Rozmowa z Izabellą Matys specjalistą ds. Promocji i Marketingu Hachette Livre Polska
WirtualnyWydawca: Ile tytułów znalazło się w ofercie Państwa wydawnictwa w sezonie wakacyjnym 2005? Ile nowości ukazało się w tym roku, które klienci mogli już zakupić w czasie wakacji 2005?
Izabela Matys: Oferta turystyczna podzielona jest przede wszystkim na serie wydawnicze, które każdego roku są rozszerzane o nowe tytuły. Najbardziej znaną jest ułatwiająca samodzielne zwiedzanie nowych miejsc seria „Przewodniki Wiedzy i Życia”, licząca obecnie ponad 55 tomów. Nowością sezonu turystycznego 2005 była Tunezja. Niesłabnącą popularnością cieszy się również seria „Przewodniki Thomasa Cooka” liczy ponad 20 tomów. W br. ukazały się: Irlandia, Bulgaria, Kuba, Warszawa. Po tomy tej serii chętnie sięgają osoby korzystające z oferty wakacyjnej biur podróży, które niezależnie od programu wyjazdu chcą zwiedzić coś więcej. Trzeci rok jest kontynuowana seria „Przewodniki TOP 10” prezentująca omawiane miejsca w formie rankingu 10 najciekawszych w ramach opisywanego tematu np. muzea, plaże, zabytkowe budowle, restauracje, czy atrakcje dla dzieci.
Tutaj w sezonie ukazały się: Cypr, Dublin, Sycylia.
Ciekawostką wydawniczą jest seria „Co kraj to obyczaj”, której tomy nie są standardowymi przewodnikami turystycznymi, to przewodniki po kulturze i obyczajach wybranych Państw i narodów. W tym roku czytelnicy mogli rozwijać swoją wiedzę o Wielkiej Brytanii i Włoszech.
WW: Ile tytułów sprzedaliście Państwo w sezonie wakacyjnym 2005? Jakie obroty wygenerowała ta sprzedaż? (tylko w ciągu sezonu). Jak wyglądała ta sprzedaż w zeszłym roku? (liczba sprzedanych tytułów i wygenerowane obroty w sezonie 2004)
WW: Ile tytułów sprzedaliście Państwo w sezonie wakacyjnym 2005? Jakie obroty wygenerowała ta sprzedaż? (tylko w ciągu sezonu). Jak wyglądała ta sprzedaż w zeszłym roku? (liczba sprzedanych tytułów i wygenerowane obroty w sezonie 2004)
IM: Obroty jeszcze nie do końca są znane, nierozliczone zwroty, szacunkowo ok. 4 mln zł, wzrost ilościowy ok. 10%, wartościowy ok. 6%, co oznacza ze więcej sprzedawało się przewodników tańszych.
WW:Jak Państwo oceniacie sezon wakacyjny 2005? Czy był on udany dla Waszego wydawnictwa?
IM:Udany, tym bardziej ze kolejny po 2004, który był jeszcze lepszy (17% wzrostu wartościowo), a więc dowodzi to, że oferta Wiedzy i Życia jest coraz lepiej odbierana przez klientów i z roku na rok grono jej odbiorców rośnie.
WW:Jaki % rocznych obrotów generują obroty z sezonu wakacyjnego w Państwa wydawnictwie?
IM: W sezonie wakacyjnym sprzedaje się zarówno oferta turystyczna jak i pozostałe tytuły, choć oczywiście turystyki najwięcej.
Możemy przyjąć, że sprzedaż oferty turystycznej w sezonie stanowi 65%-70% całości sprzedaży tej oferty w roku.
WW: Czy przewodniki Państwa wydawnictwa można kupić w internecie? Jeżeli tak to jaki % obrotów stanowiła ta sprzedaż w sezonie wakacyjnym?
IM:Przewodniki są dostępne w księgarniach internetowych np. merlin.pl; vivid.pl; traffic.pl; a także w pasażach handlowych portali wp.pl; interia.pl; traveligo.pl. Sprzedaż prowadzimy również na naszej stronie internetowej. Ten kanał stanowi dopełnienie tradycyjnych form sprzedaży. Książki do sprzedaży internetowej trafiają często za pośrednictwem naszych partnerów hurtowych, dlatego nie mamy szczegółowych danych jaki procent sprzedanej oferty Wiedzy i Życia odbywa się za pośrednictwem Internetu.
