Podręczników ci u nas dostatek, nie tylko historycznych… Jeszcze gorącą nowość stanowi Pedagogika porównawcza pióra Renaty Nowakowskiej-Siuty, znakomicie wypełniająca lukę wydawniczą – blisko dziesięć lat minęło od chwili, gdy ukazał się ostatni podręcznik z zakresu pedagogiki porównawczej. Monografia ta, stanowiąca de facto kompendium wiedzy pedagogicznej, daleka jest jednak od przepisowej sztywności tradycyjnego podręcznika – Autorka omawia wybrane zagadnienia ze swadą i polotem, swobodnie nawigując między karkołomnymi, zdawałoby się, koncepcjami. Publikacja niniejszego podręcznika zbiega się w czasie z rozkwitem polskich badań nad pedagogiką porównawczą, zrodzonych z zainteresowania zagranicznymi systemami edukacji oraz ze wzrostem prestiżu pedagogiki porównawczej w ogóle. Imponuje zawartość merytoryczna publikacji: w siedmiu rozdziałach Autorka zdołała zawrzeć wiedzę tak rozległą, że z powodzeniem mogłaby zostać rozpisana na siedem osobnych podręczników; i tak są to kolejno: podstawy teoretyczno-metodologiczne pedagogiki porównawczej jako dyscypliny naukowej, elementy struktury i funkcjonowania systemów oświatowych, próba przybliżenia zagranicznych instytucji oświatowych, wreszcie – próba wskazania miejsca pedagogiki porównawczej w przyszłym rozwoju nauk. Znakomite recenzje, jakimi cieszy się książka Renaty Nowakowskiej-Siuty, pozostają w pełni zasłużone…Sprawdź nas
Żaden podręcznik nie spełni swojego zadania bez szkoły jako instytucji i właśnie złożonej problematyce szkoły poświęcona jest trzecia z proponowanych przez nas nowości: Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia. Skąd złożoność zagadnienia? Oto pytanie, przed jakim stanął zespół badaczy pod kierunkiem Agnieszki Domagały-Kręcioch i Bożeny Majerek; w ich ujęciu szkoła jest tworem wielowarstwowym, wyrastającym daleko poza pierwotnie zakreślone funkcje. Z jednej strony poraża ogrom możliwości, jakie dzisiejsza technika stawia zarówno przed nauczycielem, jak i przed uczniem – możliwości, jakich dotąd nie było. Ale szkoła to wciąż jeszcze miejsce, gdzie edukacja programowana jest odgórnie, a postulat nauczania zindywidualizowanego pozostaje wciąż tylko… postulatem. W takim kontekście szkoła staje się synonimem zmarnowanych szans; niestety, nie wymyślono dotąd instytucji alternatywnej, pozostaje więc tylko udoskonalać tę już istniejącą i temu służyć ma ta książka… Sprawdź nas
w dziale Nowości.
Artykuły powiązane:
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/wirtua/domains/wirtualnywydawca.pl/public_html/wp-content/themes/waszww-theme/includes/single/post-tags.php on line 4
O autorze
Skomentuj
Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.