Sprzedaż e-booków idzie w górę

Przegląd

Zgodnie z prognozami przedstawionymi przez Virtualo na początku 2015 r. wartość rynku e-booków w tym roku ma wynieść 60 mln zł. Analizując dane sprzedażowe po pierwszym kwartale 2015 widać, że najprawdopodobniej prognozy te sprawdzą się ze sporą nadwyżką.

„Patrząc na bieżący rok z perspektywy 2014 i analizując wyniki sprzedaży po I kwartale 2015 widzimy, że polski rynek e-booków wciąż systematycznie rośnie. Książki elektroniczne cieszą się w Polsce coraz większą popularnością, chętnie korzystamy z nowoczesnej, mobilnej formy czytania. Polski rynek e-książki jest aktualnie jednym z najprężniej rozwijających się segmentów w Europie i mam nadzieję, że uda nam się utrzymać wysoką dynamikę wzrostu” – komentuje Robert Rybski, Prezes Virtualo.

rynek_ebookow_i_kwartal_2015_infografika_virtualoRynek e-booków w liczbach

W ofercie Virtualo na koniec I kwartału 2015 znajdowało się ponad 38 300 e-booków, ponad 2 700 audiobooków i ponad 1 000 gazet, magazynów i tygodników w wersji elektronicznej opublikowanych przez 580 wydawnictw. W ciągu 3 pierwszych miesięcy nowego roku firma nawiązała współpracę z 20 wydawnictwami m.in. z nowym wydawnictwem Mariusza Szczygła i Wojciecha Tochmana – Dowody Na Istnienie oraz z Tygodnikiem Powszechnym. Jeszcze w kwietniu do oferty dystrybutora wejdą niepublikowane nigdzie wcześniej mangi, a wśród nich m.in. seria Dragon Ball. W ciągu I kwartału 2015 r. Virtualo przygotowało wersje elektroniczne (format EPUB i MOBI) dla 325 książek, zarówno dla nowości jak backlisty, zwiększając konsekwentnie liczbę tytułów e-booków dostępnych w Polsce. Średnia cena pojedynczego e-booka zakupionego w I kwartale 2015 r. wyniosła 21,90 zł.

Najczęściej kupowane e-książki

W pierwszym kwartale 2015 r. wśród czytelników e-booków królowały książki z kategorii kryminał (18% całościowej sprzedaży), literatura piękna i obyczajowa (16 %), fantastyka (11%), erotyka i romans (9%), jak również literatura faktu (9%). Największym bestsellerem minionego kwartału niewątpliwie jest trylogia Zygmunta Miłoszewskiego, czyli tytuły “Uwikłanie”, “Ziarno prawdy” i najnowszy, wydany w październiku 2014 r. “Gniew”. Na kolejnych miejscach uplasowały się tytuły: “Ciemniejsza strona Greya” i “Nowe oblicze Greya” EL James, “Dotyk Crossa. Tom 4. Wybór Crossa” Sylvii Day, “Blackout” Marca Elsberga czy “Droga królów” Brandona Sandersona.TOP 10 virtualo I kwartał

Nowe projekty i akcje promocyjne

W I kwartale 2015 Virtualo nawiązało współpracę z portalem aukcyjnym Allegro. W nowo utworzonej kategorii „Ebooki” pojawiły się oferty największych księgarni internetowych. Z tej okazji przygotowano akcję promocyjną, w ramach której wszyscy wielbiciele dobrej literatury mogli kupić najnowszą książkę Jacka Dukaja “Starość aksolotla” w wersji elektronicznej. Książka ta wydana została wyłącznie w postaci cyfrowej na potrzeby tej akcji i jest dostępna wyłącznie w księgarniach internetowych współpracujących z Allegro. Od 10 marca 2015 r. e-booka można kupić w oficjalnym sklepie Virtualo na Allegro. Już w ciągu pierwszych kilku godzin od momentu udostępnienia e-booka, wskoczył on na listę bestsellerów. Obecnie, dzięki współpracy z Allegro i wydawnictwem Fabryka Słów, wszyscy wielbiciele twórczości Andrzeja Pilipiuka mogą przedpremierowo kupić w sklepie Virtualo na Allegro najnowszą książkę autora: “Oko Jelenia. Sowie zwierciadło”. Do książki dołączane jest niepublikowane wcześniej opowiadanie autora “Reputacja”, które również będzie dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej.

Nowe rozwiązania w księgarni dystrybutora

Podczas pierwszego kwartału 2015 r. zostały wdrożone również znaczące zmiany w księgarni Virtualo.pl. Wprowadzone pierwsze pakiety e-booków, bardzo wygodne rozwiązanie, które do tej pory było niedostępne w większości internetowych księgarni sprzedających e-książki. Na potrzeby akcji promocyjnych tworzone są specjalne pakiety, będące odrębnymi produktami. Klient ma więc możliwość zakupu całej serii książek w ramach jednego zamówienia. W e-księgarni dystrybutora odświeżony został także wygląd karty produktu i udostępniono wyszukiwanie produktów po serii wydawniczej. Jednym z ciekawszych rozwiązań ostatnich miesięcy jest również wprowadzenie możliwości czytania fragmentów e-booków bez konieczności pobierania plików na dysk. Jest to unikalne rozwiązanie, które jest niedostępne w większości księgarni specjalizujących się w sprzedaży e-booków.

E-booki, jak potwierdzają wyniki sprzedażowe z ubiegłych lat, stanowią już stały element polskiego rynku książki. Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie według badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, to książek elektronicznych sprzedaje się z roku na rok coraz więcej. Dystrybutorzy wyspecjalizowani w sprzedaży formatów cyfrowych i świadome potencjału e-książek wydawnictwa promują i chcą aktywnie rozwijać popularność książek elektronicznych. Systematycznie rosnąca sprzedaż e-booków jest procesem, który powoli, ale jednak konsekwentnie rewolucjonizuje polski rynek wydawniczy.

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.