Spadek udziału sprzedaży książek w strukturze sprzedaży RUCH-u.

Spadek udziału sprzedaży książek w strukturze sprzedaży RUCH-u.
WirtualnyWydawca: Ile punktów sprzedaży obsługuje  „RUCH” S.A.?
 
Elżbieta Szafrańska – Obsługujemy ponad 37 tys. punktów sprzedaży w całym kraju, do których rozprowadzamy miesięcznie ponad 100 mln egzemplarzy gazet i czasopism.
 
WW: Jakie obroty generujecie Państwo na sprzedaży książek?
 
ES: Obok prasy udostępniamy klientom wszechstronny asortyment innych  towarów codziennej potrzeby. Jeśli chodzi o książki, w  2003 roku w sieci RUCH -u sprzedało się 1.496 tys. egz. książek (wydawnictw cyklicznych i pojedynczych pozycji książkowych),  co stanowi ok. 0,2% ilości wszystkich sprzedanych przez RUCH egzemplarzy gazet i czasopism. W porównaniu z latami ubiegłymi nastąpił spadek udziału sprzedaży wydawnictw książkowych w strukturze sprzedaży RUCH-u.
 
WW: Jakie są plany i perspektywy Ruch-u związane z dystrybucją książek? Czy współpraca z wydawnictwami książkowymi różni się od współpracy z wydawnictwami prasowymi?
 
ES: RUCH przyjmuje do dystrybucji wydawnictwa książkowe na zasadach analogicznych do innych tytułów prasowych, a więc obowiązuje rachunek ekonomiczny dla każdego wprowadzanego tytułu. Wydawca prócz sprzedaży, może zlecić również promocję swego tytułu na nośnikach reklamowych zainstalowanych w naszych punktach handlowych. Opracowywane są również nośniki przeznaczone do promocji właśnie wydawnictw książkowych.
 
WW: Jak pisaliśmy na łamach Wirtualnego Wydawcy RUCH podpisał umowę o obsłudze sieci sklepów spożywczych „Sieć 34” i prowadzi intensywną współpracę z innymi sieciami handlowymi i usługowymi. Jakie to sieci?
 
ES: Tak to prawda, ponadto RUCH rozwija współpracę z regionalnymi sieciami SPOŁEM. Obsługuje już około 130 punktów tej sieci, jest obecny w sieciach: EMPIK, HDS,  Lewiatan, Mays-Cotton, Polo Market,  E.Leclerc, Berti, ABC, Grosz Polski, Macro Cash,  Arhelan, Nasze Sklepy,  Centrum, MPM, Minwar, EDEN, Spedycja Wschód, Złoty Grosz,  Sklepy Familijne, także w około  1800 Urzędach  Poczty Polskiej. Rozszerza się współpraca pomiędzy RUCH-em i Grupą Lotos Paliwa. Od początku  podjęcia współpracy, największy krajowy dystrybutor prasy, systematycznie przejmuje stacje partnerskie tej Grupy w zakresie dostaw prasy. Obsługuje już 40 jej punktów. Podjął współpracę z firmą ConocoPhilips Sp. z o.o. , obsługując sieć stacji paliw Jet.  Ponadto dostarcza prasę do koncernu Orlen, a także stacji sieci ARAL. Spółka planuje nawiązanie współpracy ze stacjami paliw sieci BP, Shell, Statoil itd.
 
WW: Czy RUCH planuje jakieś istotne zmiany w rozwoju w najbliższym okresie czasu?
 
ES: RUCH realizuje strategiczne działania, związane z  budowaniem i modernizacją sieci własnej – kiosków i salonów prasowych. Jesienią tego roku między innymi, otwiera taki salon w największym centrum handlowym w Polsce – warszawskiej Arkadii.
Już wkrótce  stanie pierwszy kiosk na dziedzińcu Uniwersytetu Warszawskiego, w formie nawiązującej do XIX-wiecznej architektury miasta. RUCH planuje sukcesywną wymianę kilkudziesięciu  kiosków na Trakcie Królewskim. Ich ilość zależy od planów władz miasta i  projektu zagospodarowania Warszawy. Jednocześnie opracowano i rozpoczęto  sytuowanie  kiosków w nowej architekturze i estetyce, w  kolorystyce stalowo-szarej. Docelowo, będzie produkowanych około 3 tysięcy takich kiosków, dla potrzeb RUCH-u. Firma przygotowała również nowy projekt samoobsługowego punktu handlowego pod kryptonimem „super kiosk” . Obok podstawowych funkcji handlowych będzie świadczył usługi okołosprzedażowe, łącznie z możliwością dokonywania mikropłatności.
 
WW: Kiedy będą jakieś nowe informacje dotyczące prywatyzacji? Wiemy, że ma powstać Konsorcjum….coś nowego na ten temat?
 
ES: Prywatyzacja zależy od rozstrzygnięcia sporu MSP z niedoszłym inwestorem Spółki. Konsorcjum francuskiej firmy Hachette Distribution Services (HDS) wraz ze spółką Wydawcy Prasy (WP) zostało dopuszczone do ostatecznych rokowań w pierwszym przetargu na sprzedaż akcji RUCH-u, ogłoszonym  we wrześniu 1995 roku.
W 1997 roku przetarg ten został unieważniony.  HDS i WP odwołały się wówczas do sądu. Dotychczas nie zapadł jednak ostateczny wyrok. Sąd kolejny raz odroczył  rozprawę do 22 października tego roku,  na wniosek obu stron.
 
WW: Jak Państwo zapewne słyszeli, Kolporter ma w planach zwiększenie punktów sprzedaży do 3000, oraz otwarcie salonów multimedialnych. To zapewne poważny konkurent?
 
ES: Rzeczywiście Kolporter jest naszym największym konkurentem rynkowym, jednak nadal liderem pozostaje RUCH. Plany strategiczne firmy zakładają zwiększenie udziałów rynkowych w ciągu najbliższych lat oraz wzrost rentowności. A zatem zamierzamy utrzymać pozycję lidera.
 
WW: Dziękujemy za rozmowę.
Kategorie: Rynek Polski

O autorze

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.