Wnioski z pracy Zespołu Konsultacyjnego do spraw Podręczników Szkolnych

Wnioski z pracy Zespołu Konsultacyjnego do spraw Podręczników Szkolnych
Wnioski z pracy Zespołu Konsultacyjnego do spraw Podręczników Szkolnych
Ministerstwa Edukacji i Nauki i Wydawców Edukacyjnych
 
Podjęto działania służące wprowadzeniu rozwiązań w zakresie wyboru, zamawiania i dystrybucji nowych i używanych podręczników szkolnych, obniżeniu wydatków ponoszonych przez uczniów i ich rodziców. Perspektywa zmniejszenia obciążeń finansowych związanych z zakupami podręczników wydaje się realna.
 
Podjęte działania przyczynią się do:

  • eliminacji tzw. szarej strefy i zjawisk korupcyjnych w obrocie podręcznikami;
  • usystematyzowania i upowszechnienia rynku wtórnego (podręcznikami używanymi);
  • dokonywania przez nauczycieli wyboru podręcznika, z koniecznością uzasadnienia tego wyboru na radzie pedagogicznej;
  • wprowadzenia zasady wyboru podręcznika na co najmniej jeden etap edukacyjny;
  • wprowadzenia zasady organizowania  w szkołach kiermaszu używanych podręczników;
  • wprowadzenia zasady organizowania przez dyrektora szkoły procesu zakupu nowych podręczników wybranych do szkolnego zestawu;
  • obniżenia ceny zakupu podręcznika.

Propozycja organizacji sposobu wyboru i zakupu podręczników

I. Wybór podręcznika

Nauczyciel wybiera podręcznik i uzasadnia wybór na posiedzeniu rady pedagogicznej. Wybór ten powinien być oparty na względach  merytorycznych, dydaktycznych i wychowawczych, dokonany na co najmniej jeden etap edukacyjny, uwzględniający również możliwość korzystania z tego samego podręcznika przez 3-4 roczniki uczniów.
Na podstawie wybranych przez nauczycieli podręczników rada pedagogiczna ustala szkolny zestaw podręczników dla danego etapu edukacyjnego w terminie do 31 maja w roku szkolnym poprzedzającym wprowadzenie tego zestawu.
Dyrektor szkoły powiadamia uczniów i ich rodziców o obowiązujących podręcznikach w terminie do 10 czerwca i informuje o organizowaniu przez szkołę zakupu podręczników nowych i używanych.  Dyrektor szkoły ogłasza w dostępnej formie szkolny zestaw, tzn. listę podręczników obowiązujących w danej szkole.
W przypadku podręczników do nauczania języków obcych przeznaczonych dla klas rozpoczynających naukę w danej szkole, nauczyciele mogą określić poziom wybranego do szkolnego zestawu podręcznika w terminie do 10 września.

 
II. Zakup podręczników
 
Dyrektor szkoły  podejmuje działania organizacyjne ułatwiające obrót pomiędzy uczniami używanymi podręcznikami w terminie do 25 czerwca. Dyrektor szkoły organizuje zakup nowych podręczników.
Dyrektor szkoły umożliwia potencjalnym dostawcom uzyskanie informacji o podręcznikach wybranych do szkolnego zestawu z określeniem przewidywanej liczby egzemplarzy poszczególnych tytułów.
Dyrektor szkoły w terminie do 30 czerwca przekazuje uczniom i ich rodzicom informację o podmiotach/podmiocie oferujących najkorzystniejsze warunki zakupu podręczników i organizuje proces umożliwiający uczniom i ich rodzicom zakup nowych podręczników, w szczególności w zakresie dostawy i rozliczenia zakupu z określonym dostawcą.
 
Niezbędne zmiany w ustawie o systemie oświaty:
 
Nałożenie obowiązku ustalania przez radę pedagogiczną szkolnego zestawu podręczników na podstawie wybranych przez nauczycieli podręczników oraz wprowadzenia zasady  kontynuacji podręcznika przez  co najmniej jeden etap edukacyjny.
Zobligowanie dyrektora szkoły do podjęcia działań organizacyjnych ułatwiających  dokonanie zakupu  podręczników.
 
Oczekiwane korzyści:
 
Ujednolicenie systemu wyboru i zakupu podręczników. Wprowadzenie przejrzystych zasad obrotu podręcznikami nowymi i używanymi.
Upowszechnienie obrotu podręcznikami używanymi.
Ustabilizowanie listy podręczników obowiązujących w danej szkole poprzez szkolny zestaw podręczników.
Uniemożliwienie zmiany podręcznika przez nauczyciela w czasie  roku szkolnego. 
Umożliwienie korzystania z tego samego podręcznika przez 3-4  roczniki uczniów.
Stworzenie większej dostępności do podręczników uczniom z rodzin niezamożnych.
Poprawa zaopatrzenia bibliotek szkolnych w podręczniki i materiały metodyczne dla nauczycieli.
Umożliwienie ustalenia rzeczywistego zapotrzebowania na poszczególne podręczniki i dostosowania odpowiedniego nakładu, a co za tym idzie obniżenia kosztów wytworzenia podręcznika.
 
Przyjęte kompleksowe rozwiązania dotyczące organizacji zakupu podręczników nowych i używanych stwarzają możliwość do obniżenia kosztów zakupu podręczników organizowanego przez szkoły w sumie średnio o ok. 25%.
 
Podpisano w dniu 16 marca 2006 r. przez Zespół Konsultacyjny do spraw Podręczników Szkolnych Ministerstwa Edukacji i Nauki i Wydawców Edukacyjnych w składzie:
 
Danuta Mieszkowska – Przewodnicząca Zespołu – Ministerstwo Edukacji i Nauki Ewa Bluszcz – Zastępca Przewodniczącej Zespołu – Polska Izba Książki
Bogusław Dąbrowski – Polska Izba Książki
Marek Jakimowicz – Polska Izba Książki
Monika Tutka – Ministerstwo Edukacji i Nauki
Piotr Unger – Ministerstwo Edukacji i Nauki

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.