WW:Czy w trakcie sezonu wprowadziliście Państwo jakieś specjalne promocje dla klientów?
IM:Podczas sezonu turystycznego realizujemy wiele promocji dla tytułów turystycznych. Zależenie od miejsca sprzedaży promocje mają różny charakter. Czasem dotyczą specjalnej oferty cenowej, czasem do książki dodawany jest prezent np. do przewodnika Włochy dodaliśmy Wspaniały weekend w Rzymie.
WW:Jakie przewodniki sprzedawały się najlepiej? Który kraj/region okazał się najpopularniejszy?
IM:Popularne wypoczynkowe: Egipt, Turcja, Chorwacja, ale również Rzym, Londyn i Dublin
WW:Jak wygląda struktura wydawnicza Państwa oferty? Czy tytuły podzielone są na serie, czy też może wprowadziliście Państwo inny system segregacji?
IM: Oferta podzielona jest przede wszystkim na serie.
WW:Zima zawitała do Polski na dobre. Czy Państwa wydawnictwo przygotowało specjalną ofertę na sezon zimowy/narciarski? Czy w trakcie sezonu zimowego, sprzedają się przewodniki miejsc mniej popularnych w zimę, lub też krajów w których właśnie zaczyna się lato, lub słońce świeci cały rok?
IM:Nie przygotowujemy typowo narciarskich informatorów lub przewodników, ale w ofercie mamy kierunki, które niektórzy nazywają zimowymi jak Szwajcaria czy Austria
Zima nie ma wpływu na sprzedaż niektórych tytułów o charakterze całorocznym Włochy, Rzym czy Londyn cieszą się niesłabnącym powodzeniem.
Zima nie ma wpływu na sprzedaż niektórych tytułów o charakterze całorocznym Włochy, Rzym czy Londyn cieszą się niesłabnącym powodzeniem.
WW:Czy wraz z końcem września, gdy ludzie na dobre wracają do pracy/szkoły drastycznie spada sprzedaż? Jeżeli tak to o ile % względem sezonu wakacyjnego?
IM:Na pewno spada znacząco, ale w miejsce kierunków wakacyjnych zaczynają sprzedawać się kierunki popularne ze względu na warunki narciarskie.
WW:Jak wygląda system dystrybucji w Państwa wydawnictwie?
IM:Dystrybucja odbywa się za pośrednictwem hurtowni, a także bezpośrednio do sieci detalicznych takich jak Empik czy Matras, w których działają nasi przedstawiciele handlowi.
WW:Jak oceniacie Państwo sprzedaż po 3 kwartałach 2005 roku? Ile wyniosły obroty?
IM: Na pewno wzrost w porównaniu do 2004, niebawem podsumujemy wyniki całego roku i wtedy będziemy mogli ocenić efekty.
WW:Czy ten rok okazał się dla Państwa lepszym od poprzednich?
IM:W pewnych obszarach naszej działalności tak, w innych mniej. Ogólnie spodziewamy się wyniku nieco lepszego niż w roku ubieglym
WW:Czy sprzedaż za pośrednictwem internetu jest dla Państwa kluczowym elementem sprzedaży, czy może jedynie dodatkową formą, gdyż nadal najważniejszy jest bezpośredni kontakt z klientem w księgarniach, megastorach itp. Jaki % obrotów w skali roku stanowi sprzedaż internetowa
IM:Niewielki, ok. 2%, na pewno najważniejszy jest bezpośredni kontakt z klientem. Wielu klientów nadal przed dokonaniem zakupu woli wziąć do ręki i porównać kilka pozycji na dany temat dostępnych na rynku, a to jest możliwe jedynie w księgarni. Jest to chyba charakterystyczne dla wydawnictw przewodnikowych i poradnikowych. Co innego np. literatura, gdzie czytelnik po prostu chce zakupić konkretny tytuł, który nie ma bezpośredniego zamiennika, tu na pewno sprzedaż internetowa ma większe znaczenie
WW: Jakie macie Państwo plany na przyszłość (tą najbliższą i tą trochę dalszą)
IM: W przyszłym roku planujemy rozwijać ofertę turystyczną, ukażą się nowe tytuły w istniejących już seriach, ale także będą zupełnie nowe serie.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.