10. Festiwal Conrada odbędzie się w dniach od 22 do 28 października w Krakowie.
„W tym roku na Festiwalu Conrada zastanowimy się czym właściwie jest pop – tłumaczy dyrektor artystyczny Festiwalu prof. Michał Paweł Markowski. – „Tym, co znika (a może już zniknęło) w świecie opanowanym przez populizm jest rozmowa – jedyne spoiwo społeczne, którego boi się przemoc. Spór kultury i cywilizacji od dwustu lat definiuje naszą nowoczesność. Ostre dystynkcje między kulturą wysoką i medialną popkulturą również należą do jego uprzywilejowanych wariantów. Zniesienie tych dystynkcji miało charakteryzować kulturę ponowoczesną, czyli postmodernizm. Pomieszanie tych dystynkcji (ich powrót w nowej postaci) jest charakterystyczne dla nowej ery, ery po-ponowoczesnej, która nastała z chwilą, w której ostatni etap globalizacji zlikwidował granice między prywatnym i publicznym, nadając sferze publicznej charakter całkowicie sprywatyzowany”.
„W 2018 roku świętujemy 10-lecie Festiwalu – jubileuszowa edycja będzie wyjątkowa pod wieloma względami”. – mówi Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. – „Będzie bardzo różnorodnie, towarzyszyć nam będą prawdziwe gwiazdy literackiego świata, na które czekają czytelnicy. W programie trwającego tydzień Festiwalu, znajdą się jak zawsze spotkania z pisarzami, jednak nowością są warsztaty z nimi w formie pogłębionej dyskusji. Zaplanowaliśmy także pasmo filmowe oraz wydarzenia adresowane zarówno do seniorów, jak i najmłodszych uczestników. Tradycyjnie połączymy również siły z 21. Targami Książki i po raz drugi oddamy nasze stoisko małym wydawcom. Na finał zapraszamy na wielkie święto polskiej literatury, czyli trzecią już Galę Nagrody Conrada, w czasie której uhonorujemy najlepszą debiutancką powieść ubiegłego roku”.
Poszczególnym dniom tegorocznej edycji przyporządkowane zostały następujące kategorie: Poprawność, Popularność, Popęd, Populizm, Popkultura, Popłoch i Popyt.
Znamy pierwszych gości Festiwalu Conrada 2018. Są to:
Arundhati Roy – Indyjska pisarka, autorka esejów politycznych, aktywistka społeczna i feministyczna; Martín Caparrós – argentyński dziennikarz i pisarz, tłumacz m.in. Woltera i Szekspira; Agnieszka Taborska – pisarka, tłumaczka, historyczka sztuki i romanistka; Wojciech Jagielski – dziennikarz, świadek najważniejszych wydarzeń politycznych przełomu wieków na całym świecie – to twórcy, którzy w październiku odwiedzą Kraków jako goście Festiwalu Conrada.
Martín Caparrós jest autorem ponad dwudziestu reportaży tłumaczonych na wiele języków. Mieszkał w Paryżu, Madrycie i Nowym Jorku. Na język polski zostały przetłumaczone jego następujące książki: powieść sensacyjno-przygodowa Tajemnica markiza de Valfierno oraz dwa reportaże – nominowana do Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego kronika bezdomności, ubóstwa i biedy na świecie, czyli Głód (2016) oraz Księżyc. Od nowiu do nowiu (2018) opisujący problem migracji, wykluczenia i wojen, zlecony autorowi przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
W 1997 roku powieścią Bóg rzeczy małych debiutowała Arundhati Roy. To książka poświęcona problemowi dyskryminacji kobiet w Indiach, za którą otrzymała Nagrodę Bookera. W 2017 roku została przełożona na polski jej druga powieść Ministerstwo niezrównanego szczęścia. W polskim przekładzie ukazały się również eseje Algebra bezgranicznej sprawiedliwości oraz reportaż Indie rozdarte. Mieszka w Dehli.
Agnieszka Taborska jest autorką m.in. Sennego żywotu Leonory de la Cruz, Abecadła Topora, Okruchów amerykańskich oraz Wieloryba, czyli przypadku obiektywnego, a także kilku książek dla dzieci wydanych w Polsce, Korei, Japonii oraz Niemczech, m.in. Rybaka na dnie morza. W 2017 roku do księgarń trafił Notes. Paryż surrealistyczny, który powstał we współpracy pisarki z Marcinem Giżyckim i wydawnictwem Austeria.
Wojciech Jagielski relacjonował rozpad rosyjskiego imperium, kres apartheidu w RPA, połączenie Hongkongu z Chinami, wojny, zamachy stanu, upadki dyktatorów w Afryce i Azji. W 2018 roku do księgarń trafił jego najnowszy reportaż, tym razem poświęcony Indiom, czyli Na wschód od zachodu. Jest autorem książek o Kaukazie (Dobre miejsce do umierania), o Czeczenii (Wieże z kamienia) o Afganistanie (Modlitwa o deszcz) oraz Ugandzie (Nocni wędrowcy).