" Elektroniczna encyklopedia jakiej światowy rynek jeszcze nie widział…" pwn.pl
Spółka pwn.pl należąca do Wydawnictwa Naukowego PWN, została założona w r. 1997 jako Vulcan Media. Początkowo zajmowała się opracowywaniem publikacji multimedialnych dla m.in.: Wydawnictwa Naukowego PWN, Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego, Bellony oraz Wiedza i Życie. W roku 1998 nawiązali współpracę z firmą SuperMemo World i utworzyli wspólną sieć dystrybucji umożliwiającą bardziej efektywną sprzedaż publikacji. W kolejnych latach skupili się na produkcji własnych tytułów w kooperacji z dużymi domami wydawniczymi – do wymienionych powyżej dołączyły PPWK oraz Wydawnictwo Dolnośląskie. Zmiana nazwy na pwn.pl nastąpiła pod koniec 2000 roku, co miało związek z nowymi planami rozwoju przedsiębiorstwa.
Obecnie w ofercie pwn.pl znajduje się ponad 30 publikacji – encyklopedii, słowników, kursów językowych, gier edukacyjnych. Siedziba spółki znajduje się we Wrocławiu. W Zarządzie firmy zasiadają: Leszek Lewoc, Krzysztof Biedalak, Marczello Georgiew, Maciej Krzywda-Pogorzelski i Robert Podsiadły.
W kwietniu 2001 uruchomiony został internetowy serwis informacyjny integrujący bazy danych encyklopedii multimedialnych PWN z innymi źródłami informacji – a w szczególności z ofertą książkową grupy wydawniczej PWN. W tym samym miesiącu do sprzedaży trafiła nowa seria CD-ROMÓW "Encyklopedia pwn.pl – seria multimedialna", której pierwszy zeszyt poświęcony zostanie naukom o Ziemi.
Marczello Georgiew, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu nie chciał ujawnić wysokości obrotów uzyskanych przez firmę w ostatnich 2-3 latach. Mówiąc o sprzedaży dzieli ją na dwie grupy. Pierwsza to oprogramowania sprzedawane w "pudełkach" – czyli typowe: "sprzedaż przy kilku tytułach jest trudna do oszacowania, ujmując to zbiorczo obserwujemy 20% wzrost w skali roku" oraz druga – oprogramowanie sprzedawane w kioskach "każda seria sprzedaje się z tendencją malejącą, takie jest założenie".
Rok 2001 firma planuje zamknąć dwukrotnym wzrostem sprzedaży. "Aktualnie notujemy po raz czwarty mniej więcej trzykrotny wzrost w skali roku" – tyle na temat wyników finansowych spółki ujawnił M. Georgiew.
Jego zdaniem w segmencie multimediów nie będących grami, rynek poszerza się jedynie w grupie materiałów referencyjnych (encyklopedie, leksykony…). Większych zmian nie obserwuje się na rynku publikacji edukacyjnych służących do nauki języków, spadek sprzedaży natomiast nastąpił w dziedzinie publikacji edukacyjnych związanych z nauką szkolną.
Jak się można łatwo domyśleć pwn.pl największą sprzedaż notuje w sektorze encyklopedii multimedialnych. W opinii Georgiewa w ostatnich latach liczba firm oferujących multimedia zmniejszyła się, chociaż zachodnie koncerny raczej nie są zagrożeniem dla rodzimych firm (poza rynkiem gier).
Oprócz kolportażu M. Georgiew wymienia dwa typy dystrybucji multimediów, a mianowicie: bezpośrednio do podmiotów sprzedających odbiorcom ostatecznym oraz poprzez sieć hurtowni. W przypadku pwn.pl większe znaczenie posiada pierwszy kanał sprzedaży "od kilku lat obserwujemy spadek zn aczenia rynku hurtowego. Ponadto znaczącą część multimediów dystrybuują sieci handlowe. W naszej ocenie jest to 80% rynku."
Pwn.pl ma także już za sobą doświadczenie w sprzedaży produktów multimedialnych dołączanych do zestawów komputerowych, np. wersji Otwartej Encyklopedii Multimedialnej: "Jednakże, aby utrzymać znaczenie marki pwn.pl nie wprowadzamy do tego kanału produktów znaczących. Owszem, sprzedaż starszych i nieciekawych wersji programów w tym kanale jest lukratywna, ale źle wpływa na wizerunek marki". Pwn. pl nie bierze udziału w przetargach na wyposażenia szkół, chociaż ich podstawowa grupa klientów to ludzie bardziej zamożni posiadający dzieci w wieku szkolnym pomiędzy 13 a 18 rokiem życia.
Firma szczyci się, że nie posiada w swej ofercie ani jednego tytułu będącego multimedialną wersją książki. Najlepszym przykładem troski o multimedialność produktów jest oczywiście najnowszy tytuł "Encyklopedia pwn.pl seria multimedialna" – typowa dla publikacji papierowych część hasłowa encyklopedii stanowi tylko jej podzbiór.
Plany spółki na najbliższy okres to rozwój części internetowej firmy, dalsze publikacje edukacyjne oraz "elektroniczna encyklopedia jakiej światowy rynek jeszcze nie widział.."
Katarzyna Głódkowska
> 13.03.01 Pwn.pl – w planach internetowy serwis informacyjny oparty na bazie danych encyklopedii multimedialnych PWN.
> zob. także Pytanie jest "czy firma Young Digital Poland jest zagrożeniem dla zachodnich koncernów?" – rozmowa z Andrzejem Działdowskim z YDP
W POLSCE
> WYDAWNICTWA |
> DYSTRYBUTORZY i HURTOWNIE |
> KSIĘGARNIE i MEGASTORY |
> INSTYTUCJE |
> BIBLIOTEKI |
> AGENCJE LITERACKIE |
Ta strona jest dostępna tylko dla zalogowanych osób. Jeżeli masz konto, to się zaloguj, a w innym przypadku zarejestruj się.
Artykuły powiązane:
Kategorie: Inne - linki
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Artykuły powiązane
Sytuacja WN PWN wzbudza zainteresowanie nie tylko w kręgach związanych zawodowo z rynkiem książki. W ostatnim numerze miesięcznika Profit można znaleźć ciekawy tekst, z którego wyłania się mało ciekawy obraz przyszłości wydawnictwa.
Zamknij oknoŁadowanie. proszę czekać
To może chwilkę potrwać.