„Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”

Przegląd

Firma Virtualo, lider na rynku ebooków i audiobooków, we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przygotowała pierwszy w Polsce raport „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, który przedstawia preferencje zarówno użytkowników nowoczesnych jak i tradycyjnych form czytania.

Badanie zostało zrealizowane na próbie 1107 respondentów, uwzględniając próbę 576 użytkowników ebooków oraz 306 użytkowników audiobooków. Respondenci to  osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie: drukowanej, ebooka lub audiobooka.

Ankietowani udzielili odpowiedzi odnośnie urządzeń, na których czytają lub słuchają książek elektronicznych, formatów z których najczęściej korzystają, sposobów pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalet i obiekcji w korzystaniu z książek elektronicznych.

Virtualo specjalizuje się w dystrybucji ebooków i audiobooków oraz posiada własną księgarnię z książkami elektronicznymi. Pod koniec 2016 r. firma połączyła się z Biblioteką Akustyczną, wiodącym wydawcą audiobooków na płytach CD i w formacie mp3. Aby osiągnąć sukces na rynku niezbędne jest dogłębne poznanie grupy docelowej – jej zachowań, preferencji i charakterystyki. Zleciliśmy badanie w Instytucie Badawczym ARC Rynek i Opinia, aby zanalizować zwyczaje naszych Klientów i efektywnie współpracować z wydawnictwami – komentuje Martyna Bednarczyk, Marketing Manager Virtualo.

W badaniu zapytano respondentów między innymi o następujące obszary:

Kim są użytkownicy ebooków i audiobooków?

Wśród respondentów nowoczesnych form czytania znalazło się 51% kobiet i 49% mężczyzn. Jak wynika z badania najczęściej z takiej formy korzystają ludzie młodzi w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys.

Dlaczego chętnie korzystamy z ebooków?

Korzystanie z ebooków, jak pokazują wnioski z badania, nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Największe zalety ebooków według respondentów to brak konieczności noszenia ciężkich książek (43%), szybki dostęp do swoich tytułów (32%), a także wygoda w korzystaniu (20%).

Kiedy korzystamy z książek elektronicznych, a kiedy z tradycyjnych?

Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, podczas codziennego korzystania z środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych: w domu lub na łonie natury.

Co nas skłania do rozpoczęcia korzystania z ebooków?

Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Wśród respondentów 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych.

Skąd najczęściej pozyskujemy książki elektroniczne?

 

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł, tak deklaruje 2/3 zapytanych respondentów. Aż 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego, a 37% użytkowników przyznaje się do pobierania ebooków z nieoficjalnych źródeł. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań) i korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).

Jak pokazuje raport czytelnicy potrafią wymienić coraz więcej zalet nowoczesnych form czytania. Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie również dynamicznie rynek treści cyfrowych. Nie oznacza to jednak, że książka tradycyjna będzie konkurowała z elektroniczną, lecz z nią koegzystowała.

Badanie Virtualo „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów, przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia

 

więcej TUTAJ

Kategorie: Rynek Polski

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.