Czy stoimy nad przepaścią, czy też zrobiliśmy krok do przodu?

Czy stoimy nad przepaścią, czy też zrobiliśmy krok do przodu?
Czy stoimy nad przepaścią, czy też zrobiliśmy krok do przodu?
XXIII. Targi Edukacyjne w Warszawie
Spotkanie z cyklu TERAZ polski!

 
W ramach XXIII. Targów Edukacyjnych w Warszawie, w piątek 14 marca o godz. 17.00 w Pałacu Kultury i Nauki odbyło się spotkanie z cyklu TERAZ polski! zorganizowane przez wydawnictwo Langenscheidt Polska dla środowiska nauczycieli polonistów, pracujących w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Tematem spotkania był stan współczesnej polszczyzny i próba odpowiedzi na pytanie,

czy stoimy nad przepaścią, czy też zrobiliśmy krok do przodu…
Na zaproszenie wydawnictwa Langenscheidt Polska w spotkaniu udział wzięli znakomici goście: profesor Andrzej Markowski, przewodniczący Rady Języka Polskiego oraz dr Janusz Wojczakowski, przedstawiciel Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów.
 
Prof. Andrzej Markowski przed-stawił stanowisko spokojnego optymisty, twierdząc, że międzypokoleniowy spór o jakość języka polskiego trwa od dziesiątek lat, co wcale nie oznacza degradacji i upadku naszej ojczystej mowy. Przeciwnie, jeśli spór trwa, oznacza to, że środowiska kulturotwórcze nie wymarły, że ludzie młodzi mają się jeszcze od kogo uczyć dobrej polszczyzny.
 

Bardziej pesymistyczny, choć również wyważony, pogląd na sprawę polszczyzny przedstawił dr Janusz Wojczakowski, dla którego nauczanie mówienia i pisania po polsku jest przedmiotem codziennej pracy w jednej z warszawskich szkół średnich. Pan doktor stwierdził jednoznacznie, że polska szkoła
nie ma realnego wpływu na poziom nauczania języka polskiego. Jest na to zbyt mało czasu, a programy nauczania (tym
bardziej wymagania maturalne) mają się nijak do realnych możliwości nauczania.
A jeśli nie szkoła, to kto i gdzie ma nas uczyć języka ojczystego? Jakim językiem polskim posługujemy się w rodzinie, w domu? Czego pod względem świadomości językowej uczy nas życie? Jaki język polski słyszymy w polskich mediach – radiu i telewizji?

Doktor Wojczakowski, mówiąc o mediach publicznych i komercyjnych, stwierdził że osoby tworzące wizerunek polskich mediów powinny być przygotowane do pełnienia tej jakże ważnej publicznej funkcji również pod względem kultury myślenia i kultury języka. Profesor Markowski przypomniał tu o działalności Rady Języka Polskiego. Rezultatem jej pracy jest m.in. Raport o stanie języka polskiego – dokument przekazany niedawno do obu izb parlamentu – Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej.
Goście spotkania, reprezentując różne punkty widzenia, postawili tezy uzupełniające się znakomicie! Mówili o konsekwencjach rozwoju technologii komunikacji, zawrotności tempa wymiany informacji, globalności jej zasięgu i masowość. Na tle tych zmian  polszczyzna wcale nie cofa się w rozwoju, lecz nabiera nowych odcieni, napełnia się nowymi treściami, które wymagają nowych środków wyrazu.  
Profesor Markowski zwrócił uwagę na fakt, iż powstał nowy model myślenia, a co za tym idzie, pojawiła się nowa kategoria polszczyzny. Niektórzy nazywają ją wtórnym analfabetyzmem, inny zaś znakiem czasu. I wszyscy mają rację.

Dandyzm czy Dodyzm? Wybór należy do Ciebie!
I to jest najbardziej nośna konkluzja spotkania. Nikogo nie zmuszamy do posługiwania się dobrą polszczyzną, choć wszystkich do tego z a p r a s z a m y! Mówimy:
Warto należeć do społeczności językowych i kulturowych salonowców. Dobry język polski jest od dzisiaj trendy! Zaglądajmy do słowników! Stawiajmy przecinki w zdaniach złożonych! Posługujmy się poprawnym akcentem! Miejmy właściwą dykcję! Kupujmy piękne pióra wieczne i piękny papier – uczmy się kaligrafii! To fantastyczne zajęcie, które daje czas na pozytywne myślenie! Snobujmy się na indywidualności władające nienaganną polszczyzną i czujmy się z tym naprawdę wyjątkowo!

                                                                                                                                  DJS (Pegaz)

 

Kategorie: Edukacja

Skomentuj

Tylko zalogowani użytkownicy mogą komentować.