowanie dyrektora szkoły do podjęcia działań organizacyjnych ułatwiających dokonanie zakupu podręczników.
Upowszechnienie obrotu podręcznikami używanymi.
Ustabilizowanie listy podręczników obowiązujących w danej szkole poprzez szkolny zestaw podręczników.
Uniemożliwienie zmiany podręcznika przez nauczyciela w czasie roku szkolnego.
Umożliwienie korzystania z tego samego podręcznika przez 3-4 roczniki uczniów.
Stworzenie większej dostępności do podręczników uczniom z rodzin niezamożnych.
Poprawa zaopatrzenia bibliotek szkolnych w podręczniki i materiały metodyczne dla nauczycieli.
Umożliwienie ustalenia rzeczywistego zapotrzebowania na poszczególne podręczniki i dostosowania odpowiedniego nakładu, a co za tym idzie obniżenia kosztów wytworzenia podręcznika.
Bogusław Dąbrowski – Polska Izba Książki
Marek Jakimowicz – Polska Izba Książki
Monika Tutka – Ministerstwo Edukacji i Nauki
Piotr Unger – Ministerstwo Edukacji i Nauki
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